Inlägg från: Qonos |Visa alla inlägg
  • Qonos

    whisky

    Någon som delar detta fritidsintresset? :)

  • Svar på tråden whisky
  • Qonos

    ahh vad trevligt.. själv satt jag och täntke efter vad min whisky vad och insåg att de flesta var från 70 talet.. :)

    gamla clynlish, laphroaig, highland park, glenfarclas, springbank.. hmm usch.. det är gott med whisky :D

    gillade mest rökig whisky innan men har nu gått ifrån det mer och mer även om det ibland kan vara gott med en ung bråkig och spretig Islay whisky :) så tycker jag ofta en vällagrad 25-30 åringen är en bra mycket större smakupplevelse.

  • Qonos

    mm den nya nadurran är ju riktigt prisvärd!

    mackmyra är whisky inte whiskey ;) :P

    men ja det de har släppt är väl sådär men jag har smakat en del fatprover som är riktigt trevliga. Så det kommer att komma bra whisky från dom.. en sak man får tänka på där är ju att de inte har så gamla fat att leka med.

    Laffe CS är trevlig. den kommer dock att ändras redan i år och släppas batchvis. tre batchar om året. detta gör att de inte kommer att på samma sätt idag få den att smaka exakt lika dant utan har möjlighet att variera lite mer. underbart! :) snart kan man sitta med 6 olika Laffe CS och prova dom mot varandra :D

    annan whisky man inte får glömma är ju den japanska.. ej heller den indiska amrut. i alla fall inte den som är peated och fatstyrka. rolig och god whisky som många som provat blint sätter som en skotte. (däribland jag själv)

  • Qonos

    minns inte den filmen.. kanske får se den igen då hehe

    japansk whisky är lik skottarnas, men ändå inte...
    deras single malt är kvalite. finns en yochi 10 på bolaget vill jag minnas. lätt rökig historia. riktigt god.. 15 åringen är ännu bättre.. finns nog inte i sverige än dock.. thewhiskyexchange.com har en massa japaner..

    jag har väl en 5-6 olika japaner öppnade där hemma som det skulle kunna gå att köpa samples av om det skulle vara intressant.

  • Qonos
    Svar på #11
    Kängurupappan skrev 2009-01-19 11:37:14 följande:
    Får ni en möjlighet så köp Rosebank. Numera nedlagt men där finns en del flaskor kvar. En lowland med ganska hög rökighet. Annars, Abunad´h....gud så gott!
    Abunad´h, vilken underbar julwhisky detta är...

    rökig rosebank? hmm iofs inte druckit så många rosebank men inte är väl de rökiga? maltiga, ja. men rökig? har du någon speciell tappning du tänker på?
  • Qonos
    Gorban skrev 2009-01-20 11:32:45 följande:
    Någon son har provat Bruichladish eller hur det stavas?
    Bruichladdich, japp har provat en hel del av dom. en del bra andra inte. Ett destilleri som experimenterar väldigt mycket.. frågar man varför så svarar dom "vi kan". därav finns det en del buteljeringar som enligt mig aldrig skulle nått ut på marknaden och andra som borde komma i större upplagor än vad de gör :)
  • Qonos
    anders85 skrev 2009-01-21 15:02:16 följande:
    Jajjemän, är "ny" på området har druckit blended innan men testade en laphroaig när vi va på julbord med jobbet och det har jag inte ångrat :) Caol Ila är favoriten just nu. Har ni något tips om nån liknande?
    tja Caol Ila är rock n roll hehe men finsn ju andra destillerier på den ön. Laphroaig, Lagavulin (den 16 åriga är väl en av de bättre standardmalterna som finns?) , Ardbeg är de rökigaste (förutom Bruicladdich experiment). Bowmore och bruichladdich är ju också rökig om än inte riktigt i samma kaliber.
    talisker från skye kan även den vara något som passar dina smaklökar.

    finns även en del rökiga på fastlandet men inte med samma torv och sälta.
  • Qonos

    delar n


    Gorban skrev 2009-01-22 07:36:06 följande:
    Jag har även varit på Jamesons i Dublin och provat whisky. Dom hade en turistgrej där man fick jämför några olika irländska whiskies med skottsk single malt och amerikansk bourbon. Det sistnämnda har jag lite svårt för att dricka.
    delar nästan din åsikt där. fast jag har de senaste året fått smaka en del bourbon som verkligen är fantastisk, dock är de kanske inte de mest lättillgängliga sorterna, men ack så goda. irlänskt har jag svårt för, har provat istort sett alla på bolaget (o lite till). single malt som blended och visst vissa single cask från bushmill är trevliga, likaså connemaras rökiga cask strenght varianter. Det finns god bourbon och irlänsk whiskey. Men tyvärr är den inte lika lätt att hitta som en bra skotte eller japan.
  • Qonos
    Kängurupappan skrev 2009-01-22 09:01:30 följande:
    Ett tips om ni skall till Skottland och vill besöka ett destilleri. Ca två timmar bilfärd norr om Edinburgh ligger Pitlochry, en ganska liten pitoresk by. Bo någon natt på Athollpalace, www.athollpalace.com/. Lite slitet men helt ok och kostar inte speciellt mycket. I Pitlochry ligger Skottlands minsta destilleri, Edradour. Ingen fantastiskt whisky i sig, helt ok men inte så mycket mer. Dock så får man en bra insyn om hur whiskytillverkning går till och man får gå och titta, och lukta, i hela anläggningen. De större destillerierna känns ofta lite mer turistanpassade och man får inte alltid gå runt på samma sätt.
    blir nog dit nästa gång det blir en resa till edinburgh, fast Islay rekomenderas också fast det är ltie avsides. helt underbara människor... lite som att åka till 50 talet.. alla hälsar på alla. alla känner alla. kommer man in i en butik så kan de säga att de hade några svenskar där förra veckan, och sen fråga om man känner dom :)

    I och för sig är de delar av skottland jag har varit i helt fantastiskt :D
Svar på tråden whisky