• Månskens Sonaten

    Hemorrojd erfaren sökes till desperat mamma!

    Igår fick jag helt plötsligt problem med mina hemorrojder, som enblixt från klar himel!
    JAg åkte till apoteket o köpte xyloproct salvan! Den va ok o tog bor kldan på en gng! Men hur länge tar det innan det slutar att göra ont? Det gör ju ont som fan! När ag smörjer mig så känns det nästan som om dem är srickfärdig o det gör skit ont att bara ta på den!
    Snälla hjälp mig innan ja blir tokig!
    Nån med tips o råd som kan hjälpa????

  • Svar på tråden Hemorrojd erfaren sökes till desperat mamma!
  • Meria

    Efter förlossningen med sonen fick jag en hög hemorrojder som tog väl 1-2 veckor på sig att försvinna. Då smörjde jag med xyloproct 3 ggr varje dag.

    Nu har jag besvär av dem igen, är i v.35. Fick tips om att ringa läkaren och få scheriproct utskrivet. Det ska tydligen funka mycket bättre. Ett tips om dina inte vill ge med sig ordentligt.


    ♥ Loke -06 & Lillebror v.34 ♥
  • Drage

    Dränk en bommullspad med alsolsprit och kläm runt hemorrojden. De brukar sitta kvar genom att skinkorna klämmer fast den. Funkar jättebra!

  • Månskens Sonaten

    Körde du bara med krämen eller tog du några stolpiller oxå?


    Meria skrev 2008-10-30 11:20:50 följande:
    Efter förlossningen med sonen fick jag en hög hemorrojder som tog väl 1-2 veckor på sig att försvinna. Då smörjde jag med xyloproct 3 ggr varje dag.Nu har jag besvär av dem igen, är i v.35. Fick tips om att ringa läkaren och få scheriproct utskrivet. Det ska tydligen funka mycket bättre. Ett tips om dina inte vill ge med sig ordentligt.
  • Månskens Sonaten

    Ska man ringa till vårdcentralen då eller gyn?

  • Månskens Sonaten

    LÅste i en annan tråd att man kan få bort dom....hur gör man då...skär man bort dom eller försvinner dom av salvan???

  • Mamman81

    Pröva sätt på isbinda, dvs sätt vatten på en binda (klipp den på mitten) och in i frysen, när den e iskall kan man ta ut den o den läggs mot hemorrojderna. Antingen hatar man det eller så gillar man det
    Finns xylocainsalva som enbart är bedövningskräm också, skönt när de inte gör ont, men de försvinner ju inte av det
    Tänk på att dricka mycket o ät tex katrinplommon, hård mage förbättrar ju inte direkt hemorrojder...
    Lycka till!

  • Meria

    Jag körde bara kräm, antagligen därför det tog sån tid för dem att försvinna.
    Vet inte vart man ringer, men fråga i växeln om det går att få prata med läkare över telefon eller så, vissa skriver ut recept på så vis. Är det hemorrojder är det ju inte mycket mer att undersöka än att de finns där.
    Behandling av dem går oftast till så att de sätter en form av gummisnodd kring dem, stryper tillförsel till dem och de dör ut. Inte skönt har jag hört, men de försvinner iaf.


    ♥ Loke -06 & Lillebror v.35 ♥
  • Bojan

    scheriproct fick jag också utskrivet. funkade jättebra!

  • Eowyn81

    Ett tips är att försöka peta in den. De gör riktigt ont men det brukar göra mindre ont efteråt. Jag fick också hemorojjder efter förlossningen och jag tyckte det var värre än själva förlossningen!
    Jag använde också xyloproct. Både salvan och stolpiller. Efter någon dag började det göra mindre ont men helt försvann de inte förrän efter några veckor. Men i slutet kände jag dem bara när jag skulle på toa.

  • Mammassaga

    Jag har nu fått exakt samma problem. Vad gör salvan? tar den endast bort klåda eller gör den också att dom försvinner?

  • Mamman81

    Mammassaga: Det finns 2 typer av salva, xyloproct och scheriproct. Båda har till funktion att minska hemorrojderna, men xyloprocten har lite bedövningssalva i sig och sceriprocten har lite mer kortison i sig, som skall minska svullnaden. Tror att de haft lite problem med leverans av xyloproct ett tag, vet ej hur det är nu... Så det är bra att pröva vilken sort man gillar bäst! Men för att få bästa effekt skall man nog ta suppform och salva

  • pluttmaja

    köp asollösning o häll på en bomullstuss o lägg runt hemorojden. Den sväller av då. Upprepa några ggr o så försvinner den.

  • Cissan

    Alsollösning kan jag förstå, men alsolsprit??


    Drage skrev 2008-10-30 11:22:46 följande:

    Dränk en bommullspad med alsolsprit och kläm runt hemorrojden. De brukar sitta kvar genom att skinkorna klämmer fast den. Funkar jättebra!


  • hennan

    min rekommendation är mycket fiber i kosten mycket vatten och dra ner på tex kaffe cola,te,alkohol så brukar det bli bättre på sikt. övervikt och stillasittande är döden för röven...man kan trycka tillbaka hemorrojderna men det brukar vara smärtsamt och ganska jobbigt.
    jag känner en proktolog som rekommenderade att prova en liten till mellanstor buttplug insmord med xyloprokt som jag hade i under natten detta var en långsam tillbakatryckning som inte gjorde ont . det gjorde underverk i slutet av min andra graviditet. och så kan det vara ganska trevligt med. vid toalettbesök är det bra att ha fötterna högt på tex en pall så du "hukar" mer.

  • Flickan och kråkan
    Drage skrev 2008-10-30 11:22:46 följande:

    Dränk en bommullspad med alsolsprit och kläm runt hemorrojden. De brukar sitta kvar genom att skinkorna klämmer fast den. Funkar jättebra!


    Håller med. Fick tipset på BB efter min tredje förlossning då jag fick en hel hög stora. Alsollösning dock .
Svar på tråden Hemorrojd erfaren sökes till desperat mamma!