• Sencha

    Ärver syskonbarn när det finns syskon i livet?

    I utgångsläget har vi en syskonskara på fem.
    Fyra av de fem har barn.
    Tre av syskonen (alla med barn) är döda.
    Det barnlösa syskonet dör. Kvar i livet är ett syskon (med barn).

    Ärver barnen till de döda syskonen något, eller är det bara det levande syskonet som ärver?


    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Svar på tråden Ärver syskonbarn när det finns syskon i livet?
  • Nyfiken gul

    det levande syskonen ärver i första hand. Syskonbarnen ärver ingenting så länge hon är l livet.


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • minbebis76

    Man "tömmer" ut varje led, dvs syskon först. När alla är borta tar man nästa led - tex syskonbarn.
    Men det beror ju lite på vad det gäller. Är det testamente är det ju helt fritt att välja. Försäkringar har andra regler.

  • Bling1975

    Syskonbarnen ärver faktiskt sin döda förälders arvslott.

    Här är ett exempel när den avlidne inte har några egna barn:

    Pelle 75 år, har avlidit. Han har ingen fru, inga barn eller barnbarn. Han efterlämnar en förmögenhet på 100 000 kr.
    Om båda hans föräldrar skulle ha levt skulle de ha ärvt allt.
    Om bara hans moder hade levt och han bara hade ett syskon så skulle de ha delat lika på arvet 50 000 kr var.
    Om bara hans moder hade levt och han hade 5 syskon så skulle fördelning se ut så här:
    Modern: 50 000 kr. Syskonen: 10 000 kr var.
    Lägg märke till här att föräldrarna har starkast arvsrätt. Det är bara om en eller båda av föräldrarna är döda som syskonen får ärva. Är en av föräldrarna fortfarande i livet så ärver den föräldern hälften medan syskonen får dela på andra hälften. Skulle något av syskonen vara avlidna övertar dennes barn hans arvsrätt.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Pirum

    De syskonbarn som finns ärver sin förälders del.

    Om vi för enkelhets skull utgår från att det inte finns testamente med någon annan förmånstagare så skall arvet fördelas lika på 4 delar: 1 del till det levande syskonet och 1 del var till de 3 syskonbarnskullarna.

    När det gäller syskonbarnskullarna spelar det ingen roll om det är 1 barn eller 10 efter varje syskon, de delar på sin förälders pott. Är det ett syskonbarn får det hela 1/4 av det totala, är det 10 får de 1/10 av 1/4 av det totala arvet.

  • Sencha

    Olika bud, alltså
    Är det någon som kan länka till relevant lagstiftning? Eller annan bra källa att hänvisa till?

    (Nej, inga föräldrar finns i livet.)


    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Kjell2

    Sencha skrev 2009-02-17 09:53:38 följande:


    Olika bud, alltså Är det någon som kan länka till relevant lagstiftning? Eller annan bra källa att hänvisa till?(Nej, inga föräldrar finns i livet.)
    Kolla Ärvdabalken, lagen.nu/1958:637

    En viktig fråga är om det finns testamente och i så fall vad som står i det.

    /Kjell
  • maximum

    Syskonbarnen går in på sina föräldrars arvslott.
    Hände min sambo i somras. Han har inga föräldrar. Så när en släkting gick bort så ärvde han lika mycket som sin morbror. Alltså fick min sambo lika mycket som hans föräldrar skulle fått annars.

  • Sencha
    Kjell2 skrev 2009-02-17 09:57:22 följande:
    En viktig fråga är om det finns testamente och i så fall vad som står i det. /Kjell
    Jo, det förstår jag. Men om vi utgår från att testamente saknas.
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Kjell2

    Sencha skrev 2009-02-17 10:09:31 följande:


    Jo, det förstår jag. Men om vi utgår från att testamente saknas.
    Jag vet inte. Är inte familjejurist. Du hittar svaret i lagtexten jag skickade.

    Känner du dig ändå osäker och det är viktigt att du får ett 100% korrekt svar skulle jag rekommendera att du tar kontakt med en jurist.

    /Kjell
  • Sencha
    Kjell2 skrev 2009-02-17 10:12:53 följande:
    Jag vet inte. Är inte familjejurist. Du hittar svaret i lagtexten jag skickade. Känner du dig ändå osäker och det är viktigt att du får ett 100% korrekt svar skulle jag rekommendera att du tar kontakt med en jurist. /Kjell
    Det förstår jag
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Sencha

    Tack för svar, alla.


    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Bling1975

    Om du vill ha något att visa familjen som har lite mer tyngd än en sida på FL så kan du alltid fråga på www.familjensjurist.se de har en tjänst där man gratis kan ställa en juridisk fråga.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Pirum

    2 kap. Om skyldemans arvsrätt

    1 § Närmaste arvingar på grund av skyldskap äro arvlåtarens avkomlingar (bröstarvingar).
    Arvlåtarens barn taga lika lott. Är barn dött, skola dess avkomlingar träda i dess ställe, och skall var gren taga lika lott.

  • Bolaget

    Egentligen är det väldigt enkelt. Utan testamente ärver man bara i raka led, syskon ärver altså aldrig varandra egentligen.

    Om vi säger att Pelle avlider så ska hans barn ärva honom i lika delar. Pelle har nu inga barn så arvet efter honom han inte vandra neråt i generationerna utan istället ärver hans föräldrar honom hälften till mamman och hälften till pappa.

    När Pelle dör så lever inte hans föräldrar längre så deras arv vandrar vidare till de som ärver efter dem. Pelles föräldrar har 3 barn förutom Pelle och det är nu dessa 3 som genom sina avlidna föräldrars arvsrätt får Pelles tillgångar. Dessa tre syskon får nu en tredjedel var i arv.
    En av dessa syskon har också avlidit så liksom i fallet med Pelles föräldrars andelar som övergick till deras barn då tillfaller den avlida syskonets andel hans barn. är det två barn så får de dela på sin förälders andel och får då var och en hälften så mycket som sina fastrar och farbröder, men tillsammans lika mycket som deras far skulle ärvt.

  • Sencha
    Bolaget skrev 2009-02-18 21:09:14 följande:
    Egentligen är det väldigt enkelt. Utan testamente ärver man bara i raka led, syskon ärver altså aldrig varandra egentligen. Om vi säger att Pelle avlider så ska hans barn ärva honom i lika delar. Pelle har nu inga barn så arvet efter honom han inte vandra neråt i generationerna utan istället ärver hans föräldrar honom hälften till mamman och hälften till pappa. När Pelle dör så lever inte hans föräldrar längre så deras arv vandrar vidare till de som ärver efter dem. Pelles föräldrar har 3 barn förutom Pelle och det är nu dessa 3 som genom sina avlidna föräldrars arvsrätt får Pelles tillgångar. Dessa tre syskon får nu en tredjedel var i arv. En av dessa syskon har också avlidit så liksom i fallet med Pelles föräldrars andelar som övergick till deras barn då tillfaller den avlida syskonets andel hans barn. är det två barn så får de dela på sin förälders andel och får då var och en hälften så mycket som sina fastrar och farbröder, men tillsammans lika mycket som deras far skulle ärvt.
    Vad bra förklarat! Tack!
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • PH76
    Sirpa mäkitalo skrev 2018-02-06 17:17:37 följande:

    Ärver syskon barn om föreldrana är döda


    Ja
  • Kjell2
    Sirpa mäkitalo skrev 2018-02-06 17:17:37 följande:

    Ärver syskon barn om föreldrana är döda


    Ja, men eventuellt testamenete kan ändra allt.
Svar på tråden Ärver syskonbarn när det finns syskon i livet?