• MajaLarsson

    Får MediaMarkt göra såhär?

    För en stund sen ringde radiotjänst till min mamma och talade om att mediamarkt anmält att hon köpt en tv av dom den 5 december 2008!

    Vilket är helt OSANT!
    Hon har varit på mediamarkt en enda gång och då köpte hon en kobratelefon. Det kan ha varit den 5 december dock, hon minns inte datumet och hittade inte kvittot när jag var där.

    Hon pratade med radiotjänst länge och väl och till slut fick hon veta att en kontrollant skulle komma hem till henne och undersöka saken, så han i telefon sa till mamma att det va verkligen bäst för henne att hon inte har en tv i huset när kontollanten kommer...Konstig kommetar tycker jag men mamma är inte orolig för hon har ju faktiskt ingen TV!

    Till frågan: Får mediamarkt verkligen lämna ut sådana här uppgifter hur som helst? Det hade väl varit en sak om hon faktiskt köpt en tv hos dom men det har hon inte gjort!

  • Svar på tråden Får MediaMarkt göra såhär?
  • Blyger

    Japp, det får dom.....de får lämna uppgifter OM hon har köpt en TV... har hon inte köpt en TV så har det väl skett ett missförstånd...

    Men varför är du så arg? Har hon ingen TV är det väl inte hela världen om de kommer och kontrollera det?

    Det är ju trots alla VÄLDIGT ovanligt att INTE äga en TV....

  • BettanB

    Låter ju konstigt. Hade hon verkligen köpt en tv där så hade de varit tvingade att rapportera det, men det låter ju helt sjukt att de skulle påstå att hon köpt en tv när så inte är fallet. De måste ha blandat ihop henne med en annan kund; hur de nu lyckats med det...
    Hur som helst; kontrollanten får ändå inte komma in till din mamma och kolla (och det var säkerligen en bluff från Radiotjänsts sida), så det enda hon behöver göra är att fortsätta neka.


    Nosce Te Ipsum
  • MajaLarsson

    jag tycker oxå att det är konstigt att dom har lämnat ut hennes uppgifter till radiotjänst när hon endast köpt en telefon! Det är det som stör mig, har dom inte bättre koll på sitt kundregister?

    Det måhända att det är ovanligt med TV idag men mamma hatar att titta på tv och spenderar största delen av sin fritid hos sin särbo så därför är det ju onödigt att ha en tv.
    Det är så tråkigt bara för radiotjänst trodde henne verkligen inte och mediamarkt lär väl inte erkänna misstaget antar jag.
    Visst får väl kontrollanten komma och titta men jag tycker inte det ska behövas eftersom hon endast har köpt en telefon på mediamarkt!

    (det är alltså mediamarkt jag är irriterad på, inte radiotjänst)

  • MajaLarsson

    Blyger: fast frågan är ju om dom får lämna ut uppgifter om kunder som INTE köpt en tv?

  • Kaprifolen

    Det kan ju faktiskt förhålla sig så att någon inte har viljat betala TV-avgift och påstått sig vara "din mamma".

  • MajaLarsson

    Kaprifolen: Ja, just det, det har jag inte tänkt på! Men usch, vem skulle göra nåt sånt? Fast det finns iofs människor till allt!
    Hur som helst så ska hon ringa dit direkt imorgon bitti och fråga vad som gått fel!

  • LaFontaine

    Kaprifolen skrev 2009-01-18 19:57:00 följande:


