• teena

    Gömma för laddare?

    Gömma för laddare?

  • Svar på tråden Gömma för laddare?
  • teena

    Gud va snabb jag var...
    Vad jag undrar är om någon kan tipsa om någon finurlig och snygg grej som jag kan gömma ladarna till mobiltlefonen i ....

  • raspberryrevolution

    inte för att det är något svar på din fråga, men man ska ju inte alltid ha laddaren i kontakten. Laddaren mår inte bra av det och sen drar det ström med.

  • bimadrock

    Måste bara inflika att det är tyvärr ganska vanligt numera att bränder startas av just mobilladdare som sitter i kontakten när de inte används!

  • SkåneP

    Svår fråga att besvara utan att veta förutsättningarna.

    Men det hela består i stort av 2 problem att lösa
    1. Möblering som döljer laddaren.
    2. Strömförsörjning.

    1. En variant kan vara att gömma den bakom en möbel / bokhylla och bara låta sladden sticka fram genom ett hål såpass att mobilen kan kopplas i. Ett trux kan vara att leda in sladden i t.ex en låda (alltså typ byrålåda).

    2. Som sagts, laddare drar alltid ström. Kan lösas mha att sätta laddaren i antinget ett uttag kopplat till en strömbrytare, alternativt en mellankontakt med strömbrytare. Finns fjärrstyrda brytare nuförtiden (som iofs själva också dra ström).
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx

  • Det ljuva livet

    Vi har alla våra laddare innuti ett skåp. Maken är föredetta elektriker så det var snabbt fixat .

    Allt sitter dessutom så till att vi kan stänga av stömmen utan att ta ut laddarna.


  • SkåneP

    Det ljuva livet skrev 2009-01-19 14:05:07 följande:


    Vi har alla våra laddare innuti ett skåp. Maken är föredetta elektriker så det var snabbt fixat .Allt sitter dessutom så till att vi kan stänga av stömmen utan att ta ut laddarna.
    Har ni separata strömbrytare för resp. laddare?
  • Det ljuva livet
    SkåneP skrev 2009-01-19 14:17:14 följande:
    Det ljuva livet skrev 2009-01-19 14:05:07 följande: Har ni separata strömbrytare för resp. laddare?
    Vi har allt som hör till datorn som sätts på när datorn är igång *fråga mig inte hur det funkar * på en strömbrytare, hemtelefonstationen på en som alltid är på (bara den ena basen är ikopplad alltid.)  Alla andra laddare på en separat stömbrytare som vi slår på när något behöver laddas.
  • SkåneP

    Det ljuva livet skrev 2009-01-19 14:21:29 följande:


    Vi har allt som hör till datorn som sätts på när datorn är igång *fråga mig inte hur det funkar * på en strömbrytare, hemtelefonstationen på en som alltid är på (bara den ena basen är ikopplad alltid.)  Alla andra laddare på en separat stömbrytare som vi slår på när något behöver laddas.
    Ah, ok.

    Anledningen till att jag frågar är att jag själv är på jakt efter en lösning där man slår på varje laddare separat (vill av princip inte slå på 7 pinaler bara för att 1 av dem ska användas).
  • Det ljuva livet
    SkåneP skrev 2009-01-19 14:28:24 följande:
    Det ljuva livet skrev 2009-01-19 14:21:29 följande: Ah, ok.Anledningen till att jag frågar är att jag själv är på jakt efter en lösning där man slår på varje laddare separat (vill av princip inte slå på 7 pinaler bara för att 1 av dem ska användas).
    Ett alternativ till vårat är ju faktiskt att ta ut laddaren ut kontakten om man inte ska använda den *jobbigt *, innan man slår på strömmen. Det är så vi gör .

    Du kan få bild på makens fina skåp om du vill .
  • SkåneP

    Det ljuva livet skrev 2009-01-19 14:31:05 följande:


    Ett alternativ till vårat är ju faktiskt att ta ut laddaren ut kontakten om man inte ska använda den *jobbigt *, innan man slår på strömmen. Det är så vi gör .Du kan få bild på makens fina skåp om du vill .
    Heh, nej tack, tror inte det hjälper mig.

    Att sätta i laddaren vid behov är just så vi gör idag.
    Naturligtvis ett fruktansvärt problem som måste göras något åt.

    Min "vision" är något i stil med contactboxen (länkades ovan), fast en smidigare/diskretare variant och med separata strömbrytare (gärna stiliga/diskreta)
  • wewe
    Svar på #11
    Det ljuva livet skrev 2009-01-19 14:31:05 följande:
    Ett alternativ till vårat är ju faktiskt att ta ut laddaren ut kontakten om man inte ska använda den *jobbigt *, innan man slår på strömmen. Det är så vi gör .Du kan få bild på makens fina skåp om du vill .
    Jag är jätteintresserad av att se din mans lösning, om du har en bild så vill jag gärna se! *ber sååå snällt jag bara kan*
  • Det ljuva livet
    wewe skrev 2009-01-19 20:53:20 följande:
    Svar på #11Det ljuva livet skrev 2009-01-19 14:31:05 följande: Jag är jätteintresserad av att se din mans lösning, om du har en bild så vill jag gärna se! *ber sååå snällt jag bara kan*
    Konstigt att ditt inlägg inte kom sist i tråden.

    Letade reda på en gammal bild, inte världens bästa men ändå. Skåpet i sig bor i arbetsrummet och rymmer allt annat bra och ha med.

    http://www.familjeliv.se/hem/det_ljuva_livet/galleri.php?cur_album=Standard
Svar på tråden Gömma för laddare?