• Tobisgrisslan

    Byta jobb under adoptionsprocessen

    Jag har sökt ett jobb och blivit kallad på intervju. Det nya jobbet skulle innebära att mina arbetsdagar blev något kortare och mindre intensiva, dessutom skulle min pendlingsväg minska. Jag sökte jobbet eftersom jag tänkte att de här förändringarna skulle vara bra för oss som familj efter att vi fått barnbesked, vi kommit hem igen och jag börjar arbeta efter föräldraledigheten. JAg tror dessutom att jag skulle trivas bra med arbetsuppgifterna. Vad ska jag säga om vår kommande adoption till arbetsgivaren, jag vill inte vara oärlig men jag vill inte heller sumpa mina chanser? Om jag får jobbet bör vi meddela vår hemutredare och behöver vi skicka nya papper till utlandet?

  • Svar på tråden Byta jobb under adoptionsprocessen
  • Längtande mamma

    Eftersom arbetsgivare inte får fråga om graviditeter och liknande vid anställning (eller är det bara offentliga sektorn?) så tycker jag inte att du behöver berätta om adoptionen vid intervjun. De kan ju tänka själva och får ju räkna med att en kvinna i fertil ålder som dessutom är gift utan barn kanske vill ha barn i framtiden.
    Jag tror du måste prata med hemutredaren när du får nytt jobb, sen är det upp till dem om man ska ändra något i papprena från utredningen.

  • Silly Chili

    Jag tycker det beror på hur nära ni tror det är till BB, och hur nära inpå BB man brukar få RB när det gäller ert land. Har ni t ex minst 6 månader kvar till BB och kanske väntan på RB efter det så skulle jag definitivt inte säga något om inte en uttalad fråga om familj och barn ställs.

    Jämför med en graviditet - jag tror det är många som är gravida (i ett sådant tidigt skede att inget syns) som byter jobb. Vissa arbetsgivare anställer höggravida. Jag tycker vi som får barn genom adoption är lite väl snabba med att känna oss skyldiga att meddela både nuvarande och framtida arbetsgivare, särskilt med tanke på hur föränderlig den här världen är. Det som kanske är ett års väntan på BB idag kan ha ändrats till tre år om några månader. Att då informera arbetsgivaren i ett (för) tidigt skede är ju att likställa med att någon som försöker få barn sängvägen kliver in till chefen och meddelar att "Jag tänkte sluta med p-piller nu, och så tänkte min man och jag köra igång i bäbisverksta'n." Hur många gör det?

    Så mitt svar blir alltså att det beror på.

  • Silly Chili
    Svar på #1
    Längtande mamma skrev 2009-02-10 13:50:39 följande:
    Eftersom arbetsgivare inte får fråga om graviditeter och liknande vid anställning (eller är det bara offentliga sektorn?) så tycker jag inte att du behöver berätta om adoptionen vid intervjun. De kan ju tänka själva och får ju räkna med att en kvinna i fertil ålder som dessutom är gift utan barn kanske vill ha barn i framtiden.Jag tror du måste prata med hemutredaren när du får nytt jobb, sen är det upp till dem om man ska ändra något i papprena från utredningen.
    Jag är också av den inställningen att sådana frågor inte hör hemma på en anställningsintervju, och har heller aldrig fått frågan. Har däremot bara haft statliga jobb så det kanske är därför? Vet att många andra får den frågan - ställd på mer eller mindre smidiga sätt... vissa arbetsgivare leder in samtalet på bilar och höjer på ögonbrynen och säger menande "jaså, ni har en KOMBI?" osv... *suck*
  • en glad

    Att byta arbete är en sådan förändring som man enligt lag är skyldig att informera sin medgivandeutredare om....

  • Tobisgrisslan

    Tack för svaren! Jag hade också för mig att arbetsgivaren inte har rätt att fråga om till exempel familjesituation, men jag skulle nog känna mig dum om jag lät bli att berätta att vi hoppas få barnbesked någon gång till hösten. Det är så frustrerande ibland att inte veta när det är dags att åka! Får jag jobbet så kommer vi att meddela vår utredare.

  • Camarogirl

    Jag må vara naiv, men jag inbillar mig att det är/borde vara en enorm merit att adoptera!

    Arbetsgivaren får en anställd som:
    är ordentligt utredd på alla håll o kanter,
    förmodligen inte har några större skelett i garderoben,
    är friskförklarad,
    har något så när koll på åtminstone sin privata ekonomi,
    är garanterat ostraffad,
    bör vara begåvad med vanligt folkvett då man klarat utredningen,
    är MYCKET stresstålig,
    och är begåvad med världens största tålamod!

    Bland annat!

  • Nepalmamma

    Arbetsgivaren får inte fråga om hur man ser på sin framtid som förälder - eller andra känsliga personliga frågor. Men ja, det finns tyvärr de som gör det.

