• maddelojne

    kampen om smärtlindring med Endometrios...

    Hej medsystrar och andra...

    jag har alltid haft så himla dåligt bemötande när det kommer till smärtlindringen som emellanåt krävs för att orka med smärtan som sjukdomen ger. När man ligger där inlagd på Sahlgrenska Avd 67 så får jag kriga, i tid och otid för att dom ska förstå att Panodilen och Diklofenak, mitt inre kokar mer och mer upp efter att man ligger där och känner sig hjälplös och oförstådd. Man vill för mitt bästa inte ge mig för mycket morfin, för då slutar jag som narkoman. I våras sa till och med en sjuksyrra till mig att jag var en jävla narkoman. Men jag hade som tur var en kanonläkare som känner till min historia och hur smärtorna kan vara mot mig. Men alltid känner jag mig felbehandlad och oförstådd, inte ens kvinnor kan sätta sig in i hur det känns, att när man haft dagar med hög smärta inte orkar så mycket, att man tappat ork, kraft och då ska man ligga och be för att få en liten paus av smärtan, bara en halvtimma paus så att man kan få återhämta sig lite och samla kraft...men alltid samma sak...kriga för sin rätt att få smärtlindring som hjälper...

    någon som vill dela sin uppfattning om detta?

    Mvh Madeleine

  • Svar på tråden kampen om smärtlindring med Endometrios...
  • Missetass
    Lolilla skrev 2008-11-11 18:30:45 följande:
    Tar det bara bort smärtorna så skiter jag faktiskt i biverkningarna. Om det inte innebär smärta Jag vet inte om det hjälper däremot. Har sen min operation för typ 4 år sen inte haft nån mens. Har hormonspiral. Men smärtor har jag. Dygnet runt. Oavbrutet. Så det här känns som sista alternativet.
    Förstår att det måste vara snudd på outhärdligt. Jag har inte ont hela tiden utan bara i samband med mens och mest 2-3 dagar i samband med mensstart. Svårt att veta om det skulle hjälpa dig, men det kan ju vara värt att diskutera det med läkaren.
    Akupunktur har också hjälpt mig litegrann, men det är säkert också väldigt individuellt. Jag har dock aldrig varit helt smärtfri en enda månad innan spraybehandlingen, utan har alltid värktabletter till hands.
    (¯`°?.¸ ♥ I detaljerna avslöjar sig helheten♥ ¸.?°´¯)
  • Sootie

    Lolilla, jag har haft synarela. Och för mig funkade den jättebra, lite biverkningar (svårt at sova i början och lite lipig) annars så funkade det bra för mig..
    Hade vi inte lyckats nu så hade jag definitivt kört med synarela över nov,dec jan för att slippa allt ont å skit!
    Lycka till idag!!

  • smultron på strå

    Min gynekolog har sagt till mig att alla sådana "klimakteriebehandlingar" är rena råttgiftet och att hon aldrig ger en patient det längre. Det är ju bara vad hon säger men enligt henne är det inte värt det då få faktiskt känner mindre smärta. Som sagt, det är hennes åsikt.

  • Lolilla

    smultron på strå skrev 2008-11-12 11:26:54 följande:


    Min gynekolog har sagt till mig att alla sådana "klimakteriebehandlingar" är rena råttgiftet och att hon aldrig ger en patient det längre. Det är ju bara vad hon säger men enligt henne är det inte värt det då få faktiskt känner mindre smärta. Som sagt, det är hennes åsikt.
    Vad rekommenderar hon istället då? Kom gärna över i tråden här så kan vi diskutera mer utan att kapa den här tråden.
  • Lolilla
    Lolilla skrev 2008-11-12 11:31:11 följande:
    smultron på strå skrev 2008-11-12 11:26:54 följande:
    Vad rekommenderar hon istället då? Kom gärna över i tråden här så kan vi diskutera mer utan att kapa den här tråden.
    Hoppsan! Kanske skulle länka också: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m38215775.html
  • Ellabellabrus

