• denfina1

    Önskar få tips hur vu ska kunna vara hemma och njuta så länge som möjligt!!

    Vi har en 6 månaders flicka som ni kanske vet från allatrådar som jag startat.

    Nu börjar vi fundera på hur vi ska kunna vara smarta och använda föräldrapenningen på bästa sätt för att kunna umgås så mycket som möjligt med vår älskade lilla flicka som bara växer och växer. Det går så fort!

    Vi tänkte väll mer att det där fixar sig av sig självt vad gäller uttaget men nu måste vi verkligen planera.

    Om jag som vi tänkt ska vara hemma med vår lilla i 1 år och min man i ett halvt år kommer dagarna sedan att vara helt slut.

    Då, kan det ju bli så att vi måste ha vår flicka på dagis heltid från 1,5 års ålder, vi som tänkt isåfall deltid. (Heltid känns för långt för en liten).

    Och så kan vi ju ej ta långledigt på sommaren då vi vill kunna umgås extra mycket tillsammans alla tre.
    Vi vill undivka ha vår flicka nästan hela sommaren på dagis.

    Hoppas ni förstår hur vi resonerar kring allt.
    Samtidigt är jag mammaledig men arebtslös och vill helst skola om mig. Så det kan bli aktuellt med en kosrtare KY-utbildning på två år på distans med start i höst och då tänkte vi att min man är pappaledig hela hösten.

    Men, åter igen. Då ryker ALLA föräldrarpenningsdagarna...

    Svårt det där....Och att ha henne heltid på dagis med start i höst och jag pluggar hemifrån på distans medan min man jobbar heltid känns ej bra.

    För jag vill ej ha henne heltid där och om hon går bara 4 timmar per dag undrar jag om jag kommer få ro att plugga för jag kan ha lite svårt att hantera mycket på en gång om nui förstår.

  • Svar på tråden Önskar få tips hur vu ska kunna vara hemma och njuta så länge som möjligt!!
  • Duckan74

    Men, ni har väl semester på sommaren? Ni får lägga upp den så era överlappar varandra.
    Har inga andra kloka råd för mina dagar tog slut i ett nafs, maken har kvar sina 60 dagar. Blir så himla lite pengar om man bara tar ut 2dag/veckan tex för att snåla in på dem.

  • EMO 979

    kan du inte ta ut mindre antal dagar nu medans flickan e under året och ni blir tvungen att ha nåt fem dagar /vecka för att bibehålla SGI...på så sätt sparas ju dagar...om ni har möjlighet ekonomiskt att du kanske te.x bara tar ut 2-3 dar i veckan istället för 5-7 dar i veckan.

  • Imse Vimse Vilmer

    Vårdnadsbidrag. Se också till att sätta guldkant på vardagen.

Svar på tråden Önskar få tips hur vu ska kunna vara hemma och njuta så länge som möjligt!!