• Kaninmamma

    HJÄLP! Vad kan man ge i doppresent?

    Min kusin ska döpa sin lille kille (7 månader) nu i maj, men vi kan inte komma på vad man kan ge honom. Hade tänkt kläder med musse-motiv på (hon han musse motiv i hans rum) men hon köper massor med kläder till honom, så det är onödigt. Nåt till hans rum? Hon har allt! Vad köper man mer?

    Ska själv döpa min son i juni, kanske bra tips till vad man kan få också?

    Tack för era svar!

  • Svar på tråden HJÄLP! Vad kan man ge i doppresent?
  • Fru H

    Hej!

    Jag gav bort en ram från Gallerix i doppresent som blev uppskattad! Det är en dubbelram, men gångjärn emellan, och i ena ska man sätta ett foto på barnet och i den andra sätter man ett avtryck i lera (medföljer!) av barnets hand eller fot. Kostar ca 200 kr.

    /fru H

  • Teskedsmamman

    En sådan här bok??

    www.sagofabriken.com/

    Personligen så kommer jag försöka styra bort silversakerna som är brukligt att ge, till sonen på hans dop och att de istället sätter in den summan pengar på hans konto eller hittar en annan typ av minnesgåva än dessa infernaliska silverpjäser...

  • werner

    Några tips:

    Inne på www.floralin.se finns det fina fleecefiltar och örngott som man kan få broderade... Det är fint tycker jag.

    Har de trädgård så kan man ge ett fruktträd.

    Ett vin som går å lagra i 18 år kan man oxå ge...

    En bok, typ Barnkammarboken.

    En Lyckopenning www.lyckopenningen.nu

    När mitt kusinbarn döptes nu i mars så gav vi honom en stor nalle - mkt uppskattat!

    Lycka till!

  • Kaninmamma

    Gick in på rofa.se och tyckte att det var en jätte rolig ide att ge tröjor eller kepsar med personliga tryck!

  • Sjöstjärnan

    Hejsan

    När min kompis son döptes i höstas så köpte vi en Nalle Phu tavla till honom

    Saker som mina barn har fått i doppresenter och som har uppskattats mycket är: en matstol i trä med handmålat motiv + barnets namn målat på stolen, böcker, sparbössor, leksaker, gosedjur...

  • discodivan

    jag gav syrrans tjej en prinsesskrona i strass. Jag gillar personliga saker som barnet kan spara o ha som minne. Mina grabbar fick bla en liten påse med skyddsstenar, drömfångare, sånt uppskattar jag

  • Jolanta

    När våra kompisar skulle döpa sin lilla dotter så öppnade vi en fond som vi sätte in pengar på och som vi även sätter in pengar på vid födelsedagar, och mamman o pappan kan ju också sätta in pengar.

  • Monsa

    Ett litet smycke kanske, jag graverade glas till några som skulle på dop, under foten står det datum osv.
    Till min kusin gjorde jag en sköldpadda i glas. Kanske inte all kan göra men man kanske kan beställa något speciellt i en privat glashytta tex.

  • Bebis 2005

    Sagoboken var roligt! Den ska jag ge bort till min kompis son som fyller 1 nu i Juni!

  • åsis

    Tack för tipset om sagoboken!! Var in och kollade hemsidan. Ska på dop nu två helger i rad så jag passar på att beställa till båda

  • mika75

    En present som min kusins dotter Emma fick tyckte jag var så himla bra! Hon fick en jättefin spargris med slantar i, och om "grishalsen" var ett band knutet där det stod "Till den första cykeln".

  • Filippa

    Ett bonzaiträd, min vänninas barn fick ett sådant i dop present.
    Det lever länge om man sköter det.

  • Henot

    Vi brukar köpa ett par fina skor, oftast blir det ett par häftiga sportskor. det är sååå gulligt, men inget man kostar på att köpa själv!
    Brukar bli uppskattat
    Kram

  • Bubblan81

    I Enskede (sthlm) finns det en affär som målar små stolar i valfritt motiv ( vanligast Disney). PÅ stolsryggen så står barnets namn och under kan man låta måla/lödas in namnpå de som gett bort stolen.
    Stolen i sig är stadig och inte så stor/hög!
    Kanonbra present att ge bort!
    Min svägerskas två döttrar har fått en varsin!!

  • Millans hustru

    När en väns barn skulle döpas sydde jag ett lapptäcke till honom o min hustru målade en blyertsteckning o ramade in. Hon tog motivet från ett kort vi tog på gossen då han var sju dagar gammal. Vi tyckte det blev fina lite personliga presenter.
    Den här tråden var kul, vilken massa bra ideer, tack!

  • NollÅtta

    Har varit på 2 dop och första gången köpte vi en liten barn-termos i rostfritt stål som vi hade gravert barnets namn på.

    Andra gången beställde vi en fin snuttefilt som vi lät brodera pojkens namn på, så den blev personlig.

    Vi ville köpa saker som barnet har användning för. Båda presenterna var mycket uppskattade


    Son född -10 och Dotter född -13
  • Carolinek89

    När vår son döptes så fick han bl.a. en bok som handlade om en pojke med samma namn som vår son döptes till, det tyckte jag var lite roligt och kommer säkert uppskattas av sonen när han blir äldre också ;) 

    Vi fick också ett kort från mormor och morfar där det stod att de betalar 1000 kr hos en valfri fotograf. Det tyckte jag också var lite kul och och man måste ju inte betala så mycket :)

    annars fick vi ett par barnkammarböcker också och lite annat men de två grejerna var de lite roligare och annorlunda :) 

  • Comet

    Jag har köpt en personlig doptavla i doppresent flera gånger, hittade de på lia-design.se/doptavla/ Annars tycker jag det är roligt att ge bort sådant som kan användas av barnet senare som t.ex. bestick med barnets namn graverat på fram- eller baksidan eller en liten stol med namnet på.

Svar på tråden HJÄLP! Vad kan man ge i doppresent?