    Hej mina systrar, sådär 5 år senare skriver jag i denna tråd men jag vill bara komma och "gnälla" också. Jag har haft sedan jag var 14 år, är 17 nu och går på 4000 mg paracetamol, 1800 mg ibupofren och 400 mg tramadol om dagen (ofta överdoseras detta när jag vaknar av smärta på nätterna) dett har jag gjort i snart ett år och börjar den senaste veckan nu inse att mina värktabletter funkar inte längre... jag har sådana otroliga förlossningsverkar dygnet runt och har hormonspiral insatt (mirena) men den har fan inte funkat. Visserligen har jag en bra läkare som tar sjukdomen på stort allvar, men hon tar inte riktigt smärtorna på allvar och tycker mina mediciner ska hjälpa, (kan ha att göra med att hon inte vill skriva ut starkare mediciner än tramadol till mig, då jag är så ung).

    Men det gööör såååå oooooont. Jag orkar inte mer, men jag känner mig som en baby om jag ringer till min läkare IGEN  nu några veckor efter jag precis har satt in spiralen. Känns som jag bara klagar och hon tror säkert att jag har världens lägsta smärttröskel, vilket jag inte har.

    Så.. om jag nu ska ringa, vad ska jag säga för att få mer smärtstillande? Jag kan inte gå, inte stå, inte sitta knappt ligga heller. Det känns som jag jag föder barn dygnet runt och jag orkar verkligen inte mer. Min sambo bråkar ofta med mig (vilket jag förstår) om att jag aldrig städar, diskar osv, för jag ORKAR INTE. Jag kan inte leva såhär.

  • Trinity78

    Jag äter en blandning av kodein, tramadol, alvedon och diklofenak. Det hjälper lite grann.


    Reproductively challenged
  • Trinity78
    smultron på strå skrev 2008-11-12 11:26:54 följande:
    Min gynekolog har sagt till mig att alla sådana "klimakteriebehandlingar" är rena råttgiftet och att hon aldrig ger en patient det längre. Det är ju bara vad hon säger men enligt henne är det inte värt det då få faktiskt känner mindre smärta. Som sagt, det är hennes åsikt.
    Öh va? Det är bevisat vara den mest effektiva behandlingen som finns i dagsläget. Din gynekolog verkar inte veta vad hon pratar om.
    Reproductively challenged
  • Izele
    Trinity78 skrev 2013-03-21 09:09:11 följande:
    Öh va? Det är bevisat vara den mest effektiva behandlingen som finns i dagsläget. Din gynekolog verkar inte veta vad hon pratar om.
    Nej Synarela är inte den bästa på marknaden idag.. Det är Viasanne!!

    Synarela är en gammal metod som inte många klarar att ta för den ger för många biverkningar.
    jag vet inte var du fått från att det skall vara den bästa?? 
  • Izele
    Ellabellabrus skrev 2013-02-19 19:20:31 följande:
    Hej mina systrar, sådär 5 år senare skriver jag i denna tråd men jag vill bara komma och "gnälla" också. Jag har haft sedan jag var 14 år, är 17 nu och går på 4000 mg paracetamol, 1800 mg ibupofren och 400 mg tramadol om dagen (ofta överdoseras detta när jag vaknar av smärta på nätterna) dett har jag gjort i snart ett år och börjar den senaste veckan nu inse att mina värktabletter funkar inte längre... jag har sådana otroliga förlossningsverkar dygnet runt och har hormonspiral insatt (mirena) men den har fan inte funkat. Visserligen har jag en bra läkare som tar sjukdomen på stort allvar, men hon tar inte riktigt smärtorna på allvar och tycker mina mediciner ska hjälpa, (kan ha att göra med att hon inte vill skriva ut starkare mediciner än tramadol till mig, då jag är så ung).

    Men det gööör såååå oooooont. Jag orkar inte mer, men jag känner mig som en baby om jag ringer till min läkare IGEN  nu några veckor efter jag precis har satt in spiralen. Känns som jag bara klagar och hon tror säkert att jag har världens lägsta smärttröskel, vilket jag inte har.

    Så.. om jag nu ska ringa, vad ska jag säga för att få mer smärtstillande? Jag kan inte gå, inte stå, inte sitta knappt ligga heller. Det känns som jag jag föder barn dygnet runt och jag orkar verkligen inte mer. Min sambo bråkar ofta med mig (vilket jag förstår) om att jag aldrig städar, diskar osv, för jag ORKAR INTE. Jag kan inte leva såhär.
    Hejsan!

