• Strawberry

    Lös i magen av Niferex o Hemofer...finns ni, hur gör ni?

    Hej!

    Jag har blivit ordinerad både Niferex o Hemofer, men blir så himla lös i amgen av dem.
    Ni som drabbas av samma sak. Hur gör ni för att få upp ert HB?

    Jag dricker Blutsaft o äter mycket leverpastej...men vet inte om det hjälper.
    Känner att mitt HB säkert hör ihop med mitt allmäntillstånd just nu, som inte är så bra.

    //Mvh Anna


    Mamma till Hannes
  • Svar på tråden Lös i magen av Niferex o Hemofer...finns ni, hur gör ni?
  • Luloo

    jag hade det så, så jag slarvade med mina tabletter åt mycket leverpastej, åt spenatsoppa, ät mycket blåbärssoppa, det stabiliserar magen om du vill fortsätta. även jordgubbar e det järn i


    Min älskade Alvin 080616
  • sia

    Jag tar Niferex ca 4 ggr/v och är lös i magen varje dag. Men jag är hellre det än förstoppad! Jag mår inte alls dåligt i magen men ibland blir det lite bråttom till toa..

    Jag äter mycket fil och yoghurt med nyttiga bakterier (dock inte tillsammans med Niferex) som kan lugna magen, Proviva är också jättebra.

    Fortsätt äta järntillskott av något slag, kanske kombinera blutsaft med färre tabletter och järnrik mat? Viktigt att hålla Hb´t uppe!

  • WochE

    Jag trodde inte att det var någon annan som hade den symptomen, jag är med lös i magen men alla man pratar med säger att man blir så hård i magen osv, inte jag inte jag äter dock bara en per dag men jag försöker nu att äta yoghurt och grövre bröd så magen får något att jobba med för det är ganska jobbigt ibland när man måste rusa till toa med en stor mage är ju inte så smidig längre..

    Ni som äter blusaft tillsammans med Niferex har ni blivit tillsagda av era barnmorskor att göra det, sisst jag var hos BM tog hon blodprov och mina HB värden var 115 hade 130 när jag skrev in mig i maj, och då åt jag inget järntillskott eller något var riktigt dålig med vitaminer men nu verkar det som det går neråt fast jag är duktig med vitaminer och järn????

  • nyfiken och otålig

    Jag tålde inte heller Niferex, men jag blev jättestoppad i magen. Konstigt att man kan reagera så olika!

    Nu dricker jag något som heter Ferronol och tar 2 mitt val kvinna om dagen + dricker mycket av Godmorgon juicen som innehåller järn + äter mycket leverpastej.

    Har inte kollat värdena på ett tag, men jag inbillar mig att jag känner mig piggare nu.

  • WochE

    Jag äter mycket leverpastej med tur att jag tycker om det leverpastej smörgås med gurka det är fint det, jag känner mig inte piggare men det kanske inte beror på järntabletter eller inte utan det börjar bli lite tungt är i vecka 29 och var lite rund innan så det är lite jobbigt och jobbar ganska mycket har inte heltid men 82% och inte ett gravidvänliga schema vill jag säga ska prata med min BM nästa vecka för jag mår inte så bra av jobbet just nu ,,,

  • LottaW

    Hej tjejer,
    Fortsätt med niferexen och komplettera med inolaxol två ggr om dagen. Inolaxol köper du i pulverform och blandar ut i vatten och dricker.

    De järntabletter ni får innhåller väldigt mycket järn, blutsaft och leverpastej kommer aldrig upp till de nivåerna! I en vanlig Gravid-vitamin-tablett får du i dig mellan 120-150 % av den rekommenderade dosen. I en niferex är det 700% av rekommenderad dagsdos.

    Inolaxol är ett så kallat bulkmedel, vilket betyder att du får en jämn och fin tarmrörelse = inga problem på muggen!
    JAg äter det på grund av IBS, men jag vet att de ger inolaxol till nyförlösta som har problem med magen. Det fungerar både för lös och hård mage.

  • mimmimor

    Jag har en KANON grej för att öka järnet...

    På hälsokost finns de något som heter JÄRNKRAFT....kanon bra, ingen lös eller hård av detta. Om man tar samtidigt c vitaminer (C komplex 1000,finns också på hälsokosten) så lovar jag att de höjer värdet på 3 dagar.

  • korsa

    Har i dag blivit ordinerad att börja äta niferex,men jag gruvar mig för det för jag hatar att vara hård i magen är hellre lös.. men att alla kan reagera så olika på tabletterna visste jag inte. Hon sa dock inte hur mkt jag skulle äta men jag antar att det är 1/dag.7 dgr/v alltså..

  • Bambusa

    jag spyr av niferex, inte kul alls, provat några dagar att ta på kvällen ist, slutade med att ja satt uppe å spydde inatt, så ja är helt slut idag, å inte kan hjälpa bror min med hans flytt... mår illa fortfarande... tänker sluta med dom... kan ju inte spy hela tiden... är i v 24+5...

  • PappaMu

    Hej. Är onekligen lite sen på denna tråden. Som man har jag aldrig varit gravid, men IBS har jag, och då är magen synnerligen känslig. De järntillskott som rekommenderas för oss är Compiron eller Blueiron. Båda innehåller samma 3-värda mikroinkaplsde järn. Då järnet i dessa järntillskott inte driver några inflammatoriska processer kan de tas av oss som har IBS, har annan inflammatorisk magtarmsjukdom, eller har genomngått en gastric bypass. Vad som är ett stort plus är att Compiron och Blueiron inte heller reagerar med andra läkemedel. Compiron och Blueiron går att köpa på apotek, exempelvis Kronans apotek.

Svar på tråden Lös i magen av Niferex o Hemofer...finns ni, hur gör ni?