• Vilvarin

    Nuvaring

    Jag har alltid tyckt att p-ring låter som ett lite kul skämt, men då inga p-piller verkar funka för mig skrev barnmorskan ut dessa till mig idag.

    Så nu vill jag höra vad ni som använder/använt det tycker?! För- och nackdelar.. Och framförallt, sitter den verkligen alltid kvar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-22 11:56
    Liten uppdatering..
    Jag tog ur min ring på juldagen, några dagar efter att jag satt in min 3:e ring. Mitt humör blev bara värre och värre för varje vecka jag använde den, och till slut så pass illa att jag kände att jag inte ville leva längre. Och sån är verkligen inte jag! Så nu är det slut på hormoner för min del! :)
    Jag kommer istället att använda mig av FAM (Fertility Awareness Method), något alla tjejer borde läsa på mer om, så mycket bättre än hormonella preventivmedel!

  • Svar på tråden Nuvaring
  • sanne82

    Jag hade p-ring och för mej var det perfekt! Dess utom kan man få en påminnelse i mobilen när ringen ska ut och när den ska in. Man märker inte av den alls.

  • sanne82

    Ja den sitter alltid kvar...den är både lätt att föra in och lätt att få ut. Sen glider inte heller ut vid sex..

    Jag har bara positiva upplevelser under tiden jag hade p-ring

  • Finkelkeso

    skitbra!, fast jag blev en surfitta och bråkade med sambon nästan hela tiden. men i övrigt är den det bästa jag har haft

  • emsiis

    Jag har använt nuvaring i snart ett år och har varit mycke nöjd.
    Inga biverkingar alls och absolut noll mensvärk.. har mens i max 3 dagar..
    Den sitter alltid kvar, man lär sig att få in den så långt som möjligt då den inte märks av!
    :D

    som sagt: supernöjd, tror jag du också kommer bli!

  • emsiis

    man kanske ska tillägga att det är de perfekta pmedlet som man slipper tänka så mycke på.
    Jag har skrivit upp i min almenacka då den ska ut och då den ska in. lätt som en plätt!

    har aldrig använt annat pmedel då jag varit lite emot det, men efter närmare omtanke så passar pring bäst!

  • Finkelkeso
    Norrtjejjen skrev 2008-10-27 18:58:40 följande:
    men kan ni berätta mer om den? hur används den?
    man kör upp den. har den i 3 veckor sen tar ut den = mens sen efter 1 vecka åker en ny in även fast mensen inte är slut
  • Vilvarin

    Det är en mjuk ring på 54 mm i diameter (4 mm tjock) som man sätter in ungefär som en tampong och som sen utsöndrar en jämn dos östrogen och gestagen i 3 veckor. Efter 3 veckor tar man ut den en vecka och får då sin bortfallsblödning (samma som när man äter sockerpillren på p-pillerkartan). När man varit utan en vecka sätter man in en ny. Eftersom den verkar lokalt i livmodern så behövs inte så höga doser hormon och eftersom det inte passerar via mag-tarmkanalen så ska det ge mindre biverkningar.
    Det låter ju smart, men återstår att se hur det känns. :)

  • Finkelkeso
    Vilvarin skrev 2008-10-27 19:02:42 följande:
    Det är en mjuk ring på 54 mm i diameter (4 mm tjock) som man sätter in ungefär som en tampong och som sen utsöndrar en jämn dos östrogen och gestagen i 3 veckor. Efter 3 veckor tar man ut den en vecka och får då sin bortfallsblödning (samma som när man äter sockerpillren på p-pillerkartan). När man varit utan en vecka sätter man in en ny. Eftersom den verkar lokalt i livmodern så behövs inte så höga doser hormon och eftersom det inte passerar via mag-tarmkanalen så ska det ge mindre biverkningar.Det låter ju smart, men återstår att se hur det känns. :)
    den känns inget. lite när man drar ut den men inte när den är på plats
Svar på tråden Nuvaring