    Jag förstår inte att du fått så höga doser av paracetamol, är det verkligen 4000mg?? det spelar ingen roll hur mycket du tar över maxdos så hjälper det inte mot smärtan.. tvärtom du blir beroende. Jag förstår mig inte på läkare idag som skriver över doseringarna?

    De hjälper bara till att sätta dig i ett beroende som är ett rent helsike att ta sig ur med Tramadol.. Det är bland det värsta att komma ur idag. Det är i klass med Heroin att komma ifrån..
    Man får hemska abstinens att sluta med Tramadol och man bör ha läkare till hjälp att sluta, för att sluta själv är det inte många som klarar av..Tramadol är inte att leka med!!

    Många som gått på Tramdol har fått blivit avgiftade och ingen mår bra av det.. Tyvärr är det inte många läkare som vet hur illa detta preparat är och att ge det så tidig ålder är bäddat för beroende, speciellt när de skriver överdoseringar..  Suget efter Tramadol varar upp till 2 år efter avslutad behandling. Det är rent skrämmande hur illa det är att de skriver ut Tramadol.. :(

    Det är som sagt inte lätt detta med smärtstillande.. men alla ger ett beroende väldigt snabbt och med det abstinens.

    Med den erfarenhet jag fått av smärtteamet och avgiftnings läkare så är det bättre med ett rent morfin preparat än att ge Tramadol. Morfin går snabbare ur kroppen och med det inte lika långt med abstinensen och suget efteråt. Samt så är det mindre skadligt för kroppen med en ren produkt än syntetiskt.

    Det syntetsiksa innehåller så mycket mera än vad det rena morfinet gör som gör att man mår dåligt av det. Det är många biverkningar på syntetiska mediciner ..tyvärr

    Lycka till!! 
  • Elin02

    Hej jag är 18 år och har endometrios. Min smärta är KONSTANT, dygnet runt varje dag och hittills har ingenting hjälpt. Har testat alvedon, ipren, naproxen, paracetamol, ibupfren, citiodon och mer men vet inte namnet på dom. Nu har jag får provera men det fungerar inte alls. Jag är otroligt svårpåverkad av läkemedel vilket är ett stort problem, vet ni något som kan hjälpa? Ska till läkare imorgon för att diskutera ny medicinering. Haft såhär alldeles för länge nu vill bara bli av med smärtan. Orka inte mer. 

  • Wild
    Elin02 skrev 2013-05-15 14:07:20 följande:
    Hej jag är 18 år och har endometrios. Min smärta är KONSTANT, dygnet runt varje dag och hittills har ingenting hjälpt. Har testat alvedon, ipren, naproxen, paracetamol, ibupfren, citiodon och mer men vet inte namnet på dom. Nu har jag får provera men det fungerar inte alls. Jag är otroligt svårpåverkad av läkemedel vilket är ett stort problem, vet ni något som kan hjälpa? Ska till läkare imorgon för att diskutera ny medicinering. Haft såhär alldeles för länge nu vill bara bli av med smärtan. Orka inte mer. 

    Hej. Jag är 19år (fyller 20 i år) och har också konstant ont av min endometrios.

    Jag ska påbörja en behandling så jag kommer i klimakteriet, men utöver det har jag dessa "behandlingar": P-piller (jag tar ALLTID pillren. Jag har ALDRIG uppehåll), Gulkroppshormon och Cefar.

