• Augustiblomman

    18-månaders som är rädd för ALLT?

    Nu börjar jag bli riktigt orolig! Min son på 18 månader har plötsligt blivit rädd för det mesta. Senaste läkarbesöket resulterade i ett hysterianfall som gjorde att han grät tills han spydde och fick utslag i ansiktet som satt kvar i i en vecka. Han vågar inte vara ensam t ex i vardagsrummet medans jag bara är på toaletten. Han börjar gråta när han ser ett strykjärn. Han är jätterädd för främmande människor, både hemma och ute. Och så vidare. Det värsta är att han nu blivit rädd för att somna! Han sover inget dagtid, även om han är så trött att han nästan faller omkull redan vid lunchtid. På kvällen däckar han av trötthet. Sen detta började för ca 10 dagar sedan har han blivit hålögd och gått ner i vikt.

    Pojken var alltid så glad och trygg innan, och jag tror att detta har att göra med tre stora trauman i hans liv: dagisstart vid 12,5 månaders ålder (han fick sluta), inlagd på sjukhus för magsjuka i fyra dagar när han var 14 månader, och så fick han ett syskon när han var 15,5 månader gammal.

    Det är jättejobbigt för honom, och på mig gör det ont i hjärtat att se honom plågas av sina rädslor och av sömnbristen. Är detta något som går över? Har ni några erfarenheter? Finns det något vi kan göra för att hjälpa honom?

  • Svar på tråden 18-månaders som är rädd för ALLT?
  • lia 80

    Vår tjej som är 18 månader har blivit jätte gnällig de senaste dagarna, idag tom kom hon undan med 18-månader sprutan iom att hon skrek sig igenom hela BVC besöket( vi trodde att hon håll på att bli sjuk. Enligt personalen på dagis trivs hon, äter och sover som hon ska, men när jag kom för att hämta henne började hon gråta idag. Har hört att det finns en 18-månader separationsfas, men har svårt att hitta någon info om detta.

  • hugomaya

    har oxå hört om att de kan bli såna här vid 18 mån.
    Dottern är oxå 18 mån nu, skrek genom sitt bvc besök och vaccination som en galning...
    Tycker inte om att främlingar tar i henne...
    gnällig vill bara bäras bitvis...

  • chrislowe

    exakt samma beteende här på 18månaders son.

    Hoppas det går över realitivt fort..

  • Augustiblomman

    Hjälp-vårt-barn-är-onormalt-fasen? Fniss, jo det kanske stämmer, men inte just i det här fallet! Det finns liksom ingen fobikurva att stirra sig blind på...

  • Heloo

    Min son är 18 månader och är rädd från människor som har lite mörkare hud, blender ljud och många andra saker och skriker under natten och vaknar flera gånger😢 har börjat dagis nyligen så allt detta verkar vara mycket för de i denna åldern och de är i en utvecklingsfass och jobbiga 18 månader period som alla pratar om det😭

  • Yuppyupp

    Nu var det ett tag sedan min 8 åring var liten men om två veckor väntas lillasyster och jag är förberedd på 1,5 års perioden redan nu :) Jag minns den väl och tror inte att varken dagisstart eller magsjuka är orsaken. Ge det lite tid (mer tid än du troligtvis hoppas på).  Barn har många egenheter för sig i perioder och just vid 18 mån är det många som kan vara lite knepiga en period 

Svar på tråden 18-månaders som är rädd för ALLT?