• Tony Montana

    Meddela arbetsgivaren, när?. Hur många pappadagar har man?

    Hej!

    Beräknad förlossning är runt 23 mars och jag vill ju självklart vara närvarande under den tiden.

    Någon som vet om man får pappadagar då också eller hur fungerar det? Måste jag ta obetalt semester.

    Tacksam för svar

    Peace

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-12 23:14
    Tack till er som svarat!

  • Svar på tråden Meddela arbetsgivaren, när?. Hur många pappadagar har man?
  • Angelven

    10 dagar i samband med förlossningen får du.

    Sedan är det ju föräldraledigt, men det är väl mera en diskussionsfråga.

    Vecka 18-20 nångång brukar jag tycka är lämpligt att ta ett snack med arbetsgivaren och förbereda dom.

    För föräldraledigt är det sedan 3 månader förvarning som gäller, så det beror ju på hur du och mamman vill ha det.

    Själv skippade jag sommarsemestern när tvillingarna var på väg - så jag fick 10+10 dagar pappaledigt vid förlossning och så tog jag 6 veckor semeseter och hade 1 vecka till sparad - var hemma i nästan 3 månader vid förlossningen, jättemysigt.

  • Rocker

    Man förbereder ju arbetsgivaren som sagt innan, sen räcker det att du ringer på vägen till eller efter förlossning till både arbetsgivare och Försäkringskassan. Finns ett journummer till försäkringskassan dit man kan ringa på vägen till förlossningen eller direkt efter ( bättre alternativ då man kan bli hemskickad igen). 10 dagar som sagt vid förlossning (arbetsdagar alltså) så för normal arbetare blir man då hem i 2 veckor.

  • nassepånken
    Angelven skrev 2008-10-11 09:35:20 följande:
    För föräldraledigt är det sedan 3 månader förvarning som gäller
    Tja, själv gick jag på ett halvårs föräldraledighet med tre timmars varsel. Min arbetsgivare hade kanske inte varit helnöjd under andra omständigheter men min fru hade blivit sjuk. Jag skulle ändå varit ledig, men två månader senare.
Svar på tråden Meddela arbetsgivaren, när?. Hur många pappadagar har man?