• Anzile

    Djupintervjuer imorrn...

    Hjälp... imorrn gäller det. Det är dags för djupintervjuerna. Är det nåt särskilt man kan tänka på innan? (Lite sent nu kanske men... ) :)

  • Svar på tråden Djupintervjuer imorrn...
  • Fru Mjau

    Bara var dig själv - det brukar ju vara det bästa. Även i dessa sammanhang. Jag tyckte det var rätt trevligt - bara prata om sig själv och alla lyssnar intresserat utan att avbryta. Inte så ofta man får göra det!

    Det kommer att gå bra!

  • morgonsolan

    Djupintervjun var intensiv, men så här i efterhand så minns jag den som rätt trevlig! Berätta gärna hur det gick sedan!

  • Thaibebis

    Hej hallå!

    Inför vår intervju var jag så hispig att jag trodde vi skulle få avslag helt och hållet...

    Nu i efterhand kan jag bara säga att det var inget att oroa sig över, klart det var intensivt att sitta och svara på frågor i varsitt rum med varsin hemutredare i 3 timmar. På det stora hela var det faktiskt kul att gå igenom och se hur lika vi svarat på typ allt... Det vi svarade fel på var vilket år vi träffades... HIHIHI. Min man tog fel på 1 år, men vad gjorde väl det...

    Var bara dig själv så ordnar sig allt.

    Lycka till.

    Sandra

  • Anzile

    Nu är det över... puh... jag tyckte det var ganska jobbigt att behöva utlämna sig så. Och det kändes inte bättre av att hon som intervjuade mej typ inte rörde en min.. Hon ville inte svara om jag frågade tex "vad menar de med detta?", alltså om jag inte förstod frågan.. då satt hon bara tyst och sen sa hon - det är hur du själv tolkar det. Och om jag sa nåt "roligt" och började skratta så fick jag ingen respons på det. Usch... nä, det kändes stelt helt enkelt. Så hade jag såklart hoppas på att få lite klarhet i hur länge till utredningen kommer hålla på, men det enda hon sa var att det inte var klart på långa vägar, typ. Vi har träffat våra utredare med minst en månads mellanrum hittills, så det går ju inte fort direkt. Det känns bara så tungt just nu att inte få reda på nånting.. hon ville inte svara på om det blev färdigt innan sommarn eller inte...
    Skönt iallafall att djupintervjuerna och förhoppningsvis det värsta är över. Hur många träffar hade ni andra efter djupintervjuerna och vad pratade ni om då?

  • mamita09

    Hoppas det gick bra för er idag
    Som någon ovan skrev så är det ju inte så ofta man får sitta och prata oavbrutet som under en hemutredning
    Verkar vara så olika det här med hemutredningarna, vad är djupintervjuer för något?

  • mamita09

    Såg nu att du skrivit hur det gick idag. Jag tycker att ni borde få en någorlunda prognos för hur lång tid det kommer ta. Vår utredning tog 3 månader och våra vänners ett år så det verkar som sagt skilja sig oerhört.
    En vänn till mig bytte utredare på grund av att hon kände sig obekväm med den hon hade och tyckte att det tog för lång tid. Sånt kanske också skiljer sig...
    Verkligen inte konstigt att du frågade hur hon menade, sånt frågade jag ofta under vår utredning. Man vill ju svara på rätt fråga såklart!

    KRAM & LYCKA TILL

  • Anzile

    Tack mamita 09 :) Djupintervjuer är ingående frågor som rör uppväxten, relation till föräldrar och släkt, relationen med sin partner, sexliv, livsåskådningsfrågor, syn på barnuppfostran, infertilitet mm mm..

    Ja, jag fattar inte hur det kan vara så olika mellan kommuner. Jag frågade henne om varför det är så men fick inget svar. Pratade med min man precis efter i mob när han var på väg till jobbet och hans utredare sa typ (när han inte förstod frågan): "Jag tror de menar såhär"... Usch, då kunde väl "min" också varit mer sån..grrrrr... :)

  • Anzile

    Blir helt nojig såhär i efterhand och börjar tänka på - vad är det som kan göra att man får avslag? Tänk om man får det bara för att man gör nåt konstigt uttalande eller så?

  • en glad

    Anzile skrev : "Ja, jag fattar inte hur det kan vara så olika mellan kommuner. "

    - det beror på att det inte finns några instruktioner om metoder för hur man skall samla in information till medgivandeutredningen - bara vad en sådan utredning skall innehålla/vilka aspekter som skall bedömas...

Svar på tråden Djupintervjuer imorrn...