• gravid 83

    Sälja bostadsrätt privat, hur göra med alla papper hit och dit?

    Har lite funderingar hur man sköter allt pappersarbete så fort man fått en köpare. Någon som vet?

  • Svar på tråden Sälja bostadsrätt privat, hur göra med alla papper hit och dit?
  • Jesster

    Bostadsrättsföreningen håller i alla papper. När jag sålde så kontakta jag bara dom och bärättade att jag skulle sälja och sedan fick jag knata till deras kontor och skriva på papper när det var klart. Det var värre för mig att få ihop deklarationen


    Den som söker han finner - www.google.se
  • gravid 83

    Ok skriver man en överlåtelse av lght hos bostadsrättsföreningen? Handpenning får man det först och sedan slutbetalning vid överlåtelse av nycklar eller?

  • Dessie

    När vi köpte vår BR av min mans kusin (som vi sålde 2 år senare) så fanns det alla nödvändiga papper på bokhandeln som vi köpte.
    Svärfar lånade oss handpenningen, resten banklån.
    Det enda som behövdes var 2 vittnen.

  • HjärterEss

    Oj, skyda dig att sälja innan lägenheten förlorar mer i värde!

    Annars så går du till bokhandeln och köper ett avtal som heter överlåtelseavtal, och så skriver du ner alla uppgifter. Ta gärna 10% i handpenning och då kan du fortsätta säljandet med lugn. Kontakta din hyresvärd och fråga också innan!

  • Farsan baloo82

    Tänkte först sälja privat, men idag är jag glad att vi anlita mäklare, det var mycket papper och fixande med mitt lån, den nyas lån. Visst det kosta 30,000 men så fixar dom ALLT!!! ring rundor och hör vad dom tar i arvode, jag kunde förhandla mitt.

  • HjärterEss

    Farsan baloo82 skrev 2008-10-10 22:50:21 följande:


    Tänkte först sälja privat, men idag är jag glad att vi anlita mäklare, det var mycket papper och fixande med mitt lån, den nyas lån. Visst det kosta 30,000 men så fixar dom ALLT!!! ring rundor och hör vad dom tar i arvode, jag kunde förhandla mitt.
    Jag tycker mäklare är totalt onödigt och dyrt. Jag sparade 40000 kr på att inte ha mäklare. Det var bara två papper som behövde skrivas på. Det var så otroligt enkelt!!!! Trodde också innan att det skulle vara jobbigt, men tvärtom var det piss enkelt.

    Aldrig mer mäklare. Lite kan man ju själv ta reda på.
  • HjärterEss

    Farsan baloo82 skrev 2008-10-14 18:45:46 följande:


    har du sålt privat??
    Vem?
  • Stugmamman

    Har du hittat en egen köpare kan du anlita en mäklare för endast skrivningen. Kostar bara några tusenlappar och han tar hand om pappersjobbet, löser ev. lån och ser till att allt går rätt till.

  • gravid 83
    Svar på #10
    Oj det visste jag inte att man kan göra- är ju väldigt bra att veta ju. Tack för alla svaren!
  • HjärterEss

    Farsan baloo82 skrev 2008-10-16 17:49:11 följande:


    Du....Hjärter ess
    Ja visst sålde min lägenhet i december. Och jag visste absolut nada om det. Fick en bra köpare som gav mer än vad jag gick ut med efter att ha sett lägenheten och då bestämde jag mig för att skippa mäklare (var ju osäker och trodde att det skulle vara knepigt att göra det på egen hand). MEN det var så pissenkelt att jag aldrig mer kommer ens tänka tanken.

    Jag ringde EN gång till HSB kontoret och frågade dom hur jag skulle gå till väga, skrev ner det i punktformat (bara typ tre saker att göra) och så skrev vi under. Ville ha handpenning så det fylldes också i, fick pengarna dagen efter och veckan efter var vi hos Länsförsäkringar för att göra penga överföringen. Hon som köpte lägenheten tog lån där.

    Sedan när tjejen betalat handpenningen gav jag som en symbol mina extra reservnycklar, så hon också fick något.

    Äh det var otroligt enkelt iallafall, är glad att jag kunde spara in på mäklararvodet då dom är så svindyra i storstäderna.

    KRAM
  • HjärterEss

    Glömde även skriva att vi kom överrens om att jag kunde bo kvar en månader ändå i min lägenhet, eftersom jag ville betala mindre skatt då skatten höjdes den 1 januari 2008 till 22% från 20% så jag sparade in lite där med. Så vi skrev under överlåtesledokumentet och allt men jag bodde ändå kvar och betalade hyran i en månad. Så man kan påverka själv väldigt mycket!

    Som sagt det var otroligt enkelt. Bokade också hyresvärden till besiktning, och så var saken klar!

    Jag ringde väl allt som allt tre olika samtal

    Men hade mer kontakt med nya ägaren, då jag meddelade alla datum för påskrivning, besiktning, handpenning. Och så bokade hon mötet med länsförsäkringar.

    Så allt var klart på två veckor!

  • Farsan baloo82

    Ja det lät ju väldans enkelt, men mäklararvode är ju avdragsgillt också.
    Vet du hur det är om man säljer dyrare och köper billigare, hur mycket procent man måste skatta??

    kram o trevlig helg på dig

  • HjärterEss

    Farsan baloo82 skrev 2008-10-17 17:49:29 följande:


    Ja det lät ju väldans enkelt, men mäklararvode är ju avdragsgillt också.Vet du hur det är om man säljer dyrare och köper billigare, hur mycket procent man måste skatta??kram o trevlig helg på dig
    Hehe, ja precis, det skriver man ju ner ja

    Ja det är väl samma procentsatts på det, vinstskatt!
Svar på tråden Sälja bostadsrätt privat, hur göra med alla papper hit och dit?