Inlägg från: solstraalen |Visa alla inlägg
  • solstraalen

    Da Mamas, planerar 3 årskalas och fikar i vårsolen :-)

    Jag är bara "ledig" helger.
    Men sen v20 så finns jag hemma hela dagarna fram till v27.

    LIAn tar slut om 2½vecka. Sen pluggar jag 5 veckor boenderätt.
    Sen ledig 2 veckor innan jag börjar sommarjobba, blir 6, eventuellt 7 veckor.
    Sen från v33 finns jag ledig ( hemma å pluggar ).

    Men som sagt helger funkar alltid, om inte annat är inbokat.


    Mamma till Anton 9år, Saga3år och Josef 1½år
  • solstraalen

    Jag åker ner till Eslöv 11maj, kommer hem på kvällen 13e maj. 14e Maj ska jag på farmors begravning på andra sidan sthlm..
    Sen dagen efter är jag medbjuden på en nöjestripp med företaget jag har praktik på ( och ska joba på i sommar ), till nått fiskeställe typ 5-7mil från uppsala..

    Sen åker jag INGENSTANS.

    Men får se hur det blir med trippen med jobbet, vet inte hur jag är i psyket då.
    Hittills har jag nog skjutit verkligheten framför mig.. Kopplar bort att farmor är borta.
    Den chocken/smällen kommer på begravningen..

    Nä dags att sova.


    Mamma till Anton 9år, Saga3år och Josef 1½år
  • solstraalen

    Nu har vi haft underbara, nästintill sommardagar. Det hoppas jag en repris på

    Lilla Emelie är ju inte heller så liten längre, springer runt och kan numera stoltsera med att ha fyllt år igår.

    Vart tar tiden vägen?

    Jag har tack o lov massa positivt som sker kring mig nu, vid sidan om det mörka som ligger där bakom och väntar på sin match med mig om 1½ vecka. *trycker undan*

    Josef och Saga är inne i en helt underbar period nu, oftast är dom hur underbara som helst mot varandra, trots att dom är helt olika varandra i sättet.
    Josef kan bli sur som få och Saga är envis som synden :)

    Josef ramlar och slår sig vareviga dag pga alla hans äventyr han ständigt hittar på Nya saker varje dag. Nästan jämt blåmärken i ansiktet

    Växer massor, men är min mini ändå.

    Och Saga, ja henne kan vi diskutera.

    Tränar utan stödhjulen, borstar sitt hår själv, matchar kläderna hyffsat bra, tar hand om sin lillebror, smörjer in sig, står och gungar på gungan i HÖG fart.

    Ja, mina barn börjar bli stora.

    Josef snart 2år, Saga 3½ och Anton 9½år.

    Har en vecka kvar av min LIA nu, har en hel del att göra klart inför nerresan till Eslöv om en vecka då redovisningen av LIAn skall ske.
    Denna vecka kommer innehålla mkt rapportskrivande, lärande av åkgräsklippare, självständiga åtgärder vid felanmälningar osv.

    Planet mot Eslöv lyfter 08 nästa måndag, kommer hem sent på söndag kväll, då även min syster kommer från östersund.
    Tidigt torsdag åker vi KOMUNALT iväg till andra sidan sthlm för begravningen. *vill inte ens tänka på hur det kommer gå*
    Men pga viktiga saker på gubbens jobb så måste han in å jobba innan begravningen.. så från iaf innerstan i sthlm blir det bil *tack o lov*

    Sen dagen efter var jag medbjuden på party med jobbet, men får nog avstå det tyvärr. Vet inte hur det är efter begravningen + att syrran inte åker hem förräns vid 14.
    Lite trist att missa partyt jag var medbjuden på av företaget dock.

    Men men, får jobba med gubbarna i sommar iaf

    Lite från mig och mitt

    Hoppas det är bra med er tjejer.


    Mamma till Anton 9år, Saga3år och Josef 1½år
  • solstraalen

    Det skulle vara trevligt

    Hänger lätt med till svandammen, men avstår nog stadsparken vid fint väder. SÅ mkt barn där, så då kommer jag nog bara hem med 1 istället för 2 barn

    Och jag klarade omtentan i elen, det trodde jag ju ALDRIG!!!


    Mamma till Anton 9½år, Saga 3½år och Josef nästan 2år.
  • solstraalen

    Åh jag har tenta den 12e juni, 09-14 i juridik.
    Sämsta datumet då skolorna har skolavslutningar då.
    Vet inte hur många evenemang jag missat för Anton i skolan. Den här gången är det hans skolavslutning.
    Har missat hans första luciatåg i skolan ( då låg jag inne på sjukhus med en illa livmoderinfektion ( efter sags förlossning )
    Missade skolavslutningen för 2år sen, för då låg jag och gastade på förlossningen med Josef.
    osv osv osv, listan kan göras lång.

    Jag bara SKA fixa tentan, så lär nog få sitta de 5 timmarna som erbjuds.


    *Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
  • solstraalen

    Åh jag måste få min uppgift klar som ska in idag, men motivationen finns för stunden inte. *sucka*


    *Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
  • solstraalen

    Vad tycker ni om följande:

    Mars 2008 - Saga börjar på dagis. Nyöppnad avdelning med massinskolning av 15 barn samtidigt, hos 3 fröknar som aldrig träffats innan ( förutom i 15min ).
    Trots de skötte fröknarna det bra, även om det var en tuff start.

    Efter nån månad slutade en fröken. Personen som skulle hitta en ny var på semester. SÅ det gick en bra tid innan en ny kom, så de kom å gick vikarier, tror det var iaf 4 olika, minst. Sen kom nya fröken på hösten.
    Då började Saga slappