• Poooh

    Hur vanligt med avslutad grav efter UL v18?

    Är det någon som vet hur vanligt/ovanligt det är att man vid det rutinmässiga ultraljudet (v. 17-19) får besked om missbildningar som innebär att man "måste" avsluta sin graviditet?

    Jag har hittills mest läst om hur vanligt det är med vissa diagnoser samt att ca var 5:e graviditet leder till ett tidigt missfall.... men hur ser det ut för dessa avslutade graviditeter?

    Kram från en änlgamamma (v. 19)

  • Svar på tråden Hur vanligt med avslutad grav efter UL v18?
  • sörjer

    Kolla missbildningsregistret hos socialstyrelsen. Ca 500 per år tror jag men jag vet inte om alla registreras där...

  • MammaFiaa

    Det är fler än man tror. Vi förlorade våran lilla Isabelle V 19+0 för snart fyra månader sen. Då sa läkaren till mig att det var ovanligt, efter att ha pratat här. Är det mycket vanligare än jag kunde tro.

    Kramar

  • Tingeling83

    Jag gjorde abort i v 18 , hemskt

    men jag både ångrar  mej o inte , vårt val det hära med barn.

  • Tingeling83

    Men jag gjorde mitt val ,

    hemskt o förlora ett barn man vill ha så djupt , styrke kramar till er

  • Tite

    Jag fick rådet, av läkare, att göra abort pga missbildningar efter rutin UL i v.20.
    Vi valde att inte göra abort, men vår flicka dog i alla fall några dagar efter att vi fick beskedet.
    Personligen tyckte jag att det kändes skönt att vi inte "behövde ta DET beslutet själv".
    Men jag respekterar alla och en vars beslut.
    Det är lika svåra beslut vad man än väljer.

    Kramar

  • CoolaSuperMamsen

    vi fick avbryta graviditet i v 20 pga en kromosmom avikelse som ej var förenad med liv känndes otroligt jobbigt kände hur han sparkade in i det sista han kändes så stark jag tänkte att de måste sett fel, men obduktionen visade att pojken alldrig klarat graviditeten kändes skönt att veta att han fick somna in där han var tryggast istället för ett kallt operationsbord om det nu hade gått så långt.


    4barns mamma till 3 underbara tjejer och en liten ängla pojke.
  • MansonDust

    Fått avbryta i v 14 & 19 pga fostermissbildningar..

  • EliasCL
    CoolaSuperMamsen skrev 2008-08-19 15:59:12 följande:
    vi fick avbryta graviditet i v 20 pga en kromosmom avikelse som ej var förenad med liv känndes otroligt jobbigt kände hur han sparkade in i det sista han kändes så stark jag tänkte att de måste sett fel, men obduktionen visade att pojken alldrig klarat graviditeten kändes skönt att veta att han fick somna in där han var tryggast istället för ett kallt operationsbord om det nu hade gått så långt.
    Precis så var det för mig med. Jag kände hur han sparkade ända in i det sista. Jag kände hans sista lilla kullerbytta. På UL rörde han på sig så otroligt mycket. Så full av liv men ändå så hade han aldrig klarat det. Valde att avbryta i v 20.
Svar på tråden Hur vanligt med avslutad grav efter UL v18?