• Knoddas

    Barnmat med köttfärs?

    Ska göra barnmat för första gången. Kan någon ett bra recept med köttfärs i? Kan man koka köttfärsen i vatten utan att den blir alldeles sönderdelad?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Barnmat med köttfärs?
  • 1638
    Knoddas
    Jo du kan koka den men frågan är vad du tänkt göra?
    Köttbullar kan du ju koka (frikadeller)
    I ugn kan du ju göra massor utan att det steks, svag värme o längre tid.
    Hur gammal är barnet?
    Mina grabbar började inte med färs förrän vid 6-7 måanders ålder. Innan dess bara "rent" kött eller fisk...
    Me, myself and I
  • mapo51

    När jag började med köttfärs så kokte jag det, men det blev lite stora bitar så jag avvaktade ett tag med det och kokte kött och mixade istället.
    Jag hade säkert kunnat mixa köttfärsen, men jag väntade.
    Jag kokte bara köttfärsen och blandade sedan med örtkryddor och vitlök. Det var väldigt poplärt, men sonens andedräkt var inte att leka med sedan.

  • 1638
    mapo
    Min äldsta var allergisk mot just vitlök o när han kontrollerades på barnmottagningen så avrådde de från just vitlök till barn under 1 år. Den är stark o kan ge diareer, utan att för den skull ge allergi.
    Me, myself and I
  • Mosaik

    jag brukar koka köttfärsen i lite vatten, så lite som möjligt. och sen hälla i lite krossade tomater och kokar vidare... blir mummisgt (enligt dotter iaf)


    *stolt mamma*
  • Knoddas

    Min kille är 7 månader.
    Tack för tipsen! Jag gjorde faktiskt en helt ok blandning (han åt den i alla fall) med köttfärs, potatis, gul lök och ärtor. Färgem var inte så fin men vad gör det.

  • Momme72

    Min dotter är sju månader och äter gärna köttfärssås! Köttfärs, krossade tomater, lök, vitlök, peppar, örtkryddor och lite salt. Mumsigt!!! Majs och riven morot är oxå gott och nyttigt i såsen...

  • Hanah

    Hur gör man när man ska koka köttfärs? Lägger jag i köttfärsklumpen i en kastrull med vatten bara? Hur mkt vatten?

  • IsakochMolly

    Den här köttfärssåsen brukar jag göra o mina barn (2,5år och 10mån) älskar den. Köttfärsen kokas färdig.

    ½ lökrapsolja, olivolja el. flytande margarin till stekningkrossade tomater, en förpackning 500g3dl vatten1 tärning grönsaksbuljong400g köttfärs4-5dl finrivna morötter3msk tomatpuré2tsk oregano1-2 vitlöksklyftorsvartpeppar½ dl matlagningsgrädde Hacka löken fint och fräs i en gryta. Häll på tomatkross, vatten, buljongtärning och låt koka upp. Tillsätt köttfärsen, rör om så att den blandar sig. Blanda ner de rivna morötterna. Tillsätt tomatpuré, oregano (smula ner den så smakar den mycket mer), pressad vitlök och rejält med svartpeppar. Häll i matgrädden. Efter att såsen kokat i ca. 15 minuter är den klar att serveras med nykokt pasta. Man kan även ha riven parmesan till om man gillar det.

Svar på tråden Barnmat med köttfärs?