• kokoskärlek med bubblor

    Tvätta kläder med vanlig såpa

    Jag testade att tvätta kläder i maskin med enbart vanlig såpa (i facket för flytande tvättmedel) och det både ser rent ut och känns rent.
    Söker efter det absolut mest miljövänliga sättet att tvätta kläder (men naturligtvis ska det bli helt rent) och detta verkar alltså funka.
    Googlat en del men finner inte så mycket info om det. Fler som testat eller vet något om detta? Kan det vara dåligt på något vis? Såpa är väl såpass rent att man t.o.m kan tvätta djur, infekterade sår, barn m.m med det?

  • Svar på tråden Tvätta kläder med vanlig såpa
  • IceFalk

    Jag tycker det låter jätteintressant! Vad använde man förr i tiden? För såpa fanns väl innan tvättmedel?

  • Shadilly
    IceFalk skrev 2008-10-25 14:31:08 följande:
    Jag tycker det låter jätteintressant! Vad använde man förr i tiden? För såpa fanns väl innan tvättmedel?
    Till linne och annat tåligt använde man tvättlut ofta, om det inte var såpa eller tvålflingor. Det kokar man av björkaska.
    Condemnant qui non intelligent
  • isisisis

    Själv avnänder jag schampo till handtvätt

    Det vore super om det fungerar såklart.

    Vad jag tänker på är att såpa bildar en "yta" efter ett tag.

    Sprutar man det på växter tillräckligt många gånger så blir det tillslut "strävt"då är det hopplöst att få bort.

    Likadant med stentrappor.

    Det är suveränt i början,men sedan kan man råka ut för ett "haveri" och vara tvungen att bokstavligen "skrubba" av det...

    En orolig tanke bara...

  • Shadilly
    kokoskärlek med bubblor skrev 2008-10-25 13:56:50 följande:
    Jag testade att tvätta kläder i maskin med enbart vanlig såpa (i facket för flytande tvättmedel) och det både ser rent ut och känns rent. Söker efter det absolut mest miljövänliga sättet att tvätta kläder (men naturligtvis ska det bli helt rent) och detta verkar alltså funka.Googlat en del men finner inte så mycket info om det. Fler som testat eller vet något om detta? Kan det vara dåligt på något vis? Såpa är väl såpass rent att man t.o.m kan tvätta djur, infekterade sår, barn m.m med det?
    Har du testat tvättnötter? Det innehåller saponin och tvättar rent bra.

    Nåt man ska tänka på dock är att tvål och såpor lämnar avlagringar i tvättmaskiner eftersom det innehåller fett, och man måste köra igenom med något vanligt tvättmedel emellanåt annars börjar det lukta unket av avlagringarna.
    Condemnant qui non intelligent
  • kokoskärlek med bubblor
    Shadilly skrev 2008-10-25 14:36:05 följande:
    Har du testat tvättnötter? Det innehåller saponin och tvättar rent bra.Nåt man ska tänka på dock är att tvål och såpor lämnar avlagringar i tvättmaskiner eftersom det innehåller fett, och man måste köra igenom med något vanligt tvättmedel emellanåt annars börjar det lukta unket av avlagringarna.
    Jag har testat tvättnötter. Fick utslag av kläderna som tvättats i det och dessutom ställer jag mig lite tveksam till om saponin verkligen bryts ner så bra som det sägs. Dock utan jätte mycket belägg för påståendet men det har ju gjorts en undersökning där saponin visade sig brytas ner sämre av miljön än vanligt tvättmedel?
    Oavsett så kan jag inte använda det eftersom jag fick utslag..

    Jupp, något måste man rensa maskinen med emellanåt, antar jag. Tror iofs det kan funka med natriumkarbonat och det är väl egentligen "renare" än att rensa med tvättmedel?
  • kokoskärlek med bubblor
    isisisis skrev 2008-10-25 14:34:09 följande:
    Själv avnänder jag schampo till handtvätt Det vore super om det fungerar såklart.Vad jag tänker på är att såpa bildar en "yta" efter ett tag.Sprutar man det på växter tillräckligt många gånger så blir det tillslut "strävt"då är det hopplöst att få bort.Likadant med stentrappor.Det är suveränt i början,men sedan kan man råka ut för ett "haveri" och vara tvungen att bokstavligen "skrubba" av det...En orolig tanke bara...
    Ja..men på kläder? Det tvättas ju liksom med vatten och det känns som det är en annan process i tvättmaskinen än om man t.ex som du skriver - sprutar det på växter?
    Men jo..man måste nog lära sig att dosera rätt..
  • Mamsis

    Bh ar ska tvättas med schampo. De vita är nämligen färgade vita och bleks av vittvättmedel. Schampo löses också upp bättre än tvättmedel. Spec om man tvättar för hand.

  • kokoskärlek med bubblor
    Mamsis skrev 2008-10-25 17:13:33 följande:
    Bh ar ska tvättas med schampo. De vita är nämligen färgade vita och bleks av vittvättmedel. Schampo löses också upp bättre än tvättmedel. Spec om man tvättar för hand.
    Jag använder ju inte ens schampo i håret så det känns lite knasigt att återinföra det pga klädtvätt
  • Mamsis

    Haha inte jag heller Men hade några slattar kvar, det går bra till kläder

  • kokoskärlek med bubblor
    Mamsis skrev 2008-10-25 17:18:51 följande:
    Haha inte jag heller Men hade några slattar kvar, det går bra till kläder
Svar på tråden Tvätta kläder med vanlig såpa