• Praid

    Tips: ta ett AMH-värde-test

    Jag vill ge ett tips till alla som har hållit på med IVF ett tag utan resultat, och kanske särskilt till er med endo.

    Lite snabbsummering av min historia: Jag har gjort två hela IVF på CvL. Första gången fick vi 6 ägg, 5 befruktades och delade sig. 1 till mig, 4 till frysen. Detta räckte till en ET och två FET, sen var de slut. Vid andra FET:et försökte vi odla vidare i en dag till, så att de skulle bli tredagarsodlade, och då var det bara en av fyra som klarade sig.

    Andra gången bytte vi till Menopur, fick ut 5 ägg, men det var bara två som befruktades och delade sig. Ett till mig och ett till frysen. ET funkade inte, FET har vi inte gjort.

    Efter väldigt mycket strul privat bestämde vi oss för att försöka igen på en annan klinik, Fertilitetskliniken (tror jag de heter, eller -centrum, kanske) i Stockholm. De lyssnade på vår historia och tog ett nytt test på mig: AMH-värde. Det fick jag svar på igår och det var inte roligt: mitt värde är 0.5, normalt är över 1, gärna över 2, man kan ha upp till cirka 6.

    Enligt läkaren på den nya kliniken skulle mina chanser om jag vore 40 med det här värdet vara lika med noll. Eftersom jag är snart 36 kan de inte riktigt säga att det är så dåligt, men det är ju betydligt sämre än vad mina chanser skulle vara vid min ålder om jag hade haft ett bättre värde. På min direkta fråga om hon rekommenderade ÄD direkt istället för att fortsätta med mina egna ägg sa hon ja och erbjöd sig att skriva en remiss till landstingets kö.

    De informerade mig dessutom om att om man har endo, som jag har, så finns en ökad risk för att detta värde är dåligt.

    Jag är nu väldigt arg på CvL som inte sagt ett ord om det här testet och som hela tiden insisterat på att det inte spelar någon roll om man har endo eller inte, trots mina upprepade frågor. Jag har mailat dem, men inte fått något svar. Jag funderar faktiskt på att gå vidare med det här på något sätt, kräva ett svar från Socialstyrelsen kanske på hur de ser på de olika bedömningarna som klinikerna gör.

    Hade vi fått det här svaret från CvL så hade vi ju inte gjort behandlingar där för cirka 65 000 utan vi hade ju betalat för ÄD istället.

    Jag vill alltså tipsa er som hållit på ett tag med IVF att ta AMH-värde-testet innan ni lägger ner mer pengar.

  • Svar på tråden Tips: ta ett AMH-värde-test
  • dossanova

    Tack för tipset! Ska kolla upp det med min läkare, jag har misstänkt endo. Jag är dock bara 23 år. Har denna halt någonting med åldera att göra?

  • caizita
    Svar på #1
    Hej
    Jag har läst din långa pres. å ditt inlägg här
    Kan inte annat än önska dej all lycka till å allt gott.
    För du verkar ha slitit hårt både med ditt hjärta å med din plånbok.

    varma hälsningar
  • Jojjann

    Hej Praid,

    Tack för informationen. Har själv endo men vi har haft turen att det funkat bra med ivf för oss. Det känns ändå bra att lära sig mer om sjukdomen eftersom min dotter kanske får det när hon blir stor.

    Det här med AMH och endometrios verkar ganska nytt. Har gått på två bra kliniker i USA men aldrig hört talas om det trots att de vetat att jag har endo. Googlade det och fick upp en avhandling ifrån karolinska ifrån maj i år. diss.kib.ki.se/2008/978-91-7409-003-1/

    Är inte säker på att jag tolkar det rätt, men det verkar som att det finns en möjlig behandling för detta? Det står något om inflammatoriska processer. Är inte helt säker på vad han menar men jag körde själv med antiinflammatorisk kost före och under de försök det blev något för oss.

    Håller tummarna för att det skall bli något för er snart, så länge som ni kämpat!

  • Jojjann

    Jag slutade helt med mjölkprodukter, socker, åt mer nötter och frukt, mindre bröd och kött, hade en massa kanel på gröten...

    Min variant byggde på rekommendationer jag hade fått av min akupunktör utifrån min "kinesiska diagnos", men har sen läst att detta stämmer ganska bra med kostrekommendationer för människor med inflammatoriska sjukdomar.

    Tror det är andra som skrivit mer och bättre om detta på fl tidigare, men det finns lite länkar online också, t ex:

    nutrition.about.com/od/dietsformedicaldisorders/a/antiinflamfood.htm

    www.drweil.com/drw/ecs/pyramid/press-foodpyramid.html

  • dossanova

    Tack för infon Jojjann, Jag ska nog pröva ändra på min kost..

  • dossanova

    jag börjar bli orolig för att jag kanske har lågt amh värde. för vid mina två IVF då dom fortfarande inte visste att jag hade endo, så gjorde vi bara korta metoden, dvs utan förbehandling med spray eller sprutor.. första gången befruktades 4 av fem ägg 1 till mig noll till frys. Vid andra IVF fick vi 17 ägg. 11 befruktades 1 till mig 1 till frysen.. vad tror ni

  • dossanova
    Trinity78 skrev 2008-12-03 17:09:26 följande:
    Åh! Kanonbra tips! Detta ska jag kolla upp.
    trintiny har du har problem med embryon som ej gått till frys..? Kram
Svar på tråden Tips: ta ett AMH-värde-test