• Mrs A

    Svenskar i Hong Kong?

    Hallå där!

    Jag tänkte kolla om det finns någon här som bor, bott eller har allmänt bra koll på Hong Kong?! Min man har eventuellt möjlighet att få jobba där ett år, men jag vet inte om jag vill det.

    Vi har nu en 3-månaders dotter och bor i Sverige. Vi har bott utomlands förut, men inte sen vi fick barn.

    Finns det några svenska föreningar där eller svenska kyrkan? Svenska områden?

    Blir tacksam för allt ni vill berätta om Hong Kong, för jag har aldrig varit där!

  • Svar på tråden Svenskar i Hong Kong?
  • meic

    Hej kan tipsa dig om följande sidor

    www.svenskamammor.com/ ja som det står, det är svenska mammor som är bosatta runt om i världen med föreningar på plats och bra info

    www.sviv.se/ här finns också bra info om utlandsflytt

  • Mrs A

    Finns det någon som varit i Hong Kong på semester och kan berätta något?

  • Wilma77

    Jag bor i HK sedan en månad här inte superkoll men lite iallafall..vad vill du veta??

  • Mrs A

    Egentligen vill jag veta allt.

    Finns svenska områden, dvs där många svenskar bor?
    Rekommenderar du att bo där med barn? (Minsta ålder i så fall, om ngn)
    Bra regioner att bo med barn?
    Svenska träffar för mammor eller liknande?
    Och annat du kan tycka är värdefullt vetande!

    Min man jobbar på en amerikansk bank, o jag kommer att vara hemma med dottern. Vill dock inte känna mig isolerad eller ensam, för jag är social o älskar att umgås med folk.

  • Wilma77

    Det finns väl områden med lite mer svenskar men de flesta är ganska utspridda. Det verkar dock finnas en del i discovery bay. Det är lite mekigt att ta sig runt med barn annars är det ju väldigt barnvänligt de flesta har en live in helper vilket ju underlättar livet en hel del :) Det enda som talar enmot är väl den dåliga luftkvaliten...jag skulle inte flytta hit om jag hade en sjukligt barn. Bra områden beror ju lite på vad man är ute efter. Lekparker och pooler och inomhuslekrum finns överallt och ofta bor man i ett komplex som har allt detta. Det är överallt snabbt och lätt att ta sig till en strand. Frågan är väl mer hur nära stan du vill bo.

    Det finns en hel del mammor som stannar hemma här och alla är i samma sits så de flesta vill träffas. Det finns en speciell site som kan vara kul att kolla på och ställa frågor www.geobaby.com som är för expats mammor i Hongkong. Där hittar du all info du kan önska du kan även kolla www.geoexpat.com. SWEA finns ju också här. Du kan vara sjukt social här du kommer inte gå ensam länge.

    Vill du veta hur det går för just mig o min familj så har jag en blogg som mest är till släkt och vänner men du kan ju kolla om du vill ha lite info från mitt perspektiv :) Jag lägger dock ogärna ut länken här så skicka mig ett meddelande ifall du vill ha den så skickar jag länken.

    Jag ångrar inte att vi flyttat hit!!

  • Charlotta68

    Vi ska åka till Hong Kong 6 veckor i sommar för kombinerat arbeta och semester. Har två barn (4 och 7) och letar just nu efter sk service apartments. Någon som kan rekommendera några områden som är bra att bo i?

Svar på tråden Svenskar i Hong Kong?