• Mamisita

    Mindre sten till barnlund, vart hittar man detta?

    Väntar på att vår dotter ska "spridas ut" i en barnlund. Vi vill lägga dit en mindre sten eller liknande med hennes namn osv på men vet inte vart man kan hitta detta?  Vet inte hur man brukar går tillväga eller vem man vänder sig till för gravering, har begravningsbyråer möjlighet att hjälpa en trots att det inte är en "klassisk begravningsten"? Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Mindre sten till barnlund, vart hittar man detta?
  • Tulpan74

    Vi vände oss direkt till ett stenhuggeri. De har massor av olika stenar och man kan också ha en egen sten om man vill, som de kan gravera. Den får inte vara för porös bara. Kolla annars med begravningsbyrån, de är säkert vana vid alla möjliga önskningar av sten.

    Lycka till!

  • Mamisita

    Tulpan74: Ok ska googla på stenhuggeri och se om jag hittar något i närheten, tack för tipset. Vet du ungerfär vilka priser man kan förvänta sig?

  • Tulpan74

    Jag lägger in dig så kan du kolla i mitt galleri, där finns bild på vår sten. Vi betalade 2500 kr, det var mest texten som kostade.

    Jag hade svårt att hitta stenhuggerier på nätet (tror att de är lite för gammalmodiga för det   ) men i alla fall här i Gbg ligger de ofta i anslutning till större kyrkogårdar.

  • Kråkan7

    Vi har googlat på t.ex "gravsten" och hittat adresser till de flesta stenfirmor i landet. I princip alla har sina kataloger på nätet oxå. Hittade till slut en fin sten på en utställning på en firma i närheten av kyrkogården. Vill man ha en speciell form så är de väldigt tillmötesgående. Priser... har aldrig sett en sten under 6500, de flesta mellan 10 - 15 tusen.

  • Eva S

    Vår dotter ligger inte i minneslund men svarar ändå. Vi har en ganska liten sten som vi själva har letat upp. Vände oss till ett litet stensliperi i grannkommunen som tvättade och graverade den. Det gick på ca 2500:- och det var mest texten som kostade. Vi satte dit den själva men det kanske är annorlunda i en minneslund. Tycker helt klart att ni kan vända er till begravningsbyrån. De kan nog fixa det mesta.

    Hoppas ni hittar en sten ni blir nöjda med. Kramar

  • Lillängel Selma

    Vi har hittat en sten som vi tyckte om på västkusten. Har tältat några dagar i Varberg och hittat sten på stranden. Genom begravningsbyrån gjorde vi gravering som kostade 1900 kr. Om du vill kan du se stenen på vår sida under mitt album.
    Sidan heter www.simplesite.com/Selma1

  • Mamisita

    EvaS: ska prata med begravningsbyrå då, tack! jag skulle jätte gärna se er sten, om du vill visa förståss.


    Lillängel Selma: Tittade på er sida, det gör så ont att läsa, tårarna bara rann. Vilken fin liten Selma och så fint ni hade gjort för henne på hennes viloplats. Det är något sådant vi är ute efter, vilken ca storlek är stenen? Får jag kopiera den och maila den till ett stenhuggeri jag hittat? De ville gärna att vi visade bilder så de visste vad vi var ute efter.

  • Eva S
    Mamisita skrev 2008-10-07 09:41:27 följande:
    EvaS: ska prata med begravningsbyrå då, tack! jag skulle jätte gärna se er sten, om du vill visa förståss.
    Bild finns i galleriet under starka bilder. Vår har en ganska ruggig yta så den blir smutsig ganska snabbt och jag vet inte hur bra den kommer att hålla framöver. Men för oss är den vacker. Hittade den i vår skog, i ett stenröse precis på gränsen mellan min gamla och mannens församling.
  • mortill31980

    Svärfar grävde upp en sten i en skog med sin maskin och den är helt slät runtom.... vi visste int eheller vart vi skulle vända oss,då närmsta gravyrföretag finns 8 mil bort.
    Men vi kontaktade vår begravningsbyrå vi hade när vi urnsatte vår pojke,och de hjälpte oss gärna,det var bara att komma in....
    sen fick jag välja symbol,text och sånt...så skulle han fixa frakten till dom som graverar själv så det blev billigare.
    Allt som gäller barn tar de inget för utan vi fick "deras" priser.... egen sten som bara ska slipas för att jämnas till där det ska graveras kostade med namn och födsel/dödsdatum och 1 nallesymbol 2500kr...det skulle ha kostat nästan 6000 kr annars.
    Vi har haft enorm hjälp av vår begravningsbyrå,men det kanske blir så på mindre ort.
    Lycka till att hitta sten,annars så säljs det Naturstenar via begravninsgbyrån,de är fina och lagom stora!

Svar på tråden Mindre sten till barnlund, vart hittar man detta?