• augustin

    teckenspråkstolk

    Finns här ngn som utbildar/utbildat sig som tolk??

    Om , skulle ni kunna beskriva varför ni valde att arebeta eller utbilda er som ni gör??

    Jag är jätteintresserad av att söka "tolklinjen".

    Vill veta hur det är att gå den och hur man studerar och hur man arbetar runt den...

  • Svar på tråden teckenspråkstolk
  • Shadilly

    Jag gick teckenspråkslinjen med sikte på att bli tolk, men när de två åren var klara och jag fått mitt intyg kände jag inte längre att jag ville läsa till tolk tyvärr. Jag älskar själva teckenspråket, men har ett rätt dåligt intryck av skolan.


    Condemnant qui non intelligent
  • augustin
    Shadilly skrev 2008-10-11 22:45:12 följande:
    Jag gick teckenspråkslinjen med sikte på att bli tolk, men när de två åren var klara och jag fått mitt intyg kände jag inte längre att jag ville läsa till tolk tyvärr. Jag älskar själva teckenspråket, men har ett rätt dåligt intryck av skolan.
    Men vad är kriterierna för att tex arbeta som teckenlärare?? Måste man ha behörighet på högskola PLUSS 2 teckenspråk?? Vet du det?? OCh vad var det med skolan som fick dig att avstå tolkeriet?
  • Shadilly
    augustin skrev 2008-10-12 16:08:39 följande:
    Men vad är kriterierna för att tex arbeta som teckenlärare?? Måste man ha behörighet på högskola PLUSS 2 teckenspråk?? Vet du det?? OCh vad var det med skolan som fick dig att avstå tolkeriet?
    Det är väl lite som med andra skolor, det finns en massa kriterier, men det är inte säkert att nån av de sökande uppfyller dem Exakt vilka de är vet jag inte, men jag vet att det fanns lärare som både var utbildade tsp-lärare och inte.  Jag tror inte man behöver kunna flera teckenspråk om inte utbildningen specifikt lär ut flera. Där jag gick fick man på tolknivå lära sig att översätta engelskt tal till svenskt teckenspråk också, och engelskastudierna skedde på universitetet som komplement till teckenspråksstudierna som skedde på folkhögskola. (Även om den tekniskt är en högskoleutbildning)

    Jag vill säga också att jag inte var ensam i min klass eller i årskursen under oss att tycka att utbildningen lämnade en hel del övrigt att önska. Så det är inte bara personlig bitterhet

    Jag kände att mycket i undervisningen var väldigt godtyckligt. Man kunde inte få besked om vad man förväntades kunna, det verkade som att lärarna hade beslutat sig i början av utbildningen för vad man kunde och sedan vägrade att omvärdera det. Jag ställde till exempel väldigt sällan frågor på vad tecken betyder, eftersom jag hade ganska stor teckenförståelse. Däremot fick jag ganska dåligt självförtroende och presterade sämre. Jag blev långsammare eftersom jag inte litade på mig själv utan tänkte ett varv extra innan jag tecknade.
    Det blev inte bättre av att lärarna var från olika delar av landet och vissa tecken skilde sig åt en del. Så lärde man sig ett lokalt tecken av den ena accepterades det inte av den andra, som då rättade en, och sedan fick man rättelse av en tredje. 

    Det var väldigt mycket som kändes konstigt och fel med den utbildningen, och jag tappade helt lusten att använda teckenspråk ett tag.

    De tkänns lite svårt att svara, det handlar ju om så mycket, men fråga gärna
    Condemnant qui non intelligent
  • Teamet

    Hejsa, jag påbörjade en 4 år lång teckentolk utbildning på Härnösands folkhögskola. Insåg efter nån termin att tolkandet inte var för mig. Det kräver jättemycket av en som person, man måste hålla sig konstant uppdaterad om det mesta. Dels för att man får så vitt skilda uppdrag, plus att språket hela tiden utvecklas o förändras. Min skola var jättebra, med mycket duktiga lärare. Så gott som alla var döva. De talade tidigt om att deras intention var att faktiskt bryta ner oss o sen bygga upp oss..De var mycket hårda i sin kritik på utv samtal, några elever tog illa vid sig o tyckte att det var hårt. Om man inte uppfyllde vissa krav så fick man ej gå vidare. Vissa elever sållades oxå bort av samma skäl. Lärarna såg att det inte skulle funka. En mycket tuff men rolig utbilning!
    Jag älskar språket men ser inegn framtid i yrket. Inte för mig som sagt, svårt att få jobb oxå eftersom det inte finns många tolktjänster att söka. Plus att de aktiva är rätt unga o ska jobba många år. man kan ju alltid frilansa men hört att det är jättesvårt. Svårt att få tillräckligt med uppdrag för att det ska runt. Så är det i mitt närområde, kan inte tala för resten av området. kanske finns regionala skillnader. Hoppas du blev lite klokare av mitt inlägg! /Marie

  • assistent 13

    Hej jag går tolk utbildningen nu. De är väldigt tufft men roligt. De negativa är. Lönen är 21-25000 innan skatt och de är väldigt få arbeten att söka. 
    Men verkar vara ett väldigt roligt och varierande arbete. 
    Utbildningen är jätte tuff och jag har den känslan att i år 2 vid jullovet hade de redan bestämt vem som får vara kvar även om de  är 6 mån kvar av utbildningen, och de är som en annan skrev stort sätt omöjligt att de ändrar sig !. Man kan utvecklas men de har redan valt. Så 2 års ut och jag är en av de som inte får vara kvar och blir inte tolk.  Av 11 i min klass är de 4 st som får vara kvar. Lärare kan också kasta ut taskiga komentarer som jag tror inte du kan, din personlighet passar inte osv osv. Mindre än 50%av dem är utbildade lärare. 
    Så vist vill du ta risken / chans starta utbildningen du kan få gå 2 år iallafall.  Om du inte blir vald att fortsätta så har du lärt dig tecken iallafall och de behövs på fler arbeten också. Men spenderat 2 år csn både i lån och timmar. Man vet inte innan man provat, hur de kommer gå. 

Svar på tråden teckenspråkstolk