    Jag hade åtminstone väntat med att berätta något för att se hur det gick vidare i rekryteringsprocessen. Kommer du till skarpt läge så kanske du ska säga något... Arbetsgivaren får inte diskriminera för att man är gravid/väntar på barn. Men det beror ju helt på hur seriös arbetsgivaren är - dom kan ju alltid hitta på massa andra orsaker till varför du inte fick jobbet än just att det var/är för att du väntar barn.
    Svårt fråga...
    Jag hade nog inte sagt något ens längre fram för vem vet när det egentligen blir BB/RB - ALLT kan hända i denna process så det kanske tar mycket längre tid än väntat och då har man kanske försuttit sin chans att få jobbet.
    Men å andra sidan blir det ju lite jobbigare sedan att berätta att man kanske ska bli förälder inom en väldigt snar framtid...

    Du blev säkert inte mycket klokare av mitt svammel... Men jag önskar dig stort lycka till och håller tummarna för att du får jobbet!

  • Adoption

    Jag känner igen mig i ditt dilemma Tobisgrisslan. För ca ett år sedan bytte jag jobb till ett liknande jobb. När jag var på intervjuen och hade berättat om min familjesituation (d v s gift inget annat om att vi kanske får adoptera om ca ett år) så frågade chefen indirekt om barn. Jag svarade inget om adoptionen. Men efteråt tog jag reda på att arbetsgivaren får fråga om barn/graviditet osv men inte dra några slutsatser utifrån svaret, det är då dom gör fel.

    Sen fick vi meddela kommunen, men ingen ny utredning behövdes och landet (Kina) behövde heller inga nya papper.

    Lycka till med det nya jobbet (som jag tycker du ska försöka ta om du vill ha det) men säg inget om adoptionen än.

  • Tobisgrisslan

    Camarogirl skrev 2009-02-10 17:10:24 följande:


    Jag må vara naiv, men jag inbillar mig att det är/borde vara en enorm merit att adoptera!Arbetsgivaren får en anställd som:är ordentligt utredd på alla håll o kanter, förmodligen inte har några större skelett i garderoben, är friskförklarad, har något så när koll på åtminstone sin privata ekonomi, är garanterat ostraffad, bör vara begåvad med vanligt folkvett då man klarat utredningen,är MYCKET stresstålig,och är begåvad med världens största tålamod!Bland annat!
    Eller hur?!!
  • Helle68

    Jag blev oväntad kallad till intervju till ett företag jag varit intresserad av väldigt länge, bara ett par dagar efter det att vi skickat iväg våra handlingar till Slovakien...

    Min första reaktion var att tacka nej eftersom det kändes svårt att låta bli att berätta om adoptionen och jag samtidigt visste att det fanns en stor risk att de inte längre ville anställa mig om de fick veta det, och då jag under flera år önskat att få arbeta just på det här företaget så det var ett riktigt dilemma för mig.

    Å andra sidan hade jag ju redan ett jobb jag trivdes ganska bra med så det var ju inget som stod och föll med om jag fick det här jobbet eller inte, så jag beslutade mig till slut för att gå dit och lägga upp korten på bordet men säga att jag verkligen var mycket intresserad av jobbet. De blev väldigt förvånade men genomförde intervjun som det var tänkt och nästa dag ringde de och erbjöd mig tjänsten i alla fall!

    Nu har jag haft mitt nya jobb i ett halvår och jag är så otroligt glad över att jag tog chansen! Jag trivs kanonbra och hittills har det ju inte hänt något, det hade ju varit ganska pinsamt trots allt om vi fått BB strax efter det jag börjat. Men jag inser givetvis att inte alla arbetsgivare är lika flexibla och tillmötesgående så visst är det ett svårt beslut!

    Jag meddelade både kommunen och BFA om ändrad arbetsgivare och fick ordna fram ett nytt anställningsbevis som vidimerades och översattes och skickades ner till Slovakien, men jag antar att det kan variera lite från land till land. I övrigt har vi inte behövt göra någon komplettering på ex. hemutredning eller så.

    Lycka till med allt!

  • mammamys06

    Jag har sökt och fått flera jobb och öppet berättat om adoptionen, det var inga problem. Jag är en kvinna i fertil ålder och det kan de ju räkna ut med lilltån att det finns möjlighet att jag förr eller senare blir föräldraledig!

    Jag hade absolut inte tvekat att söka jobb som jag är intresserad av och avstå från det bara för att jag inte vill berätta om adoptionsplaner eller en pågående process. Varför det liksom? Om jag berättar detta att om ett år eller inom ett år eller längre så kommer jag att bli mamma och de inte ger mig jobbet pga det, vill jag verkligen jobba där då med så inskränkt arbetsgivare?! Nej, det ska verkligen inte stå i vägen. Däremot sökte jag ett jobb när jag trodde det var ett år kvar till bb och jag sade det under intervjun också. Det stod till slut mellan mig och en annan sökande för tjänsten och när arbetsgivaren skulle ringa mina referenser så ringde hon mig innan för att berätta detta och bara en halvtimme innan hon ringde mig så hade vi fått bb! Det gick alltså VÄLDIGT mycket fortare än planerat och då sade jag att jag drar tillbaka ansökan då jag inte ville börja ett nytt jobb med att vara föräldraledig och det förstod hon. Jag blev sedan efter föräldraledigheten erbjuden att jobba där igen men då hade jag fått ett annat arbete så det blev inget där.


    Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
Svar på tråden Byta jobb under adoptionsprocessen