• Mammate2

    Långa barn

    Hej!
    Har en dotter som är väldigt lång. Hon är 5 1/2år och 141.5cm (ca normal 10-åring). Hon är under utredning redan, men jag skulle vilja komma ikontakt med andra föräldrar till långa barn. Var själv ett långt barn, och kände mig jämt klumpig och utanför pga det. Vill ge henne långa kompisar, så hon inte känner sig så ensam.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-12 11:25
    Dottern är nu 10år och har passerat 177cm.

  • Svar på tråden Långa barn
  • Chilili

    Hej
    Jag har en son som är 9 år. Han är 160 lång. Vi har precis gjort en utredning där de bara kan konstatera att han är storväxt. Han väger dessutom 68kg. Han är överrrörlig och har inga som hellst problem att hänga med alla andra. Blir lite ledsen på alla som säger att han är fet. Han är väldigt stor men det är jämt över hela kroppen. Förhåppningsvis så kommer vikten att stanna upp snart men längden lär fortsätta tills han blir runt 2m. Alla i både min familj och hans pappas familj är längre än genomsnittet. Dock har ingen så tidigt varit lika lång som William.
    Mins inte riktigt hur lång han var när han var 5 1/2 någon centimeter kortare än din dotter tror jag.
    Lillebror är 6 1/2 och är ca 130. Han är dock mager som en skrika.
    Är din dotter oxå kraftig?

  • Glamrockare

    Nu är inte min son i din dotters ålder men han är 2.5 år o är runt 104 cm vilket är normalt för ca 4 åringar o växer gör han ännu så det knakar. Snart får jag sluta köpa 104 i byxor o köpa 110 är nästa va eller finns det ngt där emellan (det hoppas jag).

    Jag störs inte så mkt av att han är lång o inte han heller. Det är till fördel anser jag att vara lång fast ja det är klart inte förlång för som barn vill man ju inte vara udda.

    Vi har dock långa personer i familjen många av männen är över 190 till 196 o jag är 178 vilket är rätt långt för att vara kvinna.

    Men vi får väll se vart det tar hän.

  • Mammate2

    Hejsan Glamrockare och Chilili!

    Glamrockare: Minns inte riktigt hur lång min dotter var när hon var 2,5år men jag har för mig att hon passerade där vid 104cm i en väldig fart vid den åldern. Problemen börjar egentligen när man växer om 5åringarna på dagis, när människor runt omkring börjar reagera.

    Chilili: Min dotter är också överviktig. Det mesta av hennes övervikt sitter på magen, så hon ser gravid ut - riktig bula alltså. När jag var i 7-8 års åldern - och ca 140-145cm lång, så såg jag ut som jag skulle föda barn när som helst. Denna kulan försvann sedan lite åt gången, men direkt smal har jag väl aldrig varit. Om jag förstod det rätt, så kan liten övervikt vara possitiv för långa flickor, eftersom könshormonet poduceras tidigare om man har lite mer fett. Detta kan jag dock ha fått om bakfoten. Har dock läst att övervikt vid överlängd inte klassas sóm övervikt på samma sätt som vid genomsnittslängd.
    Men visst är det jobbigt när man får höra att man är fet, det kan ju knäcka en helt. Tränar din son något på sin fritid? Det finns ett speltillbehör om man har Nintendo, och det heter Wii Balance board. En kollega till mig använde detta för att komma iform. Kanske värt att prova (om man har råd till det).

  • Chilili

    Just nu tränar inte min son ngt men han är ändå väldigt aktiv. Är ute väldigt mycket, cyklar, springer och leker. Har tänkt att han ska börja simma nu i vinter (badhuset är under uppbyggnad).

    Jag är jätte sugen på att skaffa wii. Har testat det skjälv och vet att det är suverän träning. Vi har ett Eye toy (Ps2) Det är oxå super bra. Svetten rinner om ungarna:)

    Barn som är långa tror jag ofta även har en övervikt. Det brukar oxå för både tjejer och killar innebära att de hamnar i puberteten tidigare än andra jämnåriga. Min son är ungefär som en 12åring. (Har precis gjort en pubertets utredning) Det som är viktigt i det läget är att skola och annan omgivning får veta det för att deras bemötande måste skilja sig mot dessa barn jämfört med andra jämnåriga.

