• örtagård

    Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm

    Jag tänkte att det kunde var intressant med en tråd att samla information, tips, råd och erfarenheter för oss med barn med tröga magar.

    Det kan ju röra sig om olika sorters problem men det är ibland svårt att få rätt sorts hjälp så pesonliga erfarenher kan vara värdefulla att få ta del av.

    Allt för att bajsande skall gå smidigt !

    Vår historia:
    Min dotter är tre och ett halvt. Hon har haft svårt att bajsa sedan spädbarnstiden då hon fortfarande helammades. Då var bajset mjuk men det var ändå svårt för henne att bajsa och hon hade ont och var besvärad av det.

    När vi började med smakporttioner blev hon direkt förstoppad.

    "Huskurer" och mycket vätska har inte hjälpt.

    Vi har dålig erfarenhet av laktulos. Det har gett henne gaser och illamående och hon vägrade till sluta att dricka det. Då var vi uppe i 30-40 ml.

    Vi fick till slut utskrivet Movicol Junior Neutral och sedan januari 2008 bajsar hon nästan dagligen och har alltid normal och lagom konsistens på bajset.

    Trots Movicol har hon fortfarande svårt att bajsa. Hon är torr dagtid med måste ha blöja när hon skall bajsa. Ibland vill hon själv och det går fort. Ibland behöver hon men har väldigt svårt att få ut det. Vi sätter därför rutinmässigt på en blöja efetr lunch eller mellanmål om hon inte efterfrågar själv. Om rutiner bryts, tex genom en utflykt eller besök, klarar hon inte att bajsa. När hon inte bajsar blir hon irriterad, "krånglig" och tappar matlusten och få så klart lågt blodsocker. När hon var rikigt förstoppad för ett år sedan fick hon vätskebrist och feber när hon inte kunde bajsa för det var så fullt att hon till slut kräktes allt hon åt eller drack.

    Vi har haft många smärtsamma stunder innan hon fick movicol. Timmars försök av bajsande. Stenklumpar och blod och gråt för det gör ont. Hon har inte velat gå ut och leka för bajsande varit så svårt. Vi har gett både microlax och klyx. Vi har även fått ge microlax efter hon fått movicol för att hon vägrar bajsa trots det är mjukt.

    Vi har fått henne utredd för mjöjlkproteinallergi och gluten men inget har hittats. Tarmröntgen visar att bajs står kvar i tarmen även när hon har mjukt bajs. Läkarens teorin är att hon inte följer sina impulser att bajsa och håller emot så bara det sista kommer ut även nu när det är mjukt.

    Jag funderar själv mycket på denna rädsla och kroppens minne av att det gör ont och hur det påverkar henne men också på om det kan vara rent fysiologiskt fel på tarmens funktion och så tänker jag på ärftligheten. Jag var visst trög som barn men hade det itne svårt. Min pappa hade förtstoppning som barn och har nog fortfarande svårt lite och min syster har en mycket svår mage. Min lille son verkar vara trög men har lyckligtvis inte uppvisat samma problem som stora syster.

    Få se om någon är intresserad. Vi kör det ju i olika trådar just nu!

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-22 20:52
    Hoppas ingen tar illa upp om JAG inte svara på alla som skriver ! Jag gjorde det nu för det var så trevligt att folk hittade hit men ALLA efterföljar är lika välkomna! Jag vet heller inte mest utan hoppas få en massa tips!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 21:27
    Jag skriver antingen med två barn rännandes runt benen eller när jag borde ha gått och lagt mig, alltså är jag oftast väldigt distraherad och skriver snabbt och okoncentrerat eller VÄLDIGT trött. Ser i inläggen att jag verkligen slarvar över tangenterna med fingarna. Men det är väl läsligt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-28 23:38
    Tråden är avsedd för föräldrar med barn med dessa besvär för utbyte av råd och stöd och medicinsk kunskap.

