• Samibami

    Fäller din labrador mycket hår?

    Fäller din labrador mycket hår?
    Året om eller periodvis?

    Våran fäller otroliga mängder (året runt) och vi undrar om det finns något an kan göra för att förebygga detta på något vis...

  • Svar på tråden Fäller din labrador mycket hår?
  • isisisis

    Jag hade en labrador/dalmatiner innan.

    Den fällde så mycket hår så det var makalöst!

    Flera hundra på några minuter.

    Helt hopplöst att hålla rent.

    Bara hon låg med nosen på en kudde var det 200 hårstån där.

    Eller hon kliade sig,så var det 200 hårstån där på golvet.

    Jag har ALDRIG sett en hund håra så mycket.

  • kimsi

    De jag känner till fäller ett par gånger om året och då gör de det med råge, men övrig tid så fäller de inte så värst mycket.

  • isisisis

    Jag tror min fällde mycket tack vare det var dalmatiner i.
    De ska tydligen fälla mest av alla.

    Eller så var just den hunden exeptionell.

    Jag hade tyckt det var helt ok med hår som rullade in till sidorna eller under bord...men dessa lå bara helt platt i högar på golvet så man gick i dem hela tiden.

  • kiron

    Jag har kompisar m labradorer, den gula fäller JÄTTE MKT medans den svarta nästan inget.
    En annan har 2 gula o de fäller oxå konstant!
    Kan det ha m färgen att göra????
    Vilken färg har ni???


    Hugo 070421 & knodden i magen bf 090207
  • lelle1

    Jag har flattar och weimaraner som också fällt otroliga mängder, men så började jag ge dom fiskolja dagligen och efter någon månad så har det minskat betydligt så det rekomenderar jag verkligen!!!!

  • mirakelasta

    Min svarta labrador fäller precis som din, kopiöst mycket. Jag trodde jag sett allt eftersom vi har schäfer, men labbetiken tar verkligen priset.

  • Samibami

    Vi har svart labbe, så färgen har nog ingen betydelse.
    Det där med fiskolja ska jag nog prova... Är lagomt trött på att dammsuga vareviga dag för att mina barn skall kunna leka på golvet....

  • iii

    Min svarta labbe fäller alltid jättestora mängder. Han har ingen speciell fällningsperiod, det är året om som gäller här

    Jag använder en furminator-kam till honom, det minskar fällandet rejält.

  • isisisis
    lelle1 skrev 2008-10-14 13:04:44 följande:
    Jag har flattar och weimaraner som också fällt otroliga mängder, men så började jag ge dom fiskolja dagligen och efter någon månad så har det minskat betydligt så det rekomenderar jag verkligen!!!!
    Tack för tipset,ska jag tipsa brorsan om!
  • LisaHampus

    Vi har en brun labbe.. dammsuger 1 gång per dag men skulle behöva 2....
    han hårar heeeemska mängder året om :(

  • GoldDigger
    lelle1 skrev 2008-10-14 13:04:44 följande:
    Jag har flattar och weimaraner som också fällt otroliga mängder, men så började jag ge dom fiskolja dagligen och efter någon månad så har det minskat betydligt så det rekomenderar jag verkligen!!!!
    Fiskolja räddade oss från vårat dagliga dammsugande!
  • hannis

    Fiskolja är bra. Min labradortik fäller nu mest efter löp, alltså två gånger om året.

  • PulkaSkurken
    Samibami skrev 2008-10-13 19:32:11 följande:
    Fäller din labrador mycket hår?Året om eller periodvis?Våran fäller otroliga mängder (året runt) och vi undrar om det finns något an kan göra för att förebygga detta på något vis...
    borsta varje kväll det är normalt.
  • Cilla R

    Vi har haft labbe, och han fällde löjligt mycket hår. Dammsugaren var framme minst två gånger om dagen.


    Mamma till Néa och Ophelia!
  • Felicia B

    Vi har en hane på fyra år o han fäller om något, men efter vi börjat ge honom Olja i sin mat så är det bättre plus han fått mycket finare päls..

Svar på tråden Fäller din labrador mycket hår?