• xxJessikaxx

    Vad är skillnaden på halvmatt och halvblank färg egentligen?

    Har en sån burk hemma, tänkte måla om ettpar LACK-hyllor fr IKEA och vill ha dem blanka, men inte helblank färg för den är svår att få bra tycker jag. Är halvmatt detsamma som halvblank, nån som vet? Ska grunda dem innan.

  • Svar på tråden Vad är skillnaden på halvmatt och halvblank färg egentligen?
  • Redbit

    Nej, det är inte samma sak. Om du går på en färgbutik kan du se prover och jämföra!

  • Caranlachiel

    Det är helt enkelt så enkelt att halvmatt är lite mattare och halvblank är lite blankare. Det är rätt stor skillnad faktiskt.


    Vecka 17 - and counting!
  • mimmi 1

    ja, precis... om du tänker helt matt och helt blankt, så tänker du halvmatt, som alltså är lite blankare än helmatt, medan halvblank, är lite mattare än helblankt... alltså rätt stor skillnad... den halvmatta ser väldigt matt ut, medan den halvblanka har en ganska blank yta.

  • xxJessikaxx

    Jo, tack allihopa, jag tror jag förstått skillnaden. Skall gå på halvblank. Säger ju sig självt egentligen men ville kolla hur stor skillnad det är eg. då jag hade en halvmatt hemma

  • kinapuff

    glansskalan går från ca 3- ca 90. ju högre siffra ju blankare.
    halvmatt ligger runt ca 20 medans halvblank ligger runt 35-40. i de flesta frägbutiker kan du få se prov på skillnaden. ju blankare ju mer slitstark.

  • xxJessikaxx
    kinapuff skrev 2008-10-10 13:51:02 följande:
    glansskalan går från ca 3- ca 90. ju högre siffra ju blankare.halvmatt ligger runt ca 20 medans halvblank ligger runt 35-40. i de flesta frägbutiker kan du få se prov på skillnaden. ju blankare ju mer slitstark.
    Jag målade en gång en byrå svart i väldigt blank färg. Rssultatet blev väl sådär. Inte som en högblank möbel direkt, utan rättså flammig i vissa sken. Kan ha varit jag som slarvade med underarbetet dock. Nu gäller det hyllor som sitter ganska högt upp och det står böcker och fotografier på så man kommer inte att se så mkt annat än kanterna men kände ändå för en mer blank än matt iaf.
  • mimmi 1

    jag rekommenderar Lady lackfärg, den är jättelätt att arbeta med, färgen liksom flyter ut, och det blir inga ränder efter penseln...

Svar på tråden Vad är skillnaden på halvmatt och halvblank färg egentligen?