    Det är jätte svårt när det händer saker och man akut hamnar på sjukhus. Även fast jag poängterar att båda mina söner är yngre än de ser ut så får de annan behandling än andra jämnåriga. Bla så vet jag att man brukar vilja söva barn som har benbrott som ligger fel så har min son fått göra sådana saker med enbart bedövning. Vi blev oxå hemskickade med hjärnskakning utan obs eller röntgen. Syrrans dotter ville de lägga in och/eller röntga. ( De var lika gamla) Min son var i sämre skick än systerdottern...

    Jag mins inte hur långa mina barn har varit i 2-3 års åldern men tror att de har legat omkring 100cm.

    Hur stora var era barn när de föddes?
    Min längsta son var 52 cm lång och vägde 3750g
    Min andra var 57cm lång!! och vägde 4050g

    Han har dock senare alltid varit 3cm kortare än storebror i motsvarande ålder.

    Vrt ligger era barn i längd kurvan? Min längsta son ligger en bra bit över den sista streckade kurvan. Den andra ligger på den sista streckade.

  • Cia o krabaten

    Hej alla

    Jag är lång, 184, och har ätit hormoner för att sluta växa, vilket jag även kommer kräva åt dottern om hon verkar bli över 180 enligt kurvorna.

    Jag var 178 som 12-åring och hur kul är dte att vara längre än sin fröken redan på lågstadiet
    Alltid längre än killarna.
    Försökte alltid sjunka ihop.
    Stod alltid och hängde på det benet som är 1cm kortare, just för att det är 1cm kortare...

    Visst är det snyggt att vara lång, men för mig går smärtgränsen vid 180.

    Nu är dottern 3,5 och följer kurvorna bra, +1 på längden, men det är helt ok.
    Får se om hon tänker komma in i puberteten nån gång, för det gjorde ju inte jag av mig själv.

  • Barnakär

    Jag har inga barn själv men jag var själv, precis som "Cia och krabaten" 178 cm lång redan som 12-åring och blev retad pga. det. Just nu är jag bara glad för mina 178 cm men visst, jag känner mig lång och klumbig ibland, ibland vill jag vara så där liten och nätt.

  • Mammate2

    Hej!
    Kollade dotterns papper:
    19 månader 93cm
    2år 8 månader 112cm

    Sonen håller sig "på kurvan"...

    Själv rusade jag när jag var i 2-3års åldern, men på den tiden brydde man sig mest om viket innan man började skolan. Jag var 138cm när jag var 6 1/2. Min dotter ligger alltså högre ön jag på kurvan...

    Mina barn när de föddes:
    Dotter 57cm 4540g
    Son 57cm 5400g

    De var inte små direkt, och de har ju att brås på. Dottern kommer inte att bli medicinskt stoppad pga ingen i nära familjen får ha haft blodproppar, om man ska ta medicinen. Det finns dock möjlighet att stoppa fysiskt, men det finns problem med det också. Jag har mycket problem med längden till och från, men jag försöker använda mig av mina 185cm så ofta jag kan.

  • annagussen

    hej. min dotter är åxå en riktigt stor tös. men riktigt så lång var hon inte dock inte långt ifrån. Är hon stor i övrigt också?
    Vad har hon för skonummer? Fötterna brukar ju växa först (min egna erfarenhet - inget vetenskapligt bevisat!!)

  • Mammate2

    Hej Annagussen!

    Min dotter drar storlek 36-37 (beror på modellen). Min dotter är bredryggad och har en "kulmage". Både jag och mina brödrar hade "kulmagar" när vi växte mycket, så jag antar att det så det är för oss.
    Hur lång och gammal är din tös?

  • Carinamamma84

    Hej.
    Hmmm jag är kort jag är bara 164cm
    Dotterns pappa är 189cm

    Dottern är 3år och är 108cm
    Väger 19kg

    Hon var 4140g och 52cm
    Jag var 3800g och 51cm

    Min son är 2½mån
    han var 5810g och 62cm när han föddes

Svar på tråden Långa barn