Inlägg från: olga1979 |Visa alla inlägg
  • olga1979

    Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?

    Härmed inbjuder jag er alla att läsa denna tråd:

    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

    Kanske lite OT? Men här frodas ju vilda spekulationer av sällan skådat slag som ligger ganska så utanför ursprungsfrågan

    Trevlig läsning Gó vänner!

    Kram sektmedlemmen!

  • olga1979

    [citat]Melly skrev 2009-02-22 15:06:51 följande:
    Jag anser att detta är en kamp för att få reda på sanningen om AW och scientologerna.[/citat]

    Om du har följt länkarna som flertalet av oss AW-forumister har lagt in i den här tråden så visar dessa på att Anna Wahlgren vid upprepade tillfällen säger sig inte vara anhängare av Scientologerna. Hon skriver det i sin gästbok, hon skriver det i den klistrade tråden i "Slasken" och hon har tillkännagett det personligen till ett stort antal forumister pm-ledes.

    Kan man vara tydligare än så?

    Att det råder meningsskiljaktligheter bland Anna Wahlgren själv, vi som är aktiva forumister på AW forum och exempelvis dig, vad anbelangar tilltron till den etablerade läkarvetenskapen borde också vara ganska klarlagt vid det här laget. Eller hur?

    Jag förstår din frustration: Du tror på något som jag inte tror på, du ger dig sjutton på att min skepticism beror på okunskap och vill hemskt gärna övertala mig att hänga på din linje. Men när jag och många med mig säger:

    "Tack men Nej Tack! Jag är mycket väl medveten om din åsikt i frågan och jag är ganska så insatt i ämnet men jag håller fortfarande inte med dig."

    Då är det dags att av respekt backa!

    Sen måste jag få säga att jag tycker att det är tråkigt att sign. "adams family" på AW-forum sign. "Funkismamman" inte ville fullfölja sin diskussion hos oss. Vi var några som var intresserade av kommentarer från dig

  • olga1979

    Ja, också ett tillägg:

    Anna Wahlgren kommer aldrig att be någon om ursäkt för att hon stödjer KMR. Har man slagits mot "etablissemangets" många och skiftande ansikten genom decennier, faller man inte till föga för några antagonisters "krav på förklaring och ursäkt"

    Det borde ni förstå vid det här laget.

    Lev väl!

  • olga1979

    MalinEddie:

    Jag gissar att det här är det du kallar lögner:

    www.kmr.nu/intro_1.htm

    Jag kan hålla med om att dessa ståndpunkter är kontroversiella. Det skulle vara intressant om du ville dementera dessa uppgifter. Förslagsvis med källor. Vad är det som gör att dessa påståenden är så felaktiga?

  • olga1979

    Beyond Eternity skrev 2009-02-23 07:35:24 följande:


    Det snackas mycket om på AW's forum om god ton m.m. men det där med att outa folk till höger o vänster, det verkar INTE ingå i att ha en god ton och vara trevlig...Hoppas det ger dig någon form av tillfredsställelse att du här talar om VEM som är samma person här som på AW's forum... jag finner inga andra ord för detta än jävligt lågt och omoget.
    [/citat]

    OK, nu har jag fått tre arga inlägg på halsen. Dels detta; som inte alls handlar om att "outa" någon som helst. Eftersom jag inte har bemödat mig om att ta reda på vem vederbörande egentligen är utan bara lagt i hop ett + ett. Det verkar mest troligt att samma person ligger bakom just dessa signaturer och jag efterlyste denna persons vidare närvaro i diskussionen på AW forum. Nu var hon/han tydligen medveten om att hon/han var efterfrågad, så då var det ju onödigt av mig att ta upp den diskussionen. Det kan jag be om ursäkt för.

