• basketmia

    Vad händer om man blir arbetslös efter BB?

    Är det någon som vet om samma regler gäller om man blir arbetslös när man redan fått BB och väntar på att få åka till landet.

    Vi hoppas på att få BB inom de närmsta tre månaderna och sedan är det ytterligare ca 6 månader innan vi kommer kunna åka och hämta vårt barn. Vad händer om vi får BB och jag sedan skulle bli av med jobbet?

    Är det OK om man blir av med jobbet men uppsägningstiden sträcker sig tills dess att vi hämtat barnet? Då har jag ju jobb när vi får vårdnaden om barnet.

    Det är ingen som ska sägas upp på mitt jobb just nu men det är ju tider med många varsel just nu.

  • Svar på tråden Vad händer om man blir arbetslös efter BB?
  • chatnoir

    Mitt vikariat tar slut sista mars, och vi kommer tidigast få åka till Kina i mitten av april (vi har ju inte fått RB än...) Har talat med vår organisation BV och de sa att det inte är någon fara (har även en månads semester att ta ut) eftersom jag fortfarande kommer ha full föräldrapenning utifrån att jag har jobbat heltid fram till nu.

  • Solvår H

    Om det är Kina ni adopterar från (visst är det därifrån ni väntar bb?) så borde det räcka att er hemutredare godkänner att ni har kvar ert medgivande och det kan ni ju prata med henne om redan nu. Kina (och många andra länder) tycker det är ok kvinnan är "hemmafru", bara mannen har fast jobb.

  • basketmia

    Solvår H skrev 2009-02-12 10:44:06 följande:


    Om det är Kina ni adopterar från (visst är det därifrån ni väntar bb?) så borde det räcka att er hemutredare godkänner att ni har kvar ert medgivande och det kan ni ju prata med henne om redan nu. Kina (och många andra länder) tycker det är ok kvinnan är "hemmafru", bara mannen har fast jobb.
    Japp det är Kina. Det låter ju bra. Nu hoppas jag ju att jag får behålla jobbet för jag tror jag skulle vara en riktigt usel hemmafru
  • Namaste72

    Vår organisation sa att de hoppades att utredarna hjälpte till om det här skulle hända. DVS att soc skrev ett extra tillägg och berättade om den svenska a-kassan, just för att inte äventyra adoptionsprocessen.


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Camarogirl
    Namaste72 skrev 2009-02-12 11:35:07 följande:
    Vår organisation sa att de hoppades att utredarna hjälpte till om det här skulle hända. DVS att soc skrev ett extra tillägg och berättade om den svenska a-kassan, just för att inte äventyra adoptionsprocessen.
    Men jobbigt kan det bli om inte familjerätten tycker att man duger om man blir arbetslös! Vår utredare var vänlig nog redan i höstas att meddela att arbetslöshet är ett gott skäl för indraget medgivande!

    Sen tror jag också att det påverkar hur stor inkomst den i familjen har, som inte är arbetslös.
  • Silly Chili
    Camarogirl skrev 2009-02-12 16:37:27 följande:
    Men jobbigt kan det bli om inte familjerätten tycker att man duger om man blir arbetslös! Vår utredare var vänlig nog redan i höstas att meddela att arbetslöshet är ett gott skäl för indraget medgivande! Sen tror jag också att det påverkar hur stor inkomst den i familjen har, som inte är arbetslös.Ja, vi befinner oss i den situationen att maken blivit arbetslös just precis NU. Efter fyra års process med många motgångar och ett års väntan på BB så är det återigen totalstopp. Organisationen är meddelad och så även familjerätten. Vårt nuvarande medgivande har inte dragits tillbaka, men det är bara av den anledningen att det bara gäller lite mindre än två månader till. Och vår hemutredare vet om att vi har informerat organisationen och därmed inte kommer få något BB förrän maken har jobb igen.

    Vår hemutredare har tydligt gjort klart att det itne blir något nytt medgivande om inte maken får jobb, så nu har han ungefär en månad på sig att få ett nytt jobb om vi ska hinna allt som behöver hinnas innan det förra medgivandet går ut. Tick tack, tick tack... *magsår*

    Life is abitch osv...
  • Namaste72

    Det är just det här jag menar - en sån oförmåga hos utredarna att se att den svenska arbetslöshetsförsäkringen faktiskt är just en försäkring om att man inte komer stå utan försörjning! Jag blir så arg! Skrikandes!

    Vad är skillnaden mellan innan och efter bb? Och efter bb och att man kommit hem?

    Förstår ni hur jag menar? Varför kan inte utredarna vara till hjälp istället för till stjälp? Visst det är en sak om länderna kräver fast anställning - men lite goodwill från soc hade ju inte skadat?


    Camarogirl skrev 2009-02-12 16:37:27 följande:
    Men jobbigt kan det bli om inte familjerätten tycker att man duger om man blir arbetslös! Vår utredare var vänlig nog redan i höstas att meddela att arbetslöshet är ett gott skäl för indraget medgivande! Sen tror jag också att det påverkar hur stor inkomst den i familjen har, som inte är arbetslös.
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Emeli

    Silly Chili, håller tummarna för er! BB borde rimligen vara ganska nära för er nu. Fruktansvärt om ni ska falla så nära målet. I det här läget är ett jobb, vilket som helst det viktiga, även om han får pendla ett tag. Inte helt idealiskt när man står inför föräldraskapet, men förhoppningsvis kan han byta senare. Lycka till! Såg i din pres att ni väntar från Indien via FFIA. Idag annonserar de på hemsidan om ett BB just från Indien. Det rör alltså på sig, kanske en tröst i bedrövelsen.

  • Camarogirl

    Silly Chilli - Gud, jag lider med er!!

    Vi har precis lyckats överleva ett varsel till på vår arbetsplats, fick besked i måndags om att vi båda klarade oss den här gången också. Men nån trygghet finns ju inte! Varslen duggar tätt och det kan komma fler.

    Det är så otroligt orättvist att arbetslöshet slår så vansinnigt hårt mot oss som ska adoptera!! Ingen tvingar en gravid att göra abort om hon eller maken blir utan jobb...! Det blir så tydligt att vi inte har några som helst rättigheter som (blivande) föräldrar, och jag tycker inte alls om det! Känner mig mer utlämnad än någonsin, fasar för fler varsel och lider verkligen med alla som får problem med sin adoption pga finanskrisen!! Det är så vansinnigt så det är inte sant!

    Önskar er verkligen all lycka som bara går!

  • Ingrid Marie

    En försiktig fråga; kan ni inte bara hålla tyst om ev uppsägning? För ert barns skull.
    Måste man förnya utredningen finns det inget att göra annat än att prata med soc., men om BB och RB är så nära, varför ska man då riskera hela processen? Nu med den globala finanskrisen är det väl än mer viktigt att barnen får komma hem. Kris här och kris där barnen befinner sig är ju två helt olika saker. Där blir det ju verkligen kris på riktigt med svält, indragen sjukvård och hela altet. Vad blir det här? Möjligtvis indragen guldkant på tillvaron. I mina ögon är det bra mycket mer omoraliskt att berätta för soc än att hålla tyst.

Svar på tråden Vad händer om man blir arbetslös efter BB?