• Annika 1983

    Slidan Ändrar Färg?

    När man kommer in femte graviditets veckan.... Varför gör den det? Någon som vet?

    Hämtat från 9 månaders hemsida:

    ''Nu börjar illamåendet bli påtagligt för en stor del av de som över huvudtaget blir illamående under graviditeten. Slidan har ändrat färg och är blåaktig eller violett. Har du inte gjort det tidigare kan det vara dags för ett graviditetstest.''

  • Svar på tråden Slidan Ändrar Färg?
  • systernegativ

    Nej, _slidan_ ändrar inte färg, däremot så ändrar livmodertappen färg. Men det är ju inget man ser själv.

  • systernegativ

    9 månader är inte faktagranskad, bara så du vet. www.infomedica.se har mycket information om hälsa och kroppen, och allt som står där är faktagranskat.

  • jordgumman

    Man kan faktiskt ändra färg på utsidan också. Man blir mer blodfylld i blygläpparna osv och därmed ändras färgen... lite rödlila.

  • Ankissen

    Slidan ändrar färg precis som vårtgårdarna på brösten. Beror precis som jordgumman säger på mer blod. Det är vad jag läst i allafall.

  • Jordgubbar med glass

    Ankissen

    Det är inte säkert att bröstgårdarna på ljusa människor ändra så mycket färg. Oftast så bli brösten bara lite större istället.
    Men däremot dem människor som är lite mer mörka deras bröstgårdar kan bli betydligt mycket mer mörkare.

    Det har jag läst i nån tidning och sen märkte jag det själv när jag har varit gravid. Jag är ljus så jag fick inte mörkare bröstgårdar, dem blev större istället.

  • Ankissen

    Mina har ändrat färg. Det var det första grav. symptomet jag hade precis när mensen skulle ha kommit. Men det är väl himla individuellt det där.

  • systernegativ

    Men tjejer, oavsett om blygdläpparna blir något mörkare på grund av ökat blodflöde så är det väl ändå inte korrekt att säga att _slidan_ blir violett?!! Herre gud, blev slidan violett skulle det ju inte behövas ett graviditetstest i världen, då vore det ju bara att be karln sin kolla om man bytt färg där nere

  • jordgumman

    Min ändrade också färg, men jag vet inte riktigt hur tidigt.

  • Kajsan

    Det är ju helt omöjligt att se om slidan ändrar färg eller ej, så det var konstigt av dem att skriva så oavsett.
    Hur många vet vad man har för färg i slidan i vanliga fall?
    Hur många har ens nån gång tittat sig själv i slidan?

  • uno

    Att du blir lila är bara en av alla saker som KAN hända men det är ju inte säkert att det gör det. Du kan alltså bli lila både på utsidan och insidan av musen och det är dels hormonellt (som hormonranden på magen som en del får) men har också att göra med att blodvolymen ökar 20% och att det kan synas där kärlen ligger nära ytan.

    Håller med om att www.niomanader.se är sisådär och att man ska ta deras fakta med en nypa salt. De har massor felaktigheter om kejsarsnitt ex.

    Det finns saker som sker hos alla ex att blodvolymen ökar, hjärtat växer, lungorna växer och att skelett och ligament blir mjuka. Allt annat som illamående, sammandragningar, humör, storlek osv är väldigt individuellt.

  • Cassandra.siverman

    hittade denna tråd nu, har inte kollat när den är gjort men jag skriver iaf! musen kan mycket riktigt ändra färg på utsidan? jag som har väldigt blek hy och alltid haft på alla håll och kanter upptäckte nu i graviditetsvecka 39 att hela utsidan av min mus är väldigt mörk brun? 

Svar på tråden Slidan Ändrar Färg?