• Sailor

    När börjar man skolan? Hur funkar det?

    Min son har några år kvar men ändå. Det kan vara bra att veta, är man sex eller sju år när man börjar obligatorisk skola? Väljer man skola själv till sitt barn eller gäller närhetsprincipen?

  • Svar på tråden När börjar man skolan? Hur funkar det?
  • mommys minute

    Vanligtvis sju år, men man får börja vid sex år- skolan brukar reckomendera att man väntar till sju år så att barnet är tillräckligt moget och får vara med jämnåriga, men om du anser att ditt barn är moget och kanske tom redan kan läsa då kanske du ska låta din son börja tidigare om han själv vill, men då vet jag inte hur det blir med förskola om man hoppar över det helt och hållet. Förskolan är tänkt som en sorts långsam inskolning, barnet lära sig grundläggande saker som att sitta still och lyssna, blir bekant med det skrivna ordet etc etc

  • mommys minute

    Du får välja vilken skola du vill, men du ansvarar för att ditt barn kommer dit säkert. Om en rektor styr två skolor betsämmer rektorn vilken av dessa två som ditt barn får gå på beroende på platstillgång. Anmäl ditt barn i god tid- på våren, då kan ni besöka den aktuella skolan och personalen hinner placera ditt barn på rätt plats.

  • Sailor

    Tack så mycket för dina svar. Jag ser det som en självklarhet att min son ska börja när han är sex år. Jag själv var alldeles för understimulerad i lågstadiet, kunde läsa flera år innan o jag vill inte att min kille ska ha det likadant.

  • Fille Fjonkan

    Så här har jag läst/fått höra: man har platsgaranti på närmaste skola/skolor. Men man är fri att söka till vilken skola man vill. Närboende elever har företräde till kommunala skolor, så det är inte säkert att barnet får plats där man vill. Friskolor får nog ha lite varierande kösystem.

    Jag har en 5½-åring som går i förskola nu. Som jag har förstått det börjar han förskoleklass efter sommaren och därefter börjar allvaret i grundskolan.


    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • mommys minute

    med skolpenningen är de flesta rektorer måna om att ta emot ditt barn- jag råder dig att kolla upp några saker som kan ha betydelse för ditt barns skolgång:

    -hur stora klasser har skolan?
    -har de specialpedagog som hjälper till med matematik och svenska? I vilka årskurser?(kanske inte aktuellt om nu ditt barn är så duktig att han kan börja tidigare)
    -vad är skolans profil och vilka värderingar vill de ska råda på skolan?
    - vilka fasta aktiviteter har de under skolåret? Visar lite på deras engagemang och kreativitet.
    -sker nåt samarbete mellan klasserna? har de ett faddersystem?
    -Har de en handlingsplan mot mobbing?

  • Sailor

    mommys minute
    Du har rätt. Det är mycket att kolla upp innan, det är nog bra att jag funderar över detta i tid.

    Filifjonkan
    Förskoleklass! Vad är det? Förberedande innan skolan? Ska barnet gå i sån ett år innan obligatorisk grundskola?

  • Busbellan

    Det året barnet fyller 6 år så bruakr man börja förskoleklass, vilket är ett mellanår mellan dagis och skola. Året efter är det dags för skola.
    Jag hade nog inte velat att mitt barn började tidigare än vad man "ska". Det är så mycket mer än bara kunskap som ska funka, socialt t.ex.
    Här får man inte välja skola själv utan blir placerad på den närmaste.


    Mamma till Nora, August och Ella
  • tru

    förskoleklass är som sexårs var förrut fast den ligger i skolan och barnen får vara på skolområdet och äta mat i matsalen. en del säger att sexårs är som ettan var förr. om du vill att ditt barn ska börja i skolan ett år innan rekomenderar jag dig att ansöka hos kommunen att få börja i femårsgruppen på dagis ett år innan alltså när ditt barn är 4 år. de är inte säkert att dit barn får göra detta som jag förstått det beror de på barnets utveckling. har en kompis som börjat i femårsgruppen fast hon bara är 4. och ska alltså börja i skolan ett år tidigare. men de är för att hon är född tidigt på året och har alla kompisar i femårsgruppen. dagispersonalen är skitsur för att detta har skett.

    dagispersonalen blev skitsur när jag ville byta till stora avdelningen innan det var hennes tur att börja där och jag fick inte igenom det. anledningen till att jag ville det var att hon ville inte gå på dagis hon började prata bebisspråk och hon utvecklades inte som hon skulle kunna göra hon var redan då intresserad av bokstäver men fick ingen stimulans av det på dagis. hon ritade innanför streckade linjen i målarböcker och hon älskade att göra det men de lät henne inte måla i målarböcker osv. nu har hon börjat på stora avdelningen och hon har utvecklats enormt på bara några månader. tex vet hon vad allas namn börjar på för bokstav på hennes avdelning samt att hon kan skriva en hel del av dessa bokstäver. dagispersonalen säger att hon är i utvecklingen som en 4 åring och i vissa aspekter som en 5 åring.men jag tror inte att jag vill att hon ska börja i skolan ett år tidigare.

    idag är det bättre på att se individuella skillnader och anpassa undervisningen än vad den var när vi var liten.