    Dels detta från MalinEddie:

    [citat] Där ser man..Hon vet alltså vad hon stödjer. Hon vet att hon stödjer en organisation som håller psykiatrin ansvarig för förintelsen, slavhandeln och terrorisamen. Hon vet att hon stödjer en organisation som sprider lögner om både den ena och andra. Och nu vet hon dessutom att det är scientologerna hon stödjer. Jag vill inte ha nån förklaring från henne, det klarar jag mig så bra utan. Jag vill dock att detta kommer ut så att de som tänkt köpa hennes böcker (eller som redan gjort det) får chansen att ta ställning för eller emot angående detta. [/citat]

    Om din avsikt var att skrämmas måste jag säga att du lyckades få mig på svaj i vart fall. Vilken obehaglig ton

    mammapappabebis:

    [citat] Men varför lägger du dig i den här tråden i så fall? Du är inte tvingad att ta del av vad som skrivs här, som du inte håller med om. Det är fritt fram att själv backa ur, så slipper du läsa saker som inte stämmer överens med din uppfattning. Vi andra är här för att föra debatten framåt, och försöker hålla oss till ämnet... [/citat]

    Jag höll mig till ämnet, jag citerade Melly och försökte besvara frågan om Annas eventuella samröre med Scientologerna som har stötts och blötts ganska mycket i den här tråden. Dessvärre utan nämnvärt resultat. Det som diskuteras i den här tråden är uppenbart inte "Har Anna Wahlgren något samröre med Scientologerna?", ni som huserar kvar här i tråden har redan gjort er en klar uppfattning, dessvärre en felaktig uppfattning. Ja om man bortser ifrån att hon är medlem av KMR som är en fristående ideell förening som, olyckligtvis, råkar ha sina rötter i Scientologin.

    Jag kan hålla med om att det är olyckligt att KMR har ett förflutet i Scientologin.

    Lika mycket som jag som konvertarad katolik kan tycka att det är olyckligt att Katolska Kyrkan under många hundra år har bedrivit en hårdnackad anti-semitisk kampanj, till djup olycka för miljontals människor. Eller att samma kyrka under flera decennier under 1900-talet vägrade dela med sig av dödahavsfyndighterna, i rädsla för att dokumenten skulle avslöja biblisk historia som står i bjärt kontrast till kanon. Men inte har jag konverterat till katolicism av dessa anledningar och vill således helst inte göras ansvarig för dessa skandalösa historiska passus.

    Duger dessa jämförelser bättre än "Thailand-turisterna"?

    Jag kan också tycka att KMR:s vision i viss mån är lite väl kontroversiell. Framförallt vad anbelangar synen på hur exempelvis psykoser ska behandlas. Men det är jag det och jag är inte Anna Wahlgren och är inte vidare insatt i hennes innersta motiv. Vad jag vet är att hon är läkemedelskritisk vid behandlingar ab "störningar" hos barn. I ljuset av det faktumet kan jag förstå varför hon väljer att stödja en organisation som KMR.

    Beyond Eternity skriver:

    [citat] Du vill gärna ha källor på att dessa påståenden inte stämmer? Hur vore det om DU började med att visa källorna till de påståenden som du med KMR hänvisar till i den länken. Var hämtasd alla dessa fantastiska uppgifter ifrån? Seriösa vetenskapliga undersökningar? Tyckanden? från några livströtta ungdomar?
    Anledningen till att jag frågade efter källor är därför att jag inte är mer insatt i KMR än det jag kan läsa på deras hemsida. Jag har aldrig haft anledning att ha någonting med KMR att göra tidigare. För ett tag sedan följde jag mediauppståndelsen kring svenska kommuners bistånd till behandlingshem som behandlar missbruk enligt Narconons program. Det är väl ungefär det jag vet.

    Seriösa vetenskapliga undersökningar: De gånger som seriösa vetenskapliga undersökningar gjorts på flertalet alternativmedicinska behandlingar har de varit till nackdel för alternativmedicinen. För den sakens skull behöver inte alternativmedicinen vara förkastlig. Homeopati och Akupunktur är exempel på två andra omdebatterade och delvis avfärdade alternativ till skolmedicinen. Detta till trots upplever ett stort antal patienter att de får hjälp av dessa behandlingar.

