• lilla carro

    Klagar småbarnsföräldrar för mycket?

    När vi fick barn sa alla att nu var livet minsann slut. Inget kul skulle man få ha och allt skulle bli skit.. Nu är min dotter 2,5 månad.

    *Hygien: "Oh du kommer inte hinna varken duscha eller borsta håret. För det vet väl alla att alla mammor se sletna ut?" Själv både duschar jag och sminkar mig varje dag. Inte i timmavis men jag hinner gott och väl. Hon sover ju ibland eller ligger i babygym eller annat..

    *Sociala livet: "Ni kommer att bli eremiter som inte hinner och orkar träffa folk!" Själva så bjuder vi hem folk flera gånger i veckan på middagar och filmkvällar. Visst får jag och sambon äta i skift ibland och många pauser i filmen men det går faktiskt! =)

    *Städning: "Man hinner varken diska eller annat!  Stora diskberg kommer att samlas på bänken och man får leva med lite damm i hörnen." Jag är själv extremt pedant och det ser lika fint ut här som vanligt. Kan tillägga att min sambo iofs är väääldigt duktig på att hjälpa till..

    Hur har ni föräldrar det? Lever ni i fullständigt kaos eller ser livet ut nästan som innan ni fick barn? Klagar folk helt enkelt för mycket? Kan tillägga att jag dömer ingen eller vill skryta om mig själv, bara nyfiken på hur andra ser på det. Förstår givetvis att alla har olika livssituationer och olika möjligheter för att få vardagen att fungera.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-25 14:14
    Kan tillägga att dessa kommentarer fick jag även från de som hade barn på bara ett par månader.. förstår att det blir värre när barnen blir större men många verkar tycka det är alldeles för kämpigt redan när barnen är mycket små..

  • Svar på tråden Klagar småbarnsföräldrar för mycket?
  • Thaleia

    Fast jag tycker att det är skillnad på när man är föräldraledig och när båda jobbar! Ännu mer skillnad blir det när man får fler än ett barn! Då börjar den riktiga logistiken för att få ihop vardagslivet! Men det brukar gå rätt bra det med!

  • jenny b

    jag har inte heller fattat allt det man fick höra förrän nu med 3de barnet....det kräver sin kvinna att planera för att få allt att gå ihop nu...


    en kvinna utan mage är som en säng utan kudde....
  • Frontline

    Fast när ett bara bara är 2½ månad så är det ju fortfarande lugnt i hemmet , lite skrik och så men vänta tills det bli äldre då är det mer fart och mindre sömn för barnen...

  • sussie89

    Hmm.. Jaa när min tjejja va så liten så han man allt !
    Men nu är hon 8 månader och kryper o är överaallt !
    Jag hinner med allt nästan som jag behöver, men kanske får vänta en liten stund eller helt enkelt ta med henne o ge henne en leksak hon får leka med..
    Man får se till att inte trampa på henne..
    men man hinner allt med allting..
    maten äter hon ju med osss oxå, o när vi ska titta på film och tv har hon gått o lagt sig !
    Så självkart hinner man det man vill, men får göra det lite annorlunda än innan bara !


    Duschen är lite svår när jag är själv med henne, men ta ett bad tillsammans ?!


    eller vänta tills sambon kommer hem !


    ~~Älskar min Stefan och vår Linnéa!~~
  • lilla carro
    Frontline skrev 2008-10-25 14:08:30 följande:
    Fast när ett bara bara är 2½ månad så är det ju fortfarande lugnt i hemmet , lite skrik och så men vänta tills det bli äldre då är det mer fart och mindre sömn för barnen...
    jo självklart, det har jag räknat med =) ville mest höra hur alla mammor/föräldrar där ute har det hemma.. ingen kan ju jämföra med någon annan givetvis..
  • Snäckan6

    Vi har två barn, en dotter på 2,5 år och en son på 1 år, och hinner med både hushåll, vänner och varandra. Jag tror mycket hänger på att skapa rutiner tidigt för barnen, vilket gör att man har tid åt varandra och i ett välmående förhållande orkar man också ta tag i hushållssysslorna.

  • sussie89
    Frontline skrev 2008-10-25 14:08:30 följande:
    Fast när ett bara bara är 2½ månad så är det ju fortfarande lugnt i hemmet , lite skrik och så men vänta tills det bli äldre då är det mer fart och mindre sömn för barnen...
    precis !
    Men då får man ju som sagt tänka om lite och plannera annorlunda !Räcka ut tungan
    ~~Älskar min Stefan och vår Linnéa!~~
  • Frontline
    sussie89 skrev 2008-10-25 14:10:49 följande:
    precis !Men då får man ju som sagt tänka om lite och plannera annorlunda !
    Jo precis får man göra det och det gör man oxå...
    Vi kanske inte har det lika välstädat nu som förr inte sagt att det är kaos för det men nått damm finns det säkert i hörnen..
    Sen är det ju svårt att bara spontant hitta på nått för oss själva utan att planera annars så hinner man med det mesta...
  • Snäckan6

    Frontline skrev 2008-10-25 14:08:30 följande:


    Fast när ett bara bara är 2½ månad så är det ju fortfarande lugnt i hemmet , lite skrik och så men vänta tills det bli äldre då är det mer fart och mindre sömn för barnen...
    För oss har det snarare varit enklare när barnen blivit lite större, eftersom båda våra barn aldrig velat vara själva utan man har fått bära väldigt mycket. Men man lär sig ganska snabbt att göra (nästan) allt med en arm.
Svar på tråden Klagar småbarnsföräldrar för mycket?