• Adoption

    Hur lång tid innan föräldrarledighet?

    Denna fråga har säkert varit uppe förut men jag känner att jag måste fråga ändå. Hur lång tid innan man ska vara föräldrarledig måste man meddela sin arbetsgivare?

    Vi väntar på BB från Kina med loggindatum 060314.

  • Svar på tråden Hur lång tid innan föräldrarledighet?
  • Nepalmamma

    Ja, det är två månader som gäller för att arbetsgivaren inte kan neka dig föräldraledighet.
    Men vad gäller resebesked och/eller förlossning är det lite annorlunda och 2 månaders regeln är inte riktigt tillämpbar....

    Vid adoption (resebesked) så är ett exakt datum väldigt svårt att förutse. Arbetsgivaren kan inte neka någon som får sitt barn eller snarare resebesked inom kort varsel att åka. Lika lite som arbetsgivaren kan neka någon som föder sitt barn för tidigt att inte ta ut föräldraledigt.
    Men det är ju förstås att rekommendera att berätta för sin närmaste chef i god tid om hur läget är och i alla fall senast när barnbeskedet kommer för att förbereda det kommande resebeskedet (även om man inte har någon exakt tid att ange). Som arbetstagare har man ju också visst ansvar och skyldigheter gentemot sin arbetsgivare.

    Jag vet inte hur flexibelt resebesked är gällande Kina - kanske har man en liten tidsmarginal att spela med?
    Föräldrapenning har du/ni sedan rätt till när ni har barnet "i stadigvarande vård".

    Jag hoppas verkligen att det väldigt snart blir er tur!!!
    Stort lycka till framöver!

  • Adoption

    Tack snälla för era svar! Ja vi får hoppas att det snart blir dags. När vi får BB från Kina så dröjer det ca 6-8 veckor innan resa. Sen är det svårt att förutspå när BB ska komma.

    Nepalmamma, det låter jättespännande med Nepal, hoppas ni får en snabb process och lycka till!

Svar på tråden Hur lång tid innan föräldrarledighet?