  • Sailor

    Nogula
    Beror väl på vad det är för barn man har. Jag ser redan nu på min kille som är två år å sju månader att det blir lagom med ett år tidigare. Han har varit extremt tidig i språkutvecklingen och nu håller han på att lära sig bokstäver o därefter ska jag lära honom läsa. Han är jättesocial och jag tror absolut inte att det skulle bli några problem. Snarare tror jag i hans fall att det är risk för att han blir understimulerad och inte utvecklar sina förmågor så väl som han skulle kunna om han stannar kvar på förskolan tills han fyller sju. Men som sagt, alla barn är olika.

    bzzzz
    Om barnet ska börja skolan när det är sex, då ska han väl börja förskoleklass när han är fem, inte fyra?? Är det inte året innan de börjar skolan??

  • tru

    jo förskoleklassen ska han börja de år han fyller fem men femårsgruppen på dagis ska även den börjas ett år tidigare. alltså när barnet är 4. men de kanske är olika från dagis till dagis men så är det på min dotters dagis.

  • tru

    på dotterns dagis är barnen indelad i grupper två gånger i veckan och så är de på dotterns kompisars dagis oxå. med inriktining på att lära sig sitta still i femårsgruppen och rörelse och lek i 3-4 års gruppen. samt att barnen som är femår ska lära sig att ta med egen handuk och gympakläder till gympan varanan vecka. samt att femåringarna får vara ensam ute på gården.

  • violis

    Höstterminen det året ditt barn fyller 6 år erbjuds alla föräldrar plats i sk barnskoleklass el förskoleklass.Bsk ligger i skolanslokaler, har arbetspass och raster enl skolans modell och äter lunch i matsalen. klassen jobbar som regel med "veckansbokstav" och skriver och läser efter barnens nivå, man har även matte och andra ämnen.Ett arbetspass om dagen heter också ofta "lek" då är man tex i fritids lokaler och leker fritt.Barnen kan få "läxor" eftersom de flesta barn i denna ålder tycker det är roligt.De går även på "fritids" i stället för på fsk efter skoldagens slut..Bsk går samma tider som 1-orna dvs de går mellan 8-13 ungf.Den stora skillnaden mellan den "riktiga" skolan och Bsk är att i Bsk har man ingen skolplikt det är en frivillig verksamhet, barnen har dessutom fortfarande "bara" "mål att sträva emot" till skillnad mot den "riktiga" skolan där man har "uppnåendemål".I Bsk jobbarn man i smågrupper så mycket som möjligt och i många skolor samarbetar man mycket med 1:aklassen (lite beroende på barnantal vad som funkar) man har också ofta en fritidspedagog knuten till klassen just för att kunna dela upp barnen efter kunskaps nivå...vissa barn kan läsa när de kommer vissa kan knappt bokstäverna och lika i matte..MEN SNÄLLA alla föräldrar som vill lära era barn att läsa!!! Istället för att lära era barn vad bokstäverna HETER lär era barn hur de LÅTER istället!!!
    Det är mycket enklare för barnet att knäcka läs koden och skrivkoden om barnet vet hur bokstäverna LÅTER än om de bara vet hur de HETER!
    "hör" själv skillnaden: Be O Kå eller B Ooooo Kkk
    äR O eS eller Rrr Ooo Ssss. Vet man hur de låter kan man ljuda ihop många ord och man kan dessutom komma på hur man skriver dem genom att lyssna på ljuden.

    Sedan vad det gäller att börja "tidigare" "hoppa över" en grupp mm..tänk på att barns utveckling går i "vågor"..ett barn kan ligga på en 7-årings "nivå" i "svenska" på en 8-årings nivå i matten men kanske "bara" på en 5-årings nivå i den sociala utvecklingen när barnet är tex 6-år..den bästa lösningen då är inte alltid att låta barnet "hoppa över" Bsk och börja direkt i "ettan" utan låta barnet vara kvar i sin åldersgrupp MEN ge barnet utmaningar på SIN nivå inom ALLA områden!
    Går man in i en bra skola i dag och besöker tex en Bsk så kan du få se när de jobbar med sv en 5-6 OLIKA arbetsböcker på olika nivåer och att alla barn är på olika sidor i böckerna och detta fortsätter upp i åldrarna!
    Som lärare var det allt mycket enklare förr då alla jobbade med samma sak i samma bok men för barnen är det mycket bättre i dag då man ser varje barn där just det barnet är just nu!

    Blev långt ursäkta!!!!

  • Sailor

    violis
    Låter jättebra. Själv är jag språkvetare och blivande gymnasielärare i svenska och engelska så jag vet hur man lär ut språk.

    Det låter i mina öron som om sexårsverksamheten är rätt skol-lik. Men när det börjar närma sig så ska jag verkligen kolla upp. Jag vill ju gärna att han ska få mycket lek och rörelse i sin barndom och ska han börja på sexårs när han är fem och det innebär mkt stillasittande så kanske det är en dålig idé. Tänkte ju att han skulle börja skolan som sexåring, men då blir det ju som femåring kan man säja. Sen är säkert kvaliteten på sexårs extremt skiftande beroende på skola.

    Visst är det så att barn kan ligga på olika nivåer beträffande olika områden. Men vissa barn är ju helt enkelt före i det mesta. Och dessa mår ju säkert bättre av stimulans.

  • m med tre stjärnor

    förskoleklass är väldigt bra inskolning för alla parter (mig som förälder tex)
    Vår dotters dagisfröken ville att hon skulle börja där när hon var fem år men vi avböjde. Sen fick vi erbjudande om att hon kanske skulle hoppa över förskoleklassen, vi avböjde även det (pga att vi tyckte hon behövde lära sig leka och utvecklas mer socialt).
    Nu går hon i förskoleklassen och den är jättebra men efter ett halvår räcker det. Hennes fröken håller på och undersöker om hon kan få hoppa över årskurs ett.
    Jag är dock räd att hon sak känna sig sen socialt när hon blir äldre, samtidigt som jag vet att hon behöver mer stimulans (idag går hon i skolan och på fritids hela dagen, kommer hem och sätter sig och pluggar. Hon har även fritidsaktiviteter som simning, dans, gymanstik och tennis... krävande unge det där)

  • mommys minute

    ja, inte lätt när barnet är duktig för sin ålder...men ett år äldre kanske inte är så farligt? Värre vore det om hon skulle behöva gå med ännu äldre barn. Då skulle jag nog begära att hon tillhör en klass i sin egen ålder, men har vissa lektioner med de äldre...

  • sunsed1

    Min dotter är snart 5 1/2 och hon började i skolan i 6 - årsgrupp i höstas. Då hon precis fyllt 5 två dagar in på terminen 22 augusti. Skolstarten har vi bestämt ganska plötsligt då hennes utveckling tog en jättesprång på alla fronter över en enda sommar. ( ifs var hon kunskapsmässigt tidig redan men i somras blev allt mycket tydligare)

    Så bara på någon månad innan skolstarten kontaktade vi skolor och rektorer i vårt område, gick på intervjuer och förra dagisfröknarna kontaktades ifall tjejen är tillräckligt mogen. Sedan gick allt väldigt fort. Vi fick skolplaten och lilltjejen stortrivs även om den näst yngsta barnet i klassen är 8 månader äldre än henne är det inga som helst problem.

    I hennes skola ska de sitta still på samligarna i högst 15-20 min, sen är det massa aktiviteter och lekar. Och mycket uterörelse! Lite matte, lite svenska, lite engelska sånger. Altt görs i lekform. Det är en montessori inspirerad klass.
    Inte mycket skillnad från dagis om ni frågar mig... Bara mer stimulans och utveckling. Roligt!!!

    Till hösten börjar hon ettan och då kommer vi att fira hennes 6 årsdag som förstaklassare två dagar in på terminens början.

  • Wanna1

    Jag har tänkt mig flytta till Torrevieja i Spanien , jag har en 14 åring med mig,, hur funka med skolan, hur svenska staten betala skolavgifter Vem kan jag kontakta med i Sverige , jag har tänkt mig start en spa och slimmingcenter i Spanien , Vi är svenskt medborgare , Tack i förhand


    Saicon1
  • tevatten

    Man får börja skolan när man blir sex och då går han i förskola men det är inte obligatoriskt däremot när han blir sju så ska han börja ettan och gå i skolan och det är obligatoriskt annars så tar socialen honom från dig..

Svar på tråden När börjar man skolan? Hur funkar det?