• Matillin

    Recept på white lady tårta?

    Någon som har ett bra??

  • Svar på tråden Recept på white lady tårta?
  • Ejris

    Kondiset i oxelösund säljer dem super goda=)
    vit marsipan tårta,
    socker kaka ,maräng grädde..som en prinsess men med maräng tror inte det är så mycket annat

  • Himalya

    Åh, den är så god. Brukar köpa den en gång om året då jag och mamma fyller år från konditoriet som har orgiginal receptet. Smakar helt annorlunda på andra ställen.

    Det är chockladbotten med chockladmousse,grädde och vit marsipan.

  • Matillin

    Den jag åt en gång var det jordgubbar i aldrig ätit något så gott i mitt liv
    Tror det var chokladbottnar med chokladsmet också??

  • Queequeg
    White Lady tårtaChokladtårtbotten5 ägg
    3 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1½ dl potatis mjöl
    0.5 dl kakao
    2½ tsk bakpulver

    vispa ägg & socker poröst,
    Blanda och sikta ner övriga ingredienser ordentligt i smeten
    grädda i smörad & bröad form i ca 40-45 minuter i nedre delen, på 175 grader! 24 cm-form. Dela så det blir tre bottnar
    Ger en hög och saftig botten.Tryffelkräm: fyllning 1Tryffel krämen
    200g mörk choklad
    1dl grädde

    häll grädden i en kastrull och värm "får absolut INTE koka" hacka chokladen och blanda i tills den smälter rör ordentligt så det blandas väl.
    Ställ kallt över natten.. Sedan vispar man blandningen med elvisp tills det blir en crème, vill man ha lite mer fluffig konsistens på cremén så kan man ta 2 dl grädde till 200g choklad istället. Arrakgrädde: fyllning 2Vispa 2 -3 dl vispgrädde som man smaksätter med arrak efter smak.Bred tryffelkrämen på en tårtbotten lägg på den andra tårtbotten och bred på arrakgrädden, avsluta med den tredje. Spackla tårta över och runt om med två dl grädde.Kavla ut marsipan och pensla neutral olja på insidan av marsipanlocket. Lägg sdan över tårtan
  • Matillin
    Queequeg skrev 2009-01-25 21:13:41 följande:
    White Lady tårtaChokladtårtbotten5 ägg3 dl socker1 dl vetemjöl1½ dl potatis mjöl0.5 dl kakao2½ tsk bakpulvervispa ägg & socker poröst, Blanda och sikta ner övriga ingredienser ordentligt i smetengrädda i smörad & bröad form i ca 40-45 minuter i nedre delen, på 175 grader! 24 cm-form. Dela så det blir tre bottnarGer en hög och saftig botten.Tryffelkräm: fyllning 1Tryffel krämen200g mörk choklad1dl gräddehäll grädden i en kastrull och värm "får absolut INTE koka" hacka chokladen och blanda i tills den smälter rör ordentligt så det blandas väl. Ställ kallt över natten.. Sedan vispar man blandningen med elvisp tills det blir en crème, vill man ha lite mer fluffig konsistens på cremén så kan man ta 2 dl grädde till 200g choklad istället. Arrakgrädde: fyllning 2Vispa 2 -3 dl vispgrädde som man smaksätter med arrak efter smak.Bred tryffelkrämen på en tårtbotten lägg på den andra tårtbotten och bred på arrakgrädden, avsluta med den tredje. Spackla tårta över och runt om med två dl grädde.Kavla ut marsipan och pensla neutral olja på insidan av marsipanlocket. Lägg sdan över tårtan
    tack, då får jag slänga på lite jordgubbar däremellan med
Svar på tråden Recept på white lady tårta?