    Kritiserande och ifrågasättande av metoder är inte av intresse för deltagarna då det rör sig om komplex problematik och sjukdom.

  • Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm
  • FruMadde4barnTätt

    vår tös 7 månader har oxå varit lite hård i magen, svårt att bajsa. det är jobbigt att se när det inte kommer något och de blir ledsna.
    havregröt nestles och katrinplommon och barnmatsjuice brukar fungera och mackor med leverpastej.
    man kan även ta termometern lite försiktigt med salva på, och se om det kan hjälpa.

  • FruMadde4barnTätt

    sedan är det lättare att bajsa när hon får röra på sig, ligga på mage och dra sig bakåt och greja.

  • örtagård
    Svar på #2
    Välkommen!

    Hoppas du slipper "mer" problem i alla fall! Min lille har väl problem åt det hållet. Jag är väl oroligare för att min dotter fått det så svårt men sonen har säkert en normal mage. Det hjälpter mycket för honom att röra sig och eftersom det ofta trycker på när han äter får han ofta vara i rörelse när han äter. Han äter ju riktigt mat och inte puréer så den kan man ju stoppa med sked eller fingarna lätt i munnen även under rörelse. Då sköter han allt på samma gång . Han bajsar också lättare när han får amma en liten stund.

    Hoppas magen löser sig !
  • Rastafairy

    usch önskar ja intr hade behövt vara med här..de är så superjobbigtnär lillan gråter för att hon har ont i magen.

    gernutramigen som ersättning nu o fasar ut ammningen för ja känner att de inte funkar så bra men hennes mage är i olag. Hon bajsar med men Laktulos hjälp o verkar ha så ont när de ska ut oavsett om de är löst liksom Varför??

  • Molina

    Min dotter på 3år är också jämt förstoppad, det har gått så långt nu att hon får kramper i magen pga av att hon håller imot bajset det gör väl så pass ont för henne. Vi ger henne 1-2 gånger dagligen lactulos men inga framsteg bara en massa gaser samt resulax för att hon ska få ut bajset. Jag lider så med henne, och nu har våran läkare från VC äntligen skrivit en remiss till barnkliniken för fortsatt utredning mycket pga av hennes kramper i magen.

    Är själv väldigt intresserad av alla småknep eller tips hur vi kan få henne att slappna av och bajsa????

    En sak jag reagerade på som läkaren sa att han skulle ta ett glutenprov på henne men en sån allergi visas väl igenom lös avföring eller är jag ute och cyklar?
    Och hur görs ett sånt prov?

  • FruMadde4barnTätt

    örtagård
    tack, hoppas det löser sig för din dotter oxå.

    ja jag har oxå märkt att amning efter maten gör det lättare för henne att bajsa.

  • MaLevi

    Gör ett avstamp för att tråden ska fastna i favolistan.

    Här är en till som känner igen situationen.

    Har en dotter på 3 1/2 år. Hon VILL BARA INTE bajsa. Hon har varit hård förut när hon var liten bebis, då kunde vi se på henne när hon skulle bajsa och lägga henne utan blöja och "hjälpa" henne och bajsa. Sen gav det med sig ett tag. Nu för tiden har vi gett medicin Movicol Junior i över 1-1 1/2 år tillbaka. Det är inte för att hon är hård utan för hon vill inte bajsa. Hon säger det själv och går och håller sig. Hon bajsar absolut inte på dagis, utan om hon bajsar så är det hemma och oftast på kvällarna.

    Hon går på toaletten när det gäller att kissa men inte att bajsa. Då tar hon själv fram blöjan (vissa gånger) ibland är jag tvungen att sätta på den. Hon har ju nattblöja fortfarande.

    Vi har varit hos en kurator 1 ggr och barnmottagningen flera gånger. Innan vi började med Movicol Junior så blev det en tarmtömning med lavemang på barnmottagningen för att vi ska vara säkra på att den skulle bli tömd. Sen har vi haft Movicol Junior varannan dag. I somras försökte vi dra ner på det till var 4:de dag men då kom det tillbaka. Så nu är vi tillbaka på varannan dag.

