• Dojdan

    Fönsterputs-hjälp!!

    jag får verkligen uselt resultat när jag ska putsa fönster.. Fula ränder och suddiga rutor.. Lär mig nån!!

    Tips?

  • Svar på tråden Fönsterputs-hjälp!!
  • kaksmulan

    jag diskar fönstren med ljummet vatten med liiiite Yes i. Tar en diskborste som jag blöter ordentligt i vattnet och sen gnuggar på fönstret. Lite lödder kan det bli ibland. Därefter tar jag en fönsterskrapa och skrapar bort vattnet. Mellan varje skrapning torkar jag skrapan torr med en bommulstrasa.

    Eventuellt därefter kan man "skölja" fönstret med ljummet vatten med lite ättika i (torkar då av fönstret med en trasa indräknt i ättiksvattnet och skrapar efter). Det förhindrar den där "suddiga" ytan som kan bildas om man har för mycket diskmedel i vattnet.


    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Madam

    tvättade faktiskt fönster idag

    jag gör rent fönstrena med varmt vatten med diskmedel i med hjälp av svamp och disktrasa. sen använder jag en fönsterskrapa för att ta bort vattnet.
    torkar rent med hopknycklat tidningspapper.
    Tror tidningspappret är lösningen till att få bort torkränder.

    funkar även på speglar

  • Dojdan

    hmm tidningspapper säger du... intressant! Ska testa och återkommer om resultatet =)

  • LuMa

    Jag använder bara Enjos produkter när jag tvättar fönster.
    Dvs bara vanligt vatten och deras fönsterset.
    Funkar jättebra och eventuella ränder tar jag bort med tidningspapper.

  • Himmelsblå

    Detta ska jag testa! Ska putsa några fönster imorgon tänkte jag.

  • missteddy

    merakel trasan använder jag funkar jätte bra  blöter den bara i vatten och sedan får fönstret själv torka

  • Rottis77
    Madam skrev 2008-09-27 17:01:52 följande:
    tvättade faktiskt fönster idag jag gör rent fönstrena med varmt vatten med diskmedel i med hjälp av svamp och disktrasa. sen använder jag en fönsterskrapa för att ta bort vattnet.torkar rent med hopknycklat tidningspapper.Tror tidningspappret är lösningen till att få bort torkränder.funkar även på speglar
    Jag kör på samma sätt, har aldrig blivit bättre än med tidningspapper.
  • aster

    Många bra tips på hur man torkar ordentligt!

    Jag har en latare rekommendation: Spreja fönstret med fönsterputs (jag har en billig från Netto). Torka med hushållspapper. Utsidan kan behöva två omgångar om det är mkt grå smuts.
    Det går otroligt mkt snabbare än att blaska med vatten och skrapa.

  • Madam
    Rottis77 skrev 2008-09-27 17:16:32 följande:
    Jag kör på samma sätt, har aldrig blivit bättre än med tidningspapper.
    Nej jag håller med, körde med allduk förut men tidningspapper är såå mycket bättre
  • Madam
    aster skrev 2008-09-27 17:18:29 följande:
    Många bra tips på hur man torkar ordentligt!Jag har en latare rekommendation: Spreja fönstret med fönsterputs (jag har en billig från Netto). Torka med hushållspapper. Utsidan kan behöva två omgångar om det är mkt grå smuts.Det går otroligt mkt snabbare än att blaska med vatten och skrapa.
    men luddar inte hushållspappret av mig på fönstret?
  • kaksmulan
    aster skrev 2008-09-27 17:18:29 följande:
    Många bra tips på hur man torkar ordentligt!Jag har en latare rekommendation: Spreja fönstret med fönsterputs (jag har en billig från Netto). Torka med hushållspapper. Utsidan kan behöva två omgångar om det är mkt grå smuts.Det går otroligt mkt snabbare än att blaska med vatten och skrapa.
    När jag någon gång "fuskar" och gör så så tycker jag att det blir suddigt på fönstret och inte alls lika bra resultat.
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • aster

    Jag använder Coops hushållspapper och det luddar inte.


    Madam skrev 2008-09-27 17:29:00 följande:
    men luddar inte hushållspappret av mig på fönstret?
  • aster

    Jag tror visst att det kan stämma att man inte får fram samma kristallklara glans med fönsterputs som med vatten och skrapa. Men hur länge sitter den där glansen kvar?
    När jag använder latmetoden putsar jag mycket oftare, och på så sätt blir fönstren ändå renare över tid.


    kaksmulan skrev 2008-09-27 17:30:12 följande:
    När jag någon gång "fuskar" och gör så så tycker jag att det blir suddigt på fönstret och inte alls lika bra resultat.
  • Himmelsblå

    blir det inte trycksvärta på fönstren då?


    Madam skrev 2008-09-27 17:28:27 följande:
    Nej jag håller med, körde med allduk förut men tidningspapper är såå mycket bättre
  • Dojdan

    Hallelujah!! Att det kunde vara så enkel lösning som tidningspapper!!

  • Madam
    Himmelsblå skrev 2008-09-27 18:58:06 följande:
    blir det inte trycksvärta på fönstren då?
    man skulle kunna tro det..men nej det blir det faktiskt inte
  • Madam
    Dojdan skrev 2008-09-27 19:12:01 följande:
    Hallelujah!! Att det kunde vara så enkel lösning som tidningspapper!!
    Va bra att det funkade för flera
Svar på tråden Fönsterputs-hjälp!!