• jenni112

    vårdnadsbidrag....

    hörde på radion imorse att dom vart lite besvikna för det var bara 480 personer eller något som valt att utnyttja vårdnadsbidraget för att vara hemma....men dom har ju dåligt med information och alla har inte infört det....vad jag har förstått på denna sidan(familjeliv) så verkar det vara många som vill vara hemma men som inte vet hur man gör för att få det....
    jag vill nämligen vara hemma...men vet inte hur man söker eller om min kommun har infört det?stog på internet en gång att min kommun(töreboda) hade infört det men sen i en tidning stog det att dom inte hade några planer på det....vad fasiken gör man då?

  • Svar på tråden vårdnadsbidrag....
  • xenaa

    sen vet jag att inte alla kommuner har detta med vårdbidrag


    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • xenaa
    ETbebis skrev 2008-08-22 08:35:08 följande:
    Vad är det för bidrag?
    det är ett bidrag från kommunen som man får om man har barnen hemma ist för på dagis, samtidigt som man jobbar t.ex
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • katrina

    Ja, detta störde mig också! I vår kommun har man infört det, men bara för barn mellan 1 och två år. 3000:- i månaden får man, och det får inte kombineras med föräldrapenning! Så som jag tänkte först, vill man ju kombinera det med föräldrapenning för att ha råd, eeller kunna ta föräldrapenning för et annat barn. Men då gäller det att man har ungarna tätt! Och det är ju inte alla som har det.. Dessutom måste man ha tagit ut 250 dagar av föräldrapenningen första året, och det går ju an för oss som r gravida nu, men för de som har barn (en kompis tex) som snart är 1 år och skulle vilja snaöka om vårdnadsbidrag, hinner inte ta ut sina dagar... Då inte kan det va många i vår kommun som KAN ta ut det. Även om de vill...

    Själv tänker jag mig att ta ut det och kmbinera det med nåt säljjobb för att få pengarna att räcka mellan 1-2 år..

    Men tröttsamt att amn går ut med det som att det inte finns nåt intresse... DEt är ju stor skillnad att få det för barn mellan 1-3 år istället för 1-2!

  • Csillag

    Här har ni en arg mamma som inte kan söka vårdnadsbirdraget fr komunen typ alllllllldrig tar ett beslut om vi ska ha de i komunen lr inte
    Enda svar man får e...du får vänta några månader,de e under diskussion.
    Några månader senare.
    Du får vänta lite,inget e bestämt o beslutat än,de e under diskussion...

    SUCK.
    Här e en mamma som vill vara hemma m sina pojkar.
    Alla grannkomuner har de,MEN inte våran...E så pisstråkigt o frustrerande.

  • Scenic

    Jag ska söka vårdnadsbidrag. Så här har jag fattat det: man får 3000 kr/barn mellan 1-3 år om de inte är inskrivna i kommunal barnomsorg. Ingen i familjen får ta ut föräldrapenning, inte ens för de barn det inte gäller. Man får heller inte ha A-kassa, soc-bidrag ect. Man måste ha "arbetsinkomst" eller ingen inkomst alls. Under tiden du har vårdnadsbidrag så är du nollad på SGI. Skulle du bryta benet eller bli allvarligt sjuk (oallvarligt också) så får du bara grundbelopp på sjukpenning. Tiden är överhoppningsbar så så fort du inte har bidraget längre så har du samma SGI igen. Du behöver alltså inte jobba upp den igen.
    Kanske lite mer info än efterfrågat men håll till godo.

  • Dosan73

    *s* Nej, här vill vi inte säka några bidrag för att hålla oss kvinnor borta från arbetsmarknaden. Jag är inte förvånad att så få har sökt...

Svar på tråden vårdnadsbidrag....