    P-piller: Jag antar att du redan tar dom utan uppehåll? Du skrev inget om det, men jag antar och vekligen hoppas det. Det är i alla fall min personliga räddning. Då jag fick min endometrios hade jag konstant mensvärk utan mens (har fortfarande men lindrigare) och jag gjorde ingenting under flera veckor. Jag leg och skrek i sängen och svimmade för det avtog inte. Du har säkert samma historia som jag. Ingen läkare trodde på mig trots att jag åktes in akut tusen gånger och inget läkemedel hjälpte. Jag googlade på mina symptom och allt stämde in på endometrios. Jag läste att det fanns en speciell klinik i uppsala och ringde dit i panik för att fråga om mina symptom stämmer in på endometrios enligt dom och dom sa ja. Jag förklarade att ingen trodde på mig och grät och skrek och frågade vad dom rekommenderar att jag gör. Det absolut första hon sa till mig var att ta p-piller utan uppehåll. Hon sa att dels ska man ju ABSOLUT INTE under INGA omständigheter ha mens för då sprider det sig och gör allt värre. Men, hon sa även att för många (inte alla) lindrar det smärtan (speciellt om man har kroniskt ont som jag). Hon var väldigt tydlig då hon sa att man måste ge p-pillren en chans att vänja härdarna. Så bara för att man tar dom i typ 2 månader och smärtorna kvarstår ska man INTE sluta ta dom. Hon sa att det kan ta flera månader innan p-pillret når sin "fulla kapacitet" och under tiden fungerar dom bättre och bättre på härdarna - dvs man får mindre och mindre ont efter hur lång tid man tagit dom. Med andra ord är deras verkan bättre efter typ 5 månader än första månaden man tar dom. Sagt och gjort. Jag gjorde som hon sa och det hjälpte mig. Jag har ätit p-piller i två år snart och mina p-piller har verkligen blomstrat i sin funktion. Efter bara två månader hade jag mycket mindre ont än vad jag hade innan. Ju längre jag skjuter upp mensen fungerar dom dock sämre med jämna mellanrum, men det är ju förståeligt. Jag har fortfarande kroniskt ont, men jag kan ändå göra saker. Innan jag tog dom låg jag bara och grät i sängen. Jag har nu konstaterad endometrios efter en titthålop och har en läkare i Umeå där jag bor.

    Gulkroppshormon: Ett extra hormon jag fick av min gynekolog dels för att kunna skjuta upp mensen yttligare, men även för att precis som p-pilöret göra så att jag får mindre ont. I början då jag åt dessa gick jag upp 6 kilon, men nu går jag inte upp längre. Så man måste nog vänja kroppen där med.

    Cefar: Du kan googla så ser du hur den ser ut. Jag fick den/låna? gratis av en sjukgymnast på vårdcentralen jag är skriven hos. Jag använder den då jag har mer ont än vanligt. Man sätter små lappar kopplad till apparaten där man har ont och trycker på en knapp som gör att det stöts el in i kroppen. Nerverna kring där lapparna sitter "förlamas" och nerverna som går upp till hjärnan försämras. Då man har ont är det ju nervsignaler som informerar hjärnan. Men då man använder denna apparat och försöker förlama dessa nervtrådar försämras smärtsignalerna till hjärnan och man får mindre ont. Det är iaf effekten man försöker nå av den. Man MÅSTE dock ha otroligt hög el. Man reglerar den själv på apparaten. Sjukgymnasten sa att öka elen så mycket jag kunde tills jag svimmade. Haha. :P det har hjälpt mig i alla fall. Jag hade även ont i ryggen av endometriosen i början, MEN efter att ha använd Cefaren på ryggen där det gjorde ont så har jag inte haft ont där längre.

    I övrigt kan jag rekommendera Pronaxen. Det är inflammationsdämpande (endometrios är en inflammation) och jag ska egentligen ta det två gånger per dag men mina njurar reagerar på det, så jag tar den bara då och då. Men jag ska försöka framöver att ta den som jag ska, alltså två gånger per dag.

    Om du inte har diskuterat allt detta med din läkare tycker jag du ska göra det :) ett litet råd från mig. Kom ihåg att rådgöra och följa läkarens dosering. Bara för att jag tar två p-piller ibland betyder det VERKLIGEN INTE att andra kan göra det. Risken för blodpropp finns och det måste vara en läkare som skriver hur mycket du ska ta och när, INTE du själv. :) men rådfråga läkaren.
      
