• AlexG

    Nån som testat Dulcolax mot förstoppning?

    Jag håller på att bli galen! Är så trött på min mage

    Kan inte minnas när jag kunde gå på toa och verkligen känna mig "färdig" efter besöket. Känns som att jag för varje dag som går bara fyller på och fyller på tarmarna. Har jag tur så går pytte lite ut den andra vägen O nu har det börjat göra ont i magen. Ibland undrar jag om det är pga förstoppningen eller om nåt är på g (är i vecka 38). Riktigt jobbig

    Så, nu när jag har gnällt av mig lite tillbaka till min fråga - har ni testat Dulcolax? Funkar det? Jag äter fiberrik mat, jag dricker mkt vatten, käkar katrinplommon och linfrö. Har testat laktulos och microlax. Nu är jag desperat! En ung (lite konstig) tjej på apoteket lät så himla säker på att jag som gravid inte ska ta dulcolax att jag inte vågat köpa det trots att det i bipacksedeln står att det är ok. Någon erfarenhet? Eller andra tips?

  • Svar på tråden Nån som testat Dulcolax mot förstoppning?
  • Signatur

    Man ska inte använda Dulcolax under åtminstone senare delen av graviditeten. Dulcolax är tarmretande och kan sätta ingen sammandragningar.

    Om du har problem med att "proppen" sitter i slutet så rekommenderas istället Klyx.

  • Signatur

    Känner du dig osäker tycker jag du ska prata med din barnmorska imorgon.

  • AlexG

    Jag trodde att sk "proppen" satt i slutet och köpte microlax. Det hjälpte inte så det är nog tyvärr hela systemet som är ur funktion
    Du har rätt.. kanske är bäst att prata med barnmorskan... Problemet är att min barnmorska är rätt värdelös på bra praktiska råd, hur trevlig o gullig hon än är. För henne är precis allting normalt och precis allting kommer gå över efter att man har fött.. suck...

  • Trollan
    Svar på #4
    Hm, på mitt apotek sa de att det kunde användas hela graviditeten om än sparsamt, så man inte gör att tarmen "glömmer" sin uppgift...
  • Seven of Nine

    Dulcolax går att använda under hela graviditeten, vid tillfällen då förstoppning blir ett annars olösligt problem. Det finns inget som tyder på att det skulle skada fostret. Att använda det regelbundet är förstås något man bör undvika eftersom man då riskerar att själv få nedsatt tarmfunktion. Dulcolax är dessutom något som de flesta tycker fungerar.

  • Tattates

    Tänk bara, eller var medveten om, att Dulcolax för vissa gör rätt ont. Magen sätter igång så pass att det kan vara obehagligt med andra ord, dock effektivt medel :)

    Fast nu ser jag vilket datum TS startat tråden & hoppas innerligt att hon fått tömma magen sedan den 24:e Augusti!!

  • riotflickan

    Jag tyckte också att Dulcolax gjorde skitont! :)

    Jag tror att Microlax eller Klyx (som jag fått på akuten när jag varit förstoppad) är snällare, men det kan ha berott på att jag hade mindre mängd hård avföring i tarmen då.

    Men om det inte kommer ut av sej själv får du nog ta nåt lavemang...

  • alem

    i v11 ungefär fick jag åka in på akuten i tron om mf men allt var bra med lillen och det var tarmarna som var heeelt "fucked up" fick då på ordination av läkaren att köpa lactulos som jag skulle ta i en vecka  och därefter skulle jag äta Dulcolax varje dag fram tills att barnet är fött, fick tom recept på det för att kunna köpa mega pack på apoteket...
    Känns lite konstigt om jag skulle få order av läkare att äta en varje dag (har 15v kvar nu ca innan den lille är beräknad) om det skulle vara farligt på något vis...

Svar på tråden Nån som testat Dulcolax mot förstoppning?