    Läkaren på barnavd säger att detta kan behövas behandlas i flera år i vissa fall pga att barn har ett så bra minne. Det som gäller med Movicol Junior är att det hjälper till att skjuta på bajsningen. Alltså att barnet ska lära sig känna av bajsreflexen och känna att nu är det dax!
    Laktolus gör bara bajsen mjukare och inte hjälper med relexen att känna att nu är det dax att trycka på.

    Vissa dagar är bättre än andra. Och visst har bajsningen en naturlig relation med kosthållningen. Vi har varit tvungna att reducera mjölkintaget för dottern. Så det blir max 1 glas mjölk om dagen sen vatten. Som tur är så gillar min dotter vatten till mat och dylikt. Riset är värre för det gillar hon skarpt. Men vi undviker detta hemma och på dagis får hon äta det. Detta för att dagis kan inte ta emot kosthållning utan läkarens skrivelse och läkaren tycker att vi ska prova detta. Hittills har det gått bra.

    Toaletten och bajsningen har vi inte försökt ens, vi har pratat om det med henne med hon vill fortfarande bajsa i blöjan. Så vi tar det när hon känner sig redo.
    Det vi har sagt är att om hon bajsar på toaletten ska vi åka till stora badhuset med äventyrsbad. Detta för att hon ålskar att bada och vill gärna åka dit.

    Ett tips är att köpa eller låna "Bajsboken". Den tyckte min 3 åring om att läsa och sen jämnföra sina bajsningar med hur bajset såg ut i boken. En kommentar från henne efter en bajsning är "Mamma nu har jag bajsat en smetbajs" Glad Det var en bra dag.

    Hoppas det kanske är till nån hjälp för någon.


    ~ MiniBuddha och Busfröet är mitt ALLT ~
  • fiarina

    Har en kille som blir 5 i november. Han går på 10 ml Lactulos varje dag + Resulax vid behov. Har haft och har det väldigt jobbigt. Slutat att vilja bajsa utan förnekar att det är dags. Istället för att trycka ut kämpar han emot. 5 dagar utan toabesök är inget unikt. Har tom varit så att han kräkts... Känns ibland som detta bajs upptar alldeles för stor del av ens liv. Man blir ju lika lycklig som han själv när det någon gång funkar att gå på toan.

    Blir nyfiken på Movicol. Har kört med Lactulos i 1 1/2 snart och det funkar ju, men törs inte dra ner mer på dosen.

  • örtagård
    Svar på #6
    troll77

    Det låter ju hemskt med kramper. Ni måste ha det svårt. Bra med utredning. Det kan bli hårt också vid gluten. Vi tog blodprov för att utesluta gluten och mjölkallerig. Vi fick tarmröntgen också på henne.

    Movicol är mycket skonsammare för vår dotters mage än laktulos och mycket mer effektiv. Vår dotter mådde illa av laktulos och fick mycket gaser. Någon berättade i en annan tråd att movicol hjälper till att driva ut bajset men det gör inte laktulos. Vår dotter får inga biverkningar av movicol. Någon som är här? Det tog TID innan vi fick movicol utskrivet. Det tog tid över huvudtaget innan någon fattade hur besvärligt hon hade det.

    Hoppas ni får komma till barnkliniken snart men kanske kan distriktsläkarn skriva ut movicol så ni kan prova medan ni väntar.

    Avslappning för dottern är bajsa i blöjan framför tv, ibland mörk choklad som muta.

    Hoppas det löser sig lite i alla fall.

    Hur har ni det med mjölkprodukter. Vi har dragit ner ordentligt. Läkaren sa max en halvliter inkl. välling per dygn.

    Sen får hon psylliumfrön innan fick hon linfrön. (läkaren säger det är ok men livsmed.verk avrådde)
Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm