• Skehamn09

    Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......

    Du kan bara rädda en....Hunden har du haft länge och älskar innerligt...

    Barnet känner du inte...du vet inte vems barn det är...Men det ser ut att vara runt 6 mån gammalt och det är en flicka.

    Vem räddar du....??

    Den du väljer bort brinner inne....Finns inga möjligheter att rädda båda...EN DÖR!
    Inga hjälteinsatser i världen hindrar det...

    Jag hade räddat barnet utan att tveka...Skulle aldrig kunna leva med mig själv efter att ha bidragit till en bebis död.

  • Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......
  • Trilllana
    Caroline017 skrev 2013-11-28 13:39:26 följande:
    kräsmagad du då...
    Den var dessutom en kommentar på "man kan ju alltid skaffa en ny hund" och jag ville visa hur dumt det lät, såklart resonerar jag inte så att man alltid kan skaffa ett nytt barn.
    Däremot att det obehagligt att säga att man alltid kan skaffa en ny hund också, att man tar så lätt på andra levande varelser...

    En främmande människa du vet nada om, ett spädbarn som knappt har ett liv!
    Eh, knappt har ett liv? Mitt barn var väldigt levande som spädbarn, har ditt barn någon sjukdom?
  • Caroline017
    puss skrev 2013-11-28 13:39:28 följande:

    eller hur. men vissa har tydligen den synen på sina barn. det är ju synd.
    Det har jag såklart inte, men du har ju uppenbarligen synen på att en hund är något man bara kan byta ut...
    Du värderar kanske inte djur alls? de säger ju att människor som inte är snälla mot djur har mindre empati i alla former av relationer.
  • puss
    Trilllana skrev 2013-11-28 13:40:36 följande:
    Eh, knappt har ett liv? Mitt barn var väldigt levande som spädbarn, har ditt barn någon sjukdom?

    vissa ser tydligen inte spädbarn som levande varelser.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Trilllana skrev 2013-11-28 13:40:36 följande:
    Eh, knappt har ett liv? Mitt barn var väldigt levande som spädbarn, har ditt barn någon sjukdom?

    vissa ser tydligen inte spädbarn som levande varelser.
    *puss puss puss puss*
  • Caroline017
    puss skrev 2013-11-28 13:42:30 följande:

    vissa ser tydligen inte spädbarn som levande varelser.
    Gör dem inte? vilka då?
  • Trilllana
    Caroline017 skrev 2013-11-28 13:41:38 följande:
    Mitt barn är 5 och en klar individ...ditt spädbarn är ju en mindre personlighet än en hund, en hund har bildat sig en klar karaktär.
    Ditt barn kan komma att bilda sig en karaktär, men det är ju ingen än så länge.
    Jag har inte ett spädbarn, det hade jag när tråden startade. Men även då var hen en väldigt levande individ. Det var alltså inte ditt barn? Jag beklagar, får ni någon hjälp för det? Hur länge tror ni att hen kommer leva?
  • sasso78
    Caroline017 skrev 2013-11-28 13:39:26 följande:
    kräsmagad du då...
    Den var dessutom en kommentar på "man kan ju alltid skaffa en ny hund" och jag ville visa hur dumt det lät, såklart resonerar jag inte så att man alltid kan skaffa ett nytt barn.
    Däremot att det obehagligt att säga att man alltid kan skaffa en ny hund också, att man tar så lätt på andra levande varelser...

    En främmande människa du vet nada om, ett spädbarn som knappt har ett liv!

    Nu får du väl ge dig va? Knappt har ett liv?  Den har väl ett liv i allra högsta grad. Jag tycker det är bedrövligt hur du resonerar faktsikt.  Jag lämnar tråden  nu, blir alltför upprörd och illa berörd hur folk tycker.........
  • Caroline017
    Trilllana skrev 2013-11-28 13:43:41 följande:
    Jag har inte ett spädbarn, det hade jag när tråden startade. Men även då var hen en väldigt levande individ. Det var alltså inte ditt barn? Jag beklagar, får ni någon hjälp för det? Hur länge tror ni att hen kommer leva?
    Jo, levande var min son vid den åldern också...sa jag något annat? men en klar individ var han såklart inte det är något han blivit under sin uppväxt.
    Får någon hjälp med vad?
    Leva? vad snackar du om?
  • Lillasmulan
    Caroline017 skrev 2013-11-28 13:30:35 följande:
    Jag har bara ett barn dock och jag tycker inte det går att erätta någon annan varelse med ett nytt...min son kommer alltid först och går inte att ersätta.
    Du har uppenbarligen aldrig känt något för ett djur, annars skulle inte inte skrivit som du gjorde.

    Relevant hur då? att du jämförde mina åsikter med Hitlers?
    Jag skrev att detta spädbarn är ingen individ och kan komma att växa upp och bli vem som helst, kanske en ond människa.
    Vad du skrattar åt förstår jag inte, det som är skrattretande är hur någon kan bli upprörd över en kommentar på ett forum där frågan är en hypotetisk fråga och ingenting som har hänt. Det är löjligt och aningen tragiskt...
    Du betraktar alltså inte ett spädbarn som en riktig individ. Intressant. Och därför är det ok att välja en hund framför denne. Googla ordet "avhumanisering". Kolla sedan upp innebördens referenser.

    Att barnet kan bli "vem som helst" och en "ond människa" är inte relevant för hur man värderar mänskligt liv. Det är sådana som resonerar som du gör här (dvs att vissa människor inte är individer och att mänskligt liv inte är så viktigt om det inte passar ens egna syften) som normalt brukar anses "onda" då sådana värderingar kan resultera i handlingar där människor blir lidande eller rent av dödas. Så det hela är ett cirkelresonemang.

    Vi ska inte ens gå in på vad som är tragisk och löjligt här, för då blir du nog ledsen. För övrigt är jag inte speciellt upprörd (vad det nu spelar för roll).
  • Trilllana
    Caroline017 skrev 2013-11-28 13:45:02 följande:
    Jo, levande var min son vid den åldern också...sa jag något annat? men en klar individ var han såklart inte det är något han blivit under sin uppväxt.
    Får någon hjälp med vad?
    Leva? vad snackar du om?
    Ditt barn måste ha någon sjukdom. Mitt barn var en individ redan som nyfödd.

    Får ni någon hjälp med att ha ett sjukt barn?
Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......