• Alvi

    Berätta om alla härliga fördelar med att bo i stan med barn!

    Vi bor en stad, kanske 30 000 invånare och nu har vi fått korn på en härlig lägenhet "mitt i stan".
    Vi bor i en fyra nu, detta blir en femma, cirka 90 kvadratmeter, och de fördelar som vi ser är att det blir nära till ALLT, inte minst till dagis, som vi nu har en halvtimmes gångväg till.

    Det finns en liten liten "stadspark" i närheten, men grönområden och stor lekpark får vi gå i 10 minuter för att komma till, det känns lite hemskt mot våra små...

    Så därför ber jag att ni som har erfarenhet berättar om hur fantastiskt bra det är att bo med barn i stan!


    Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 13:10
    Okej - my mistake - lägenheten är för sjutton 111 kvadratmeter... inga ynka 90!
  • Svar på tråden Berätta om alla härliga fördelar med att bo i stan med barn!
  • Duckan74

    Tycker att du själv sa det, nära till dagis, nära till parken, nära till shopping.

  • Vasen

    Jag vet inte hur kulturutbudet är i din stad? Här där jag bor har vi från juni till september alldeles gratis barnteater, musikuppträdande, trollkarlar osv på promenadavstånd i de flesta parker flera gånger i veckan. Under resten av året är det något färre gånger, och då kostar det en tjuga eller två, det känns oerhört lyxigt iallafall. Sen är det ju badhusen, och plaskpoolerna på sommaren. Vi har sju, åtta större lekparker på ca tio, femton minuters promenadavstånd. Ingen risk att ungarna tröttnar.

    Sen är ju närhet till dagis, skola såsmåningom, andra aktiviteter typ fotbollsträning osv en stor fördel för barnen. Att kunna ta en halvtimmes promenad och då hinna med fem, sex butiker är ju inte heller helt fel för den vuxna . Eller att bara behöva promenera i tio minuter när man ska hem från krogen .

  • Alvi

    Duckan: Tack! )

    Vasen: Det är väl inte hysteriskt bra kulturutbud, men nog kan vi knata ner på stan mycket enklare sen, än där vi bor nu, i sommar iallafall, och DET är en fördel! Det händer ju alltid NÅNting i veckorna på sommaren...!

    Vet inte om det finns nån plaskdamm för barnen eller så, men på det stora hela är det fördelar med flytten...!

    Och krypavstånd från krogen är ICKE fel...!


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Alexandra84

    Vi bor centralt i lägenhet med alla våra barn.

    Fördelar:
    -Slippa ta bilen var man än ska, blir dels mer pengar över eftersom bensin är svindyr! Sen kommer barnen ut i luften mer.
    -Nära allt!! (vi har ca 3minuter till ica, 10minuter till dagis, 10minuter till sjukhus och bvc... och ja vi går överallt!)
    -Nära aktiviteter som barnen vill på.

    Ja det va det jag kom på såhär i all hast


    ~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Indianica

    Att man kan dra på bio, shoppa, åka rulltrappa (brukar ju barn i treårsåldern uppskatta iaf ) osv utan att behöva planera så långt i förväg.

    10 minuter till ett grönområde låter trist, men finns det verkligen ingen liten lekpark/samlingspunkt på närmare håll? För små barn kan det räcka med typ en gunga och sandlåda ju...

    När barnen är större (om de inte är det redan nu) kommer ni väl ha nära till många av deras aktiviteter (typ fotboll) även om man kanske inte vill gå precis överallt jämt.

  • victoria p

    jag är uppvuxen mitt i sthlm city, o det är inget jag klagar på alls! Massa olika badstränder eller pool-områden inom 30 min (kommunalt åkande, vi hade ingen bil) Massa parker o skogar, nära till kompisarna, dagis, skolan, fritids, stallet, ja allt man behövde fanns inom i princip inom gångavstånd.
    att åka bussen med barnvagn är gratis här, tunnelbana behövs inte om man bor inne i smeten..
    Inget fel alls med att växa upp inne i stan, Sverige är ju ett sånt lugnt o fint land (t.o.m Sthlm är som en småstad) Min kille växte upp mitt i London, det gick bra det med! Fast DÄR skulle jag inte vilja bo med barn, så vi flyttade hem till Sthlm igen när vi blev gravida..

  • pojkens

    nu har jag bara en lite knodd men jag är oerhört glad att vi bor centralt i sthlm. Hade vi inte gjort det hade jag inte kunnat träffa mina vänner så enkelt, nu tittar de bara förbi när de är på väg hem från jobbet. Kan dessutom handla enkelt och behöver inte ha bil som kostar massa pengar.
    Men den sociala biten är bäst. Vi har nära till vatten och lekpark också så det är inga problem för framtiden.

Svar på tråden Berätta om alla härliga fördelar med att bo i stan med barn!