• bebis ja tack

    Kan ni hjälpa mig att tänka?

    Vi har hamnat i en rätt jobbig situation. Väntar sen en månad på BB från Nigeria, men nu har det skett förändringar i landet som gör att väntetiderna kommer att bli längre. AC vet inte hur långa de kommer att bli för tillfället. Tidigare var de beräknade till 2-8 månader.

    Jag har en anställning som går ut den sista juni och det var ju tidigare inget problem, eftersom vi troligen skulle hinna få BB redan innan dess. Men nu är det ju i ett annat läge. Arbetsgruppen ska krympa med en tjänst och jag var den sista som anställdes. Så mina möjligheter att stanna kvar är väldigt små, om inte någon annan slutar eller går ner i tid.

    Hur ska jag kunna söka andra jobb när jag vet att jag inom den närmaste framtiden måste kunna åka till Nigeria med en månads varsel och sen eventuellt vara föräldraledig ett tag? Det känns helt värdelöst och att ta ett jobb utan att berätta om min situation är inte rätt tycker jag.

    Hur hade ni resonerat i min situation? Hade ni sökt jobb ändå? Eller ska jag förbereda mig på att vara arbetslös fram tills BB? Hur hårda är arbetsförmedlingen nuförtiden, skulle de ta hänsyn till min situation och inte pusha så hårt på att jag ska hitta ett jobb direkt?

    Känns helt förvirrat just nu och behöver verkligen er hjälp för att reda i den här röran.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kan ni hjälpa mig att tänka?
  • Siriva

    Beror ju på vilken bransch du är inom.
    Din arbetsgivare kanske kan flytta över dig till något annat projekt, har användning av dig på timbasis eller så.
    Annars kanske du ska kolla med bemanningsföretagen. Då blir ju din situation mer flexibel.

  • bebis ja tack

    Jag är socionom och jobbar inom kommunen. Det är besparingskrav på förvaltningen så jag tror chanserna där är små, men jag ska höra med chefen. Tror inte det finns så många bemanningsföretag inom mitt arbetsområde men ska kolla det.

    tack för tipset!

  • Siriva

    Det som kan vara bra med bemanningsföretag är att de kanske kan hitta "nya" nischer för dig som funkar i en övergångsperiod. Vitsen med bemanning är ju att det kan bli flexibelt. Men du måste kanske vara beredd på att ta ett jobb som är lite utanför din nuvarande bransch.

  • summertime123

    arbetsförmedlingen är superhårda, de tar inte hänsyn till några personliga skäl till varför man inte kan lr vill jobba. Man måste helt enkelt söka aktivt och ta vilket jobb som helst, typ! Så om jag vore du, skulle jag söka nytt jobb och inte nämna den kommande föräldrarledigheten m.m, det är ju ändå en provanställning du får till att börja med så jag ser inga fel alls i det. så hade jag gjort! Det viktigaste är ju att du får en fortsatt inkomst och att din sgi inte påverkas

  • Sally

    Jag tror det blir himla tråkigt för dig att INTE jobba medans ni väntar BB. I fall att det drar ut på tiden, kan det vara väldigt skönt att ha ett jobb, så att tiden går lite fortare. Jag själv hade blivit tokig när det drog ut på tiden, om jag inte hade ett jobb att gå till.

    Jag är lite inne på Siriva - kanske något med en 'temp'byrå? Om du är över huvud taget intresserade i att byta jobbfunktion lite. Annars skulle jag söka ett vanligt jobb och inte säga något direkt.

    Hur länge tror ni att det dröjer mellan BB och RB?

  • bebis ja tack

    Sally:
    Jag tror nog också att det hade varit skönt med sysselsättning under väntan, åtminstone deltid. Men framförallt behöver jag ju en inkomst. Allra helst hade jag fortsatt med mitt eget jobb eller åtminstone nåt inom mitt eget område. Jag tror att det kommer att bli ganska påfrestande om väntan blir väldigt lång och att då börja på ett helt nytt jobb inom ett helt nytt område verkar lite tufft. Men men, löser det sig inte får jag ju anpassa mig...

    Det har hittills varit ungefär en månad mellan barnbesked och resan ner. En vecka eller så innan resan behöver man kanske vara ledig för att hinna ordna med allting. Så det är ju väldigt snabba puckar. Samtidigt har man ju rätt att säga upp sig med en månads varsel, så det kanske inte är så farligt.

  • mimpen

    Jag fick nytt jobb när vi väntade vårt första barn. Jag skrev på kontrakt i april/maj har jag för mig och började i augusti (är lärare). Vi skickade handlingar i maj och väntetiden var beräknad till ca 3-5 månader... Jag sa inget, men första arbetsdagen fick jag ju gå in till chefen och berätta. Han höjde då knappt på ögonbrynen ska jag säga, utan betedde sig väldigt professionellt och gratulerade. Sen fick vi bb två veckor senare, och reste två månader därefter. Jag för först föräldraledig 2 mån i samband med resan, men sen jobbade jag ett halvår till innan jag var föräldraledig min längre sväng (ett halvår). Jag är kvar ännu, trots att jag bara hade provanställning från början. Nu är jag inne på min andra föräldraledighet!

    Så det jag vill säga är att det kan lösa sig alldeles utmärkt trots allt.

    Vad är det förresten som händer i Nigeria som förlänger väntetiderna??

  • Maja T

    Om jag vore i din situation skulle jag söka jobb på egen hand och inte säga nåt om den kommande adoptionen ännu. Det viktiga i det här läget är ju att du skulle ha ett jobb!

    Jag ställer samma fråga som mimpen och undrar vad som är på gång i Nigeria som förorsakar fördröjningen?

  • Nepalmamma

    Usch vad tråkigt!
    Hur ställer sig kommunen till om du är arbetssökande - är medgivande/samtycke i farozonen då? Det kan säkert mer erfarna här på FL svara på.
    I så fall råder jag dig absolut till att söka jobb både på egen hand och inom bemanningsföretag - då är ju huvudsaken att du har arbete och inkomst i så fall.

Svar på tråden Kan ni hjälpa mig att tänka?