    "Allting är relativt" - som en viss Albert Einstein lär ha sagt
  • olga1979

    Ja ursäkta den konstiga citeringen. Jag är inte helt bekväm med citeringen här på forumet :-/

  • olga1979

    OK försöker igen, denna gång utan citeringar:

    Beyond Eternity:

    Det snackas mycket om på AW's forum om god ton m.m. men det där med att outa folk till höger o vänster, det verkar INTE ingå i att ha en god ton och vara trevlig...Hoppas det ger dig någon form av tillfredsställelse att du här talar om VEM som är samma person här som på AW's forum... jag finner inga andra ord för detta än jävligt lågt och omoget.

    OK, nu har jag fått tre arga inlägg på halsen. Dels detta; som inte alls handlar om att "outa" någon som helst. Eftersom jag inte har bemödat mig om att ta reda på vem vederbörande egentligen är utan bara lagt i hop ett + ett. Det verkar mest troligt att samma person ligger bakom just dessa signaturer och jag efterlyste denna persons vidare närvaro i diskussionen på AW forum. Nu var hon/han tydligen medveten om att hon/han var efterfrågad, så då var det ju onödigt av mig att ta upp den diskussionen. Det kan jag be om ursäkt för.

    Dels detta från MalinEddie:

    Där ser man..Hon vet alltså vad hon stödjer. Hon vet att hon stödjer en organisation som håller psykiatrin ansvarig för förintelsen, slavhandeln och terrorisamen. Hon vet att hon stödjer en organisation som sprider lögner om både den ena och andra. Och nu vet hon dessutom att det är scientologerna hon stödjer. Jag vill inte ha nån förklaring från henne, det klarar jag mig så bra utan. Jag vill dock att detta kommer ut så att de som tänkt köpa hennes böcker (eller som redan gjort det) får chansen att ta ställning för eller emot angående detta.

    Om din avsikt var att skrämmas måste jag säga att du lyckades få mig på svaj i vart fall. Vilken obehaglig ton

    mammapappabebis:

    Men varför lägger du dig i den här tråden i så fall? Du är inte tvingad att ta del av vad som skrivs här, som du inte håller med om. Det är fritt fram att själv backa ur, så slipper du läsa saker som inte stämmer överens med din uppfattning. Vi andra är här för att föra debatten framåt, och försöker hålla oss till ämnet...

    Jag höll mig till ämnet, jag citerade Melly och försökte besvara frågan om Annas eventuella samröre med Scientologerna som har stötts och blötts ganska mycket i den här tråden. Dessvärre utan nämnvärt resultat. Det som diskuteras i den här tråden är uppenbart inte "Har Anna Wahlgren något samröre med Scientologerna?", ni som huserar kvar här i tråden har redan gjort er en klar uppfattning, dessvärre en felaktig uppfattning. Ja om man bortser ifrån att hon är medlem av KMR som är en fristående ideell förening som, olyckligtvis, råkar ha sina rötter i Scientologin.

    Jag kan hålla med om att det är olyckligt att KMR har ett förflutet i Scientologin.

    Lika mycket som jag som konvertarad katolik kan tycka att det är olyckligt att Katolska Kyrkan under många hundra år har bedrivit en hårdnackad anti-semitisk kampanj, till djup olycka för miljontals människor. Eller att samma kyrka under flera decennier under 1900-talet vägrade dela med sig av dödahavsfyndighterna, i rädsla för att dokumenten skulle avslöja biblisk historia som står i bjärt kontrast till kanon. Men inte har jag konverterat till katolicism av dessa anledningar och vill således helst inte göras ansvarig för dessa skandalösa historiska passus.

    Duger dessa jämförelser bättre än "Thailand-turisterna"?

