• Kastanjeträdet

    Erfarenhet av barn med hörselskada?

    Hej!

    Är det någon som har erfarenhet av att adoptera ett barn med hörselskada?

    Önskar veta lite mer om vad som stod i journalen, vem som tittade på den, hur det gått efter hemkomsten m.m.

    Kram

  • Svar på tråden Erfarenhet av barn med hörselskada?
  • måne72

    Hej
    Vi har adopterat ett barn med hörselskada och det har gått jätte bra! Det bästa är att när barnet kommer till Sverige att så snart som möjligt boka en tid hos hörselvården för att få reda på exakt vilken sorts hörsel nedsättning barnet har. Så att man sedan kan få den hjälp barnet behöver.

    Hörselvården i Sverige är den absolut bästa, jag hade aldrig förväntat mig all den hjälp mitt barn har fått. Det har varit en sådan otroligt positiv erfarenhet.

    Du får gärna maila mig privat om du har fler frågor då detta ligger mig varmt om hjärtat.

  • Mining

    Hej!

    Jag har två adopterade barn med hörselskada, en med måttlig och en med lätt.

    I journalerna stod ingenting, båda kom som friska och vi upptäckte den måttliga hörselskadan rätt snabbt och den andra senare.

    Jag säger som måne72, hörselvården för barn är väldigt bra (åtminstone i Sthlmsområdet), man blir väl omhändertagen från första stund.

    Vad som för oss har varit krångligt är skolan, när vårt äldsta barn skulle börja fanns det överhuvudtaget inga resurser för att ta hand om ett hörselskadat barn i den vanliga skolan och barnet går nu i hörselklass.

    Vilket har både fördelar och nackdelar.

    Två stora fördelar är att klasserna är små och att barnet har teckenspråk på schemat och nu tecknar flytande fast det egentligen klarar sig med talspråk. Nackdelen är att barn kan ha svårt att få vänner i området där man bor eftersom eleverna i en hörselklass ofta är utspridd över länet. En nackel är också att en hel del barn i en hörselklass också har fler åkommor än hörseln och det är större skillnad mellan barnen, både mentalt, intellektuellt och fysiskt än i en "vanlig" klass.

    Annars så lever vi ett väldigt vanligt liv, barnens nedsatta hörsel påverkar knappt vårt vardagsliv alls.

  • Curious Vickan

    Hej!

    Själv är jag gravt hörselskadad och har adopterat en hörselskadad flicka från Kina. När jag adopterade henne, visste jag att hon var hörselskadad. I hörselresultaten var det ca 84 db på båda öronen. Det innebar att hon var nästan döv. Men det stämde inte när hörselkliniken mätte hennes hörsel, var det snarare mellan 15 db-50 db. Lätt hörselskada på bassidan men medelsvår hörselskada på diskantsidan - det betyder att hon hör utan hörapparaten, när kaffet bryggs, när någon ringer på dörren eller i telefonen m.m men sämre när t ex fåglar kvittrar, eller höra barnens röster när de är ljusa. Hörselvården är i toppklass när de tar emot familjer som har hörselskadade barn. Bra uppföljningar varje år. Test av hörseln varje termin, byte av proppar o ev justering av hörapparat beroende på hur mätningen av hörseln gått m.m.

    Fast om barnet är mindre, får man gå oftare eftersom öronen växer fort o då blir ofta proppar för små.

    Jag har även gått i en vanlig skola. Jag rekommenderar inte alls att hörselskadade barn ska gå där! Det är för jobbigt med all ljud överallt,och omöjligt att hänga med när man t ex är i klassrum o några barn pratar väldigt lågt.. Bättre att vara i hörselklass eller i skolor som är anpassade för hörselskadade barn. Min dotter går nu i förskoleklass. Skolan är väldigt duktig på att förstå och anpassa sig med hörseltekniska hjälpmedel så barnen får det mesta möjliga av kommunikationen med läraren i klassrummet.

    Jag ska adoptera ett syskon med hörselskada men vet inte när jag får göra det.

    Om du har fler frågor, är du välkommen att göra det. Om du inte vill göra det här, kan du göra det via email: elise_wessel@telia.com

    Lycka till!

    Mvh Elisabeth

Svar på tråden Erfarenhet av barn med hörselskada?