• Mrs Rose

    Hur gör man för att få ut sin journal?

    ...se rubrik...

    Är det någon nackdel att ta ut sin egen journal?

  • Svar på tråden Hur gör man för att få ut sin journal?
  • Mrscaro

    du kan få en kopia på din egen journal...ta kontakt med dig läkare o säg att du vill ha den.

  • lindalag

    Skicka ett brev där du säger att du vill ha kopia på journalen och skriv under.
    Ibland kostar det pengar, beroende på hur många sidor det är.
    Så var det när jag jobbade i alla fall. Du kan ju ringa mottagningen och fråga.


    Elin - världens vackraste
  • Anniepannie85

    Din journal har du alltid rätt att se och få kopior på. Så det är bara säga till läkare/gyn att du vill ha den så ska dom skicka hem den.

  • muhina

    men tyvärr så kommer du inte få se hela, de rensar bort "onödiga" saker enligt läkarn, så vad de tycker du borde se är det det du får. tyvärr

  • Mish
    muhina skrev 2008-11-11 11:26:35 följande:
    men tyvärr så kommer du inte få se hela, de rensar bort "onödiga" saker enligt läkarn, så vad de tycker du borde se är det det du får. tyvärr
    Vad menar du? Att de skulle gå in och radera i ens journal? Vad har du för belägg för detta påstående?
  • LillaMy2

    Det är bara att begära ut hela sin journal så får man det. Men man får specifiera vad det är man vill ha ut. Man har alltid rätt att läsa hela sin journal. Ibland vill läkarna vara med när man läser den, förr att inga missförstånd skall uppstå.

  • Anniepannie85

    kan/får läkare enns gå tillbaka i dokumentationen och ändra bakåt i tiden? Tror inte dom får göra det. varför skulle dom ens "rensa" bort små "onödiga" saker? då kunde dom väl struntat i att skriva det från första början. som patient ska man få journalen och se allt dom skrivit. sen kan man ifrågasätta om det är något man inte förstår. Så tycker och antar jag att det är på de flesta ställen. iaf där jag jobbar.

  • muhina
    Mish skrev 2008-11-13 10:59:26 följande:
    Vad menar du? Att de skulle gå in och radera i ens journal? Vad har du för belägg för detta påstående?
    jaa, det har jag, jag fick inte ut min, hela i af, så var noga med vad ni får, det tog mig lång tid innan jag fick se allt och få allt fram, de tar bort det de tycker är inte "viktigt" men för mig var det "det oviktiga" väldigt viktig.
  • Luze

    Nej nej man får inte lov att gå till baka og ændra men lækare kan tilbakaholde information som inte "ræknas som relevant". Har tyværr inget fantastiskt exempel men du har rætt till at læsa hela journalen, kallas aktinsikt

  • Danne22
    Luze skrev 2008-12-30 18:25:56 följande:
    Nej nej man får inte lov att gå till baka og ændra men lækare kan tilbakaholde information som inte "ræknas som relevant". Har tyværr inget fantastiskt exempel men du har rætt till at læsa hela journalen, kallas aktinsikt
    De har rätt o ta bort saker, om det kan skada 3:e man tas detta bort.. Eller skada dig.
  • mila82

    Är det inga konstigheter får man journalen utskriven så fort som möjligt. Att de rensar bort låter konstigt, det tror jag inte de har rätt till... Men läkarna vill själva kolla igenom journalen innan den ges ut och det får de göra. Där jag arbetar kostar de första 10 sidorna ur journalen 50 kr, därefter 2 kr på sida. Så hoppas på en kort journal Flört

Svar på tråden Hur gör man för att få ut sin journal?