• abovo

    När ska barnet sluta med napp tycker ni?

    När ska barnet sluta med napp tycker ni?
    Jag undrar hur ni tänker och vad det finns för rekomendationer.

    När slutade era barn med napp? Hur?

    Min son har precis fyllt tre år och han vill ha sin napp när han ska somna eller saknar mamma på dagis.

  • Svar på tråden När ska barnet sluta med napp tycker ni?
  • Stor mamma

    tre år är lagom att sluta. vår tvååring slutar till jul. Hon har bara napp på natten nu och sen skall tomten få nappen.

  • mysmika

    2-3 år tycker jag.
    Min son slutade vid 2 års ålder, tomten fick nappen. Tyvärr hade han redan fått ett lite öppet bett av nappen. Vad säger tandläkaren, har det påverkat någonting?

  • Mikaela 1986

    Jag hade tänkt sluta med napp åt Colin när han blir ett år, jag har hört att dom inte har lika stort sugbehov när dom blivit så gamla. Jag tror att det är svårare att sluta med nappen ju äldre barnet blir. Tyvärr verkar det som om Colin bestämt sig för att sluta med nappen redan nu, vid 3-månaders ålder. Han suger på tummen istället och jag hade hellre sett att han fortsatt med nappen. Det är ju sååå svårt att få dom att sluta med tummen sedan då den jämt är med! ;)

    Jag har för mig att någon frågade en fråga om hur länge barnet ska ha napp i en Allas tidning, i "fråga barnläkaren"-spalten. Jag tror att han skrev att sugbehovet har minskat vid 1-års ålder och att det då är bra att sluta med den... jag ska se om jag hittar tidningen så kan jag berätta vad han skrev istället för vad jag tror! :)

  • nexie

    Vi tänkte sluta nu i jul dvs ge nappen till Tomten. Tjejen blir 3 i mars. Hon har den bara när hon ska sova och tjatar inte så mycket efter den heller....

  • Lovali

    Båda mina barn har slutat strax efter 3 årsdagen. Lagon att sluta vid 3 år tycker jag.

  • Mikaela 1986

    "Det finns ingen ålder som är rätt för alla barn, men det är bra om barnet har slutat innan de permanenta tänderna kommit fram. Ett tillfälle som kan vara bra är kring barnets 1-årsdag, då de flesta menar att barnets sugbehov i stort sett är försvunnet. Efter 1-årsdagen fortsätter det ofta att suga av gammal vana. De föräldrar som tagit barnets napp vid den åldern berättar att barnet varit ledset och ropat efter nappen i 2-3 dagar men sedan har bekymret varit ur världen" ...
    "För dem som har barn som är äldre tror jag att det är viktigt att låta barnet vara med i planeringen. Nappen har varit en viktigt del av livet och då det lättare att sluta med en vana om man har fått vara med och bestämma" ...
    "Om barnet suger mycket på napp eller tumme kan bettet förändras så att framtänderna i över- och underkäken inte möts. Detta kallas öppet bett och brukar rätta till sig när barnet slutar med napp eller tumme. Tandvården brukar säga att det främst är de barn som fortsätter med napp efter 3 års ålder som är i farozonen. Men använder barnet nappen i stort sett dygnet runt kan det ändra tändernas ställning kvickare än så" ...
    "Napp är i de flesta fall bättre än tumme"
    "Det är ingen större fara att använda sig av tröstnapp eller tumme de tre första åren"

    Citaten är ur Allas; Barnläkaren Ola Anderssons svar på en förälders fråga om deras 11-månaders borde sluta med napp.

  • abovo

    Tack för era sva!

    Jag vill gärna höra från fler.

    Nejdå, min son har inga problem med bettet. Och han använder inte nappen alls mycket. Mne när han gör det, ja då är den väldigt viktig för honom. Det känns liksom för tidigt fastän han fyllt tre år.
    Jag tycker han har svårt att slappna av utan nappen och måste i sådana fall försöka hitta på andra sätt för honom att slappna av. Han har inget gosedjur. Men massage fungerar ju rätt bra.
    en nappen, ja, den är nästan personlighetsförändrande för honom.
    Innan han tar den på kvällen är han övertrött och hyperaktiv irriterad ibland, men så får han nappen och vips en liten trött pojke som vill gå och lägga sig.

  • Fru Brastad

    Mina barn slutade vid runt 3 år men det var helt och hållet deras val. jag tycker att det är ok (på natten) fram till 5 år,innan dess skadas inte deras framtida tänder.

  • linhen

    Mitt enda nappbarn ska få sluta när hon känner sig redo för det. Ålder är oviktigt för mig. Min äldsta (3,5 år) slutade när han var dryga två, inte för att han ville utan för att han slog tänderna så illa att han inte kunde suga längre, stackarn

Svar på tråden När ska barnet sluta med napp tycker ni?