• Mirjis

    Blodförlust under förlossning

    Min fråga är hur vanligt är det med en extrem blodförlust under förlossningen?
    Jag är livrädd för detta, har hört om värsta skräckhistorierna.

  • Svar på tråden Blodförlust under förlossning
  • systersandra

    Man får ju extra mycket plasmavolymer när man är gravid så man ska lätt klara en blodförlust på en liter.500 ml är normalt.
    Det är inte vanligt med stora blodförluster.

  • Kajak

    Jag förlorade "bara" 400ml om jag minns rätt.

    Jag tycke om du är "lättskrämd" så sluta läsa andras skräckisar...

    Det som hände dom måste inte hända dig.

  • nooova

    Jag är också lite orolig inför detta, eftersom dom upptäckte att jag var lättblödlig under en titthålsoperation för drygt ett år sedan. Jag förlorade en hel liter blod på ett sånt litet ingrepp. Undrar nu hur mycket jag kommer förlora under förlossningen :S

  • Tusseluren

    Jag är liten från början (156cm o 45kg), jag blödde 1000ml vid min senaste förlossning, dom hittade inte vars blödningen kom ifrån, men man har ju superhjälp där. 50ml innan moderkakan lossnade och 950ml efter, fick 2 påsar blod och återhämtade mig snabbt.

    Dom har ju superkoll på en hela tiden från att man kommer in till att man åker hem!!!

    Oroa er inte i onödan, det ordnar sig.

    Är du rädd så säg till din bm.

    Väntar nr5 nu och oroar mig bara lite för att jag blödde, med tanke på att dom på förlossningen vet att jag blödde mycke förra gången så ha de mer koll denna gång.

    Lycka till allafall!!!

  • Spartacus
    nooova skrev 2008-08-25 18:15:47 följande:
    Jag är också lite orolig inför detta, eftersom dom upptäckte att jag var lättblödlig under en titthålsoperation för drygt ett år sedan. Jag förlorade en hel liter blod på ett sånt litet ingrepp. Undrar nu hur mycket jag kommer förlora under förlossningen :S
    min syster utreddes för blödarsjuka och gick igenom en förlossning utan problem (som hade med blod att göra i alla fall ), men hon åt förtjockande medicin, har du tagit upp det här med din barnmorska?
  • Spartacus

    jag förlorade 300 ml vilket är väldigt lite! kompisar har blött lite olika men dom flesta minns inget blod överhuvudtaget, då har man ju knodden på magen ju!

  • nooova

    jag har också blivit ordentligt utredd sen min op, både på gävle sjukhus och karolinska. min bm tog kontakt med hematologen på karolinska och dom har ordinerat ett läkemedel som heter cyklokapron från och med att värkarbetet börjar. så dom är ju underrättade om det, men man kan inte låta bli att bli lite orolig ändå.. men det ska nog gå bra.

  • Powerwoman

    Jag förlorade 750ml vid min vaginala förlossning, och ett par liter vid akutsnittet. (fick blod & plasmatransfusioner då)

Svar på tråden Blodförlust under förlossning