    Jag kan också tycka att KMR:s vision i viss mån är lite väl kontroversiell. Framförallt vad anbelangar synen på hur exempelvis psykoser ska behandlas. Men det är jag det och jag är inte Anna Wahlgren och är inte vidare insatt i hennes innersta motiv. Vad jag vet är att hon är läkemedelskritisk vid behandlingar ab "störningar" hos barn. I ljuset av det faktumet kan jag förstå varför hon väljer att stödja en organisation som KMR.

    Beyond Eternity skriver:

    Du vill gärna ha källor på att dessa påståenden inte stämmer? Hur vore det om DU började med att visa källorna till de påståenden som du med KMR hänvisar till i den länken. Var hämtasd alla dessa fantastiska uppgifter ifrån? Seriösa vetenskapliga undersökningar? Tyckanden? från några livströtta ungdomar?

    Anledningen till att jag frågade efter källor är därför att jag inte är mer insatt i KMR än det jag kan läsa på deras hemsida. Jag har aldrig haft anledning att ha någonting med KMR att göra tidigare. För ett tag sedan följde jag mediauppståndelsen kring svenska kommuners bistånd till behandlingshem som behandlar missbruk enligt Narconons program. Det är väl ungefär det jag vet.

    Seriösa vetenskapliga undersökningar: De gånger som seriösa vetenskapliga undersökningar gjorts på flertalet alternativmedicinska behandlingar har de varit till nackdel för alternativmedicinen. För den sakens skull behöver inte alternativmedicinen vara förkastlig. Homeopati och Akupunktur är exempel på två andra omdebatterade och delvis avfärdade alternativ till skolmedicinen. Detta till trots upplever ett stort antal patienter att de får hjälp av dessa behandlingar.

    "Allting är relativt" - som en viss Albert Einstein lär ha sagt

  • olga1979

    Verum skrev 2009-02-23 12:03:14 följande:


    Vad tyst det blev?Blev sanningen för svår att hantera för AW-anhängarna?
    Nejdå, jag har bara häcken full för tillfället
  • olga1979

    Alltså nu blir jag lite arg. Förväntar ni er att jag tänker fortsätta diskussionen här efter den här långa raddan av spydigheter? Det finns faktiskt några av "oss" som är intresserade av ett resultat på den här diskussionen, bortom pajkastning och personangrepp.

    Varför är ni inte intresserade av en saklig dialog? Skulle ni bete er så här på ett personalmöte på jobbet?

    Hur konsturktivt skrivet är exempelvis detta och vad menar du med det här? Totalt taget ur sitt sammanhang och skrivet av en av de forumister som tar avstånd från KRM. Jag förstår verkligen inte någonting alls.

    M Y L F:

    Dom är ju för goa där borta på AW forumet

    "Ni kräver att vi ska kritisera Annas val att vara medlem i KMR och hennes val att hänvisa till KMR i en krönika. Det gör jag inte. Jag har klart uttryckt vad jag står i frågan om KMR och scientologerna och det är upp till Anna att göra sina egna val. Hon är fri att göra vad hon vill på sitt eget forum. Hur jag sedan väljer att hantera information hon har hämtat från en organisation som KMR är upp till mig. Och jag tar avstånd."

    Någon kallade henne för barn expert (hehe). Skall en sk barn expert hålla på och propagera för sekter och man skall tycka att det är ok? Dom visste inte och vet inte heller nu vad KRM eller scientologi är, hävdar bestämt att KRM inte är en del av scientologerna bara för att KRM har förnekat det.
    Det är bara så underhållande att läsa inne på "gulliga AW" forumet med blinkande hjärtan och smilisar till förbannelse.Man kan tro att det är barn som hustrerar om där.

  • olga1979

    Ajax mamma:

    Nej, jag hoppas verkligen att ni istället skippar er anonymitet och tar debatten med er riktiga identitet, först då tycker jag ni kan kräva svar från Anna. Än så länge är det bara Anna som gör det.

