• Anonym

    hög puls i vila?

    Jag har en puls på ca. 105 slag/min när jag har legat still i ca. 1 h.. Är det normalt?
    Är normalviktig och tränar lite granna.. och äter nyttigt.. Inte gravid, inga mediciner..

    Ngn som vet?

  • Svar på tråden hög puls i vila?
  • Anonym (samma här)

    Hej, jag har också rätt hög vilopuls, men oftast inte fullt lika hög som din. Kan ligga med hjärtklappning när jag ska sova också. Jag är också normalviktig, och tränar litegrann, även om det kunde vara mer... Det enda jag vet att det kan höra ihop med är stress/ångest. Har man mycket stresshormoner i kroppen så får man hög puls. Men jag vet inte om det är enda förklaringen.

  • Anonym

    Ne, inte speciellt stressad.. Mår bra.. Lite trött och så, men inget överdrivet.. Känner ghärtat banka, obehagligt!
    Någon annan?

  • Anonym

    kan även säga att under dagen har jag varit ganska skakig i händer osv..

  • Crown S

    Kan bero på obalans i sköldkörteln. Be att få kollat sköldkörtelfunktionen genom enkelt blodprov. Överfunktion = hyperthyreos ger såna symptom bl a.

  • Anonym

    tack.. Läste lite om hyperthyreos och flera symtom stämde in, bla hög vilopuls, darrningar, svettningar, trötthet, dålig sömn, håravfall och lös i magen... SKa nog gå till farbror doktorn..

  • LyNxQ

    Det är förresten relativt vanligt att få fel på sköldkörteln när man fått barn (fast jag tror att det är vanligare att man har underproduktion av sköldkörtelhormon)

    Du är inte ovanligt brun? Har hicka? Svag i armar och händer?

  • Anonym (Smurfen)

    Jag har ca 100 i vilopuls. Idag på jobbet satt jag lugnt och stilla på ett möte när pulsen rusade upp i 120. Orkar ni jobba på som vanligt när pulsen är hög? Jag tycker det är så himla otäckt att vara på jobbet när man känner sig dålig.

  • Anonym

    Jag får också helt plötsligt hjärtklappning, HÖG PULS. Var på VC idag och då fick jag en medicin som ska hjälpa hjärtat att ta det lite piano. JAg är nog ganska stressad men tycker det är riktigt jobbigt att ha det så här. När jag var på VC idag så hade jag 126 slag per minut. De gjorde massa tester så vi får se vad som händer.
    När det gäller sköldkörtel problem så står det att man går ner i vikt...gör man ALLTID det? Någon som vet?

  • Anonym (Smurfen)

    Vilken medicin fick du? Fick du Inderal eller kanske Seloken? Jag frågade en läkare för en vecka sen och hon sa att jag kunde ta inderal, men lyckas ju inte få min läkare att skriva ut det. Tog blodprov för att kolla ämnesomsättningen (sköldkörteln?), men har inte fått några svar så jag antar så länge man inte hör något så är allt bra...

  • Anonym

    Anonym (Smurfen) skrev 2008-12-09 17:30:07 följande:


    Jag har ca 100 i vilopuls. Idag på jobbet satt jag lugnt och stilla på ett möte när pulsen rusade upp i 120. Orkar ni jobba på som vanligt när pulsen är hög? Jag tycker det är så himla otäckt att vara på jobbet när man känner sig dålig.
    Min brukar ligga på 115 och jag känner inte av det alls faktiskt. Känns inte som hjärtklappning utan det är mitt normal-läge. Svimmar lättare än andra, men det är enda problemet jag har utav det och det sker ju inte varje dag precis. Läkaren har ingen förklaring. Har haft så här i 4år.
  • Anonym (Smurfen)

    Anonym skrev 2008-12-09 21:15:40 följande:


    Anonym (Smurfen) skrev 2008-12-09 17:30:07 följande:
    Min brukar ligga på 115 och jag känner inte av det alls faktiskt. Känns inte som hjärtklappning utan det är mitt normal-läge. Svimmar lättare än andra, men det är enda problemet jag har utav det och det sker ju inte varje dag precis. Läkaren har ingen förklaring. Har haft så här i 4år.
    115 i vilopuls låter jobbigt. Läkaren har väl skrivit ut någon medicin till dig?
  • Anonym

    Anonym (Smurfen) skrev 2008-12-09 21:12:16 följande:


    Vilken medicin fick du? Fick du Inderal eller kanske Seloken? Jag frågade en läkare för en vecka sen och hon sa att jag kunde ta inderal, men lyckas ju inte få min läkare att skriva ut det. Tog blodprov för att kolla ämnesomsättningen (sköldkörteln?), men har inte fått några svar så jag antar så länge man inte hör något så är allt bra...
    Jag fick en medicin som heter metoprolol sandoz. Vet någon hur lång tid det tar innan det börjar verka?
  • Anonym

    Anonym (Smurfen) skrev 2008-12-10 05:57:50 följande:


    Anonym skrev 2008-12-09 21:15:40 följande:
    115 i vilopuls låter jobbigt. Läkaren har väl skrivit ut någon medicin till dig?
    Nej ingen medicin eftersom jag inte lider av det så mycket. Medicinen kan i sin tur orsaka rytmrubbningar som biverkning så avstår så länge kroppen klarar sig utan.
Svar på tråden hög puls i vila?