• Pallas

    UV-ljus på offentliga toaletter

    UV-ljus (blått ljus) på offentliga toaletter motiveras med tre argument:

    1. I UV-ljus blir det mycket svårt för att inte säga omöjligt att hitta sina vener.
    2. Sen så finns det ytterligare ett användningsområde. Det är så att UV-ljus dödar patogena bakterier (bakterier som man blir sjuk av).
    3. Slutligen så går det tydligen också lättare att se urin i UV-ljus.

    Men kom igen för fan! Övertyga mig om att en sprutnarkoman inte kan hitta sina vener bara för att de inte kan se dem med blotta ögat!

    Om man städar ordentligt får man bort både urin och patogena bakterier. PUNKT! Grrrrr.

  • Svar på tråden UV-ljus på offentliga toaletter
  • LykkeLee
    Bebis skrev 2009-02-22 18:00:49 följande:
    Jag gillar det oxå känner mig lite lagom udda. Fast det är skitläskigt när man har mens blod ser inte alltför trevligt ut upplyst i blått
    Blir det svart?
  • Bebis
    LykkeLee skrev 2009-02-22 18:01:44 följande:
    Blir det svart?
    Ja i det närmsta i alla fall. Mörkt som attan.
    Don't Panic
  • Olw

    Har bara stött på en "uv-toalett" en gång.
    Kändes nästan som om man blev lite yr av ljuset...

    Men jag gillar inte offentliga toaletter och undviker dem så gott jag kan.
    men ibland måste barnen...

  • norgesessan

    Tycker häller inte om UV ljus på toaletter..Bor också i Malmö, här finns det gott om blåljus...Och tyvärr riktigt äckliga toaletter...Golvet används oftare än toaletten...


    Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • MrsCD

    Tecken skrev 2009-02-17 15:24:33 följande:


    Dessutom sticker man ju inte efter hur väl venerna _syns_ utan efter hur de _känns_ (nej, jag är inte sprutnarkoman, men har ett förflutet inom vården).Jag tycker inte heller om de blåa toaletterna, men det var ett tag sedan jag såg dem sist.
    Precis. Hur tror de att alla manniskor med morkt skinn kan injicera/injiceras?
  • idiblon

    Som om att det skulle vara svårt att hitta sina vener? Kunde fan köra i mig en rykare i sömnen när det begav sig.

  • Clobberella

    Jag har aldrig riktigt förstått det där med blått ljus, jag måste alltid kolla om jag kan se mina vener "bara för att", och det är inga som helst problem för mig att se dem i det blåa ljuset.
    Har jag stora och ytliga blodkärl kanske?

  • Vasen

    Jag trodde det var för att det är så jobbigt att vara i ljuset så att även uteliggare hellre fryser utanför än häckar på toan i några timmar som det användes?

  • Tant Groda

    usch blir yr av såna toaletter.
    Dock tycker jag inte det är några problem att hitta sina vener (provade att leta efter dem på skoj när jag på en sån toa eftersom alla sa att det av omöjligt)

  • MrsCD

    Vasen skrev 2009-02-23 18:11:42 följande:


    Jag trodde det var för att det är så jobbigt att vara i ljuset så att även uteliggare hellre fryser utanför än häckar på toan i några timmar som det användes?
    Jo, men det racker ju att blunda sa ar det borta.
  • Vasen

    Fast det fungerar inte så bra, det liksom flimrar när man blundar, eller så har jag ovanligt tunna ögonlock.

  • Balehead

    Clobberella skrev 2009-02-23 17:29:48 följande:


    Jag har aldrig riktigt förstått det där med blått ljus, jag måste alltid kolla om jag kan se mina vener "bara för att", och det är inga som helst problem för mig att se dem i det blåa ljuset.Har jag stora och ytliga blodkärl kanske?
    Samma här! Och precis som TS så HATAR jag verkligen det blå ljuset.

    (Det verkliga skälet till att man använder det - vilket kanske är okänt för många - är att de karlar som i normala fall sitter en halvtimme på muggen och filosoferar, ska bli illamående och tvingas ut i dagsljuset så snabbt som möjligt, så att de inte ska ockupera toaletten längre än nödvändigt.)
  • LykkeLee
    Balehead skrev 2009-02-24 09:01:11 följande:
     (Det verkliga skälet till att man använder det - vilket kanske är okänt för många - är att de karlar som i normala fall sitter en halvtimme på muggen och filosoferar, ska bli illamående och tvingas ut i dagsljuset så snabbt som möjligt, så att de inte ska ockupera toaletten längre än nödvändigt.)
    Åhå.. så pass.. då kanske man ska införskaffa sådan ljus här hemma också som slås på automatiskt så fort mannen i huset kliver innanför toadörren...
Svar på tråden UV-ljus på offentliga toaletter