• jempi

    ont i leder vid amning?

    Jag har nu helammat i ca 4 månader och får alltmer ont i alla leder;fingrar, fötter och händer. Detta kom ganska snabbt efter förlossningen och blir värre för varje vecka.
    Någon som känner igen sig? Kan det vara vätskebrist?

  • Svar på tråden ont i leder vid amning?
  • Lilla Mimsan

    Vissa har problem med lederna under amning. Hormoner... En bekant slutade amma tidigare än tänkt pga att hon hade så stort problem med bäckenet. Det var hennes BM som rekomenderade det coh hon blev bra ganska snabbt


  • Petrellie

    Jag har precis samma problem. Mest ont i fötterna och första stegen efter att ha suttit eller legat är vidriga. Även bäcken, knän och fingrar gör ont.

    Det finns tydligen något som kallas amnningsreumatism och som ska släppa, oftast efter ett par månader men som senast när man slutar. Min lilla är tre månader nu och det har inte avtagit alls och man ser ju inte fram emot ytterligare månader av smärta. Jag vill inte sluta amma pga detta heller så det är väl bara att bita ihop och ta en alvedon...

  • Renate78

    Jag hade fruktansvärt ont i knän o fötter så länge jag helammade. Nu är min kille 6 o en halv månad o ammar bara ca 3gånger per dygn. Jag känner fortfarande lite i fötterna men det onda i knäna har helt gått bort. Hoppas det försvinner snart för er också..!

  • jds

    Lider av samma sak och startade en tråd precis, såg nu denna...
    har ont i alla stora leder och känner ibland att jag skulle vilja amputera av händer och fötter för så ont gör det. Vill inte heller sluta amma men vet inte om jag klarar av att utstå smärtan! Min dotter är 3 månader nu.

  • Tuni

    Tack för denna tråd!!!
    Nu fattar jag ju varför jag har så himla ont i fötter, knän och fingrar Jag hade verkligen ingen aning om detta tidigare. Min dotter är 2,5 månad och det började för bara några dagar sen. När startade eran värk? Hjälper Alvedon för er?

  • jds

    Jag tar Diclofenac & 2st Alvedon 3 gånger om dan men detta verkar inte heller fungera. Kunde knappt lyfta upp min dotter nu på morgonen. Hemskt!!!

  • jempi

    Skönt att höra att man inte bara inbillar sig! Jag har inte heller någon lust att sluta amma ännu, men man börjar ju fundera när man knappt kan lyfta upp lillkillen ibland..

  • sabina81

    Vad skönt att höra att andra har samma symptom som jag. Var hos läkaren i veckan och tog massa tester, som alla var negativa. Läkaren hade ingen aning om vad min ledvärk kunde bero på. Men hon trodde att det kunde bero på alla hormoner. Jag skulle återkomma om det inte gick över när jag slutade amma. Jag har börjat trappa ner lite med ammandet och det börjar faktiskt kännas bättre. Jag kunde inte gå ordentligt när jag hade suttit i mer än fem minuter. Det konstigt att inte fler vet om detta problem. Det verkar ju inte vara helt ovanligt.

  • natyjavi

    oj...hade inte en aning om det här..
    jag har sen några veckor tillbaka kännt ledbesvären..först trodde jag att det var inför förkylning..men med alvedon gick det bort..men det kan komma av o till..nu har jag fått en inflammation i hötbenets muskelvävnad eller vad det kallar så jag fick diclofenak. averbelastat fel då jag burit på min 8 mån bebis..men nu vill jag trappa ner på amningen ..inte alls lätt..speciellt då hon e mjölk och vete allergiker...
    TRODDE AAAALLDRIG ATT DET SKULLE VARA SÅ JOBBIGT ATT VÄNJA BARN VID ERSÄTTNING!!

  • matoliman

    Jag har fibromyalgi och ledgångsrematiskt. Nu när jag är gravid mår jag ganska bra om man jämnför med innan men läkarn säger att jag troligtvis kommer att ha det jobbigt vid amningen, varför vet jag inte men det är väl säkert nått med hormonerna.

Svar på tråden ont i leder vid amning?