    Jag kan också känna att det skulle vara fint att ta debatten med sin egentliga identitet. Då menar jag ett möte IRL, ett möte mellan två sidor som har uppenbara problem med att mötas på internet, p.g.a. "meningsskiljaktligheter". Inte att folk ska lägga upp sina personuppgifter här. Jag känner mig frustrerad över det faktum att vi faktiskt inte förstår varandra här. Jag känner också en oerhörd frustration över att alla på www.annawahlgren.com dras under en och samma kam. Att man utgår ifrån att "vi" är någonslags homogen grupp, som ankor i en damm ungefär.

    Det är jättejobbigt att skriva ett långt, och förhoppningsvis välformulerat inlägg, när man till syvende och sist känner att man inte alls har blivit förstådd på rätt sätt. Det underliga är att detta fenomen nästan oavkortat sker i samröre med "antagonister". Somliga här känner säkert igen sig.

    Min poäng är att jag faktiskt inte förstår meningen (njutningen, behovet?) av en potentiell fiende? Hur politiskt korrekt är det? Hur bra mår man av det? På vilket sett gagnar det våra barn?

    Jag var uppriktigt intresserad av "Vad händer sen?" i den här diskussionen. Men det känns som att absolut ingenting, förutom tjat, gnabb, pajkastning samt några ironiska blogginlägg, resulterar i detta. Ingenting gott, ingenting som gagnar de barn som vi påstår att vi vurmar för. Inget möte på halva vägen.

  • olga1979

    M Y L F skrev 2009-02-24 13:57:16 följande:


    ssk mamma skrev 2009-02-24 13:48:07 följande:
    Det enda du gör är att anklagar oss för att ha en hets jakt mot AW. Vi har förklarat om och om igen att vi ifrågasätter hennes samröre med KMR. Vi tycker inte att det är lämpligt att en sk barn expert far omkring med viss osanning. Som stödjer en viss tveksam organisation osv. Hon är fortfarande en offentlig person och får faktiskt finna sig i att bli granskad oasvett vad ni tycker.Många av er bemödar sig inte att ta reda på vad KMR står för, trots allt så stödjer ju AW den organisationen helt öppet fast det är en frontorganisation till Scientologerna. Föräldrar har faktiskt rätt att få veta vad det är för material dom köper och läser och från det avgöra om dom vill läsa AW. Om hon stödjer KMR så går ju hennes bok intäkter till dom och indirekt så stödjer man ju själv KMR genom att köpa hennes böcker.
    Anna Wahlgrens bokintäkter går till BRIS

    Om detta uppmärksammas av media, så är jag villig att studera KMR närmare. Jag kan säkert hitta uppsatser om KMR och Scientologerna på HiG om jag vill. I nuläget är jag dock tämligen höggravid och en research känns lite övermäktig. Men jag kan säkert skrapa fram en del intressant, sådant som väger lite tyngre än tidningsartiklar och arga blogginlägg.

    Jag stödjer själv vare sig KMR eller Scientlogerna och har inget intresse därav heller. Jag känner inte till Anna Wahlgrens innersta motiv till att stödja KMR, jag kan bara gissa att det har att göra med hennes starkt kritiska inställning till att barn någonsin ska medicineras med psykofarmaka. Vad jag har förstått så är hon motståndare av just den delen av "psykiatrin".

    Jag har tagit ställning mot KMR, precis som någon här sa innan så är bara det som står på deras hemsida mindre trovärdigt. Jag har svårt att förlika mig med den typen av aggressiv marknadsföring. Lika illa berörd blir jag av att besöka vissa frikyrkliga hemsidor och deras underorganisationer.

    Men jag är inte motståndare av varumärket och barnexperten Anna Wahlgren (med reservation för upprörda känslor av ordvalet "barnexpert").

    För nu är detta mitt sista inlägg i den här debatten både här och på AW-forum. Om debatten blommar upp i media är det mycket möjligt att vi "ses" bland kommentarerna där.

    Allt Gott! (Paulinsk, kristen hälsning)
Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?