    Jag vet hur jobbigt det är att ha detta och vara ung. Det är fruktansvärt. Om du vill ha kontakt med mig och så vi kan stötta varandra som unga i detta kan du skicka mail till mig här: [email protected].
  • Trinity78
    Elin02 skrev 2013-05-15 14:07:20 följande:
    Hej jag är 18 år och har endometrios. Min smärta är KONSTANT, dygnet runt varje dag och hittills har ingenting hjälpt. Har testat alvedon, ipren, naproxen, paracetamol, ibupfren, citiodon och mer men vet inte namnet på dom. Nu har jag får provera men det fungerar inte alls. Jag är otroligt svårpåverkad av läkemedel vilket är ett stort problem, vet ni något som kan hjälpa? Ska till läkare imorgon för att diskutera ny medicinering. Haft såhär alldeles för länge nu vill bara bli av med smärtan. Orka inte mer. 

    Du kan be att få komma till en smärtmottagning (brukar finnas på de flesta sjukhus). Det finns andra typer av mediciner som du kan prova som t.ex. gabapentin och Lyrica.
    Reproductively challenged
  • jenveka

    Hej! Fick diagnosen endometrios i december 2012. Efter ett tufft år med mycket magsmärtor, men där jag mådde bättre över sommaren för att återigen få problem under hösten. Det jag gjorde under sommaren var att jag åt GI-kost och tränade regelbundet. I februari blev jag insatt på Enantod depot och jag har tagit 3 sprutor, men eftersom jag kände att dessa gjorde mig deprimerad så slutade jag med dessa. Har dock inte fått tillbaka någon menstruation ännu. Har nu börjat läsa mycket och söker alternativ till den vanliga sjukvården (jobbar själv inom den). Jag har bla läst: Matrevolutionen av Andreas Eenberg, Sockerbomben av Bitten Jonsson och Den självläkande människan av Susanna Ehdin. Efter detta har jag ändrat min kost igen och det är det enda som får mig att må bättre. Jag tar nu inte längre värktabletter och skulle jag få ont för det får jag fortfarande så kan jag oftast andas bort värken eller ta bort den med en värmekudde. Jag åt under hösten dagligen Citodon men har nu kunnat sluta helt med dessa. Det är mycket skönt. Jag är också en mycket gladara och trevligare person att umgås med. Detta är en stor vinst för mig själv, min familj och omgivning. Idag har jag varit och lämnat hår för en hårmineralanalys. Ska bli spännande att se vad den visar. Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet. Inte säkert att den passar alla, men kanske någon. Med önskan om god hälsa/ Jenny Glad  

  • ms angie

    smärta är individuellt, likaså smärtlindring.
    jag har haft problem, till och från, i ca 15 år, tills jag funnit det läkemedel som funkar för mig.

    tyvärr verkar det vara så det "ska vara"... att man ska genom en karusell innan man finner "sin" lösning.

  • Kayolihn

    Hejsan!
    Jag är ledsen att säga att jag är glad över att funnit detta forum, att få veta att de finns många fler som lider oerhört. Önskar dock inte ens min värsta fiende detta!

    Jag har kämpat i flera år med fruktansvärda smärtor som startade efter att jag fick min yngsta flicka, resan tills jag fick mina diagnoser Adenomyos och endometrios har varit fruktansvärd, finns inte ord att beskriva. Det har även lätt till att jag blivit väldigt deprimerad.

    Men nog om det, på tal om smärtlindring, de sjuka är att jag har genom åren fått utskrivet tradolan utan att ens behöva be om det, har ätit det som godis för att slippa smärtorna, tillslut vart det så illa att jag åt upp till 12 st per dag! Vart tro ni de ledde? Fruktansvärt att få höra att man var beroende, jag som aldrig har provat en illegal drog!
    Sedan har det skrivit ut mediciner på mediciner, känns som att jag har ett halvt apotek hemma. Inget har dock hjälpt så bra som rävgiftet, men jag har helt sluta ta det nu och kämpar mig fram till att hitta något som får mig att stå ut mina 16 dagar i månaden med förlossningsvärkar!

    Jag är öppen för alla förslag på hur man ska stå ut med detta? Vissa dagar önskar man att man inte skulle vakna.

    Tack på förhand för era svar

  • Evelina83a

    Jag har papa verin, egazil, citodon samt panocod som kan hjälpa 80% när smärtan är som värst. Och har immovane till natten... Men blir aldrig 100% smärtfri när det är som värst endo smärtor!

Svar på tråden kampen om smärtlindring med Endometrios...