    Det kan ju faktiskt förhålla sig så att någon inte har viljat betala TV-avgift och påstått sig vara "din mamma".
    Det låter ju betydligt enklare att hävda att man sålt/gett bort/kastat ut apparaten istället...
  • BimBim o Knorrans Mamma
    MajaLarsson skrev 2009-01-18 19:14:18 följande:
    För en stund sen ringde radiotjänst till min mamma och talade om att mediamarkt anmält att hon köpt en tv av dom den 5 december 2008!Vilket är helt OSANT! Hon har varit på mediamarkt en enda gång och då köpte hon en kobratelefon. Det kan ha varit den 5 december dock, hon minns inte datumet och hittade inte kvittot när jag var där.Hon pratade med radiotjänst länge och väl och till slut fick hon veta att en kontrollant skulle komma hem till henne och undersöka saken, så han i telefon sa till mamma att det va verkligen bäst för henne att hon inte har en tv i huset när kontollanten kommer...Konstig kommetar tycker jag men mamma är inte orolig för hon har ju faktiskt ingen TV!Till frågan: Får mediamarkt verkligen lämna ut sådana här uppgifter hur som helst? Det hade väl varit en sak om hon faktiskt köpt en tv hos dom men det har hon inte gjort!
    Vet inte vad som gäller.
    Men jag köpte en digitalbox med hårddisk och dvd på media markt. Sen kom ett brev från radiotjänst att de vet att jag köpt en sån.
    Sista gången jag lämnar mina uppgifter då jag köper något iaf!
    Tänker då inte betala nån jävla licens. NO WAY!
    Hör de av sig så säger jag att jag köpte den till farmor o farfar. De betalar ju ändå så
  • Kaprifolen

    BimBims Mamma skrev 2009-01-18 20:08:48 följande:


    Hör de av sig så säger jag att jag köpte den till farmor o farfar. De betalar ju ändå så
    Eller så kan du köpa den i utlandet. Det gjorde jag.
  • Catti41

    Alltså, en tv-handlare SKA ju rapportera till Radiotjänst om vilka som köpt tv-mottagare eller såna tillbehör så det är ju inget konstigt.
    Det konstiga är ju att MediaMarkt har dålig ordning på sina register, och man kan faktiskt fundera på om inte din mamma kan hävda att hon lidit men av deras klantighet. Kan ju vara värt att försöka, iallafall.

  • Egogirl

    Jag tycker inte det är ett dugg konstigt för idag så kontaktar de radiotjänst efter att du har köpt, tv, playstation, dvd. Min far vägrar betala tv tjänst och uppger en fantasiadress så som kaninen i storskogen.. En del använder andras namn tyvärr!


    Ta det kallt! Det är bara ett halvår kvar till midsommar..
  • Imas

    Men hur fick dom tag i hennes uppgifter om hon som köpte en hemtelefon. Om man nu ska smita ifrån tjänsten är det väl lättare om man nu skall betala kontant inte via kredit att vara extra säker då genom att ta ut i rena pengar och betala i kassan med dom.

  • MajaLarsson

    dom fick hennes uppgifter eftersom hon fick garanti på telefonen, vissa företag vill ju då ha vem kvittot ska stå på osv.

    Hon har ringt till mediamarkt men dom säger att tyvärr kan dom inget göra så här i efterhand så det är som det är..

    SJÄLVKLART håller jag med om att dom ska meddela radiotjänst när någon faktiskt köpt en tv (eller liknande), det är ju till och med lag på det men att mediamarkt har så dålig koll på sitt kundregister trodde jag inte!

  • Shanarya64

    Jag vart oxså uppringd i helgen av radiotjänst.


    De sa att jag köpt en TV i september, de ville inte säga vilken butik.


    Saken hör till den att vi flyttade hit i maj och vi har haft Nacka mastens tekniker här ute eftersom vi inte kunde få in ngn kanal på TV och det visade sig att de kunde inte få signal styrka så vi kan få in TV 1 eller ngn annan kanal. Så vi brydde oss inte om att ha TV utan kollar via nätet. Vi väntar på att få Fibern framdragen så vi kan se TV då.


    Men kontrollanten i telefon vägrade ge sig, trots att vi inte har TV och inte har signal. Visste ni att enligt staten så MÅSTE ALLA KUNNA FÅ IN TV 1 för att nås av samhällsinformation, Så nu har de huvudbry för vår signal styrka är 7-8 och TV 1 som är den som kräver minst signal är på 70 hmm. SURT

Svar på tråden Får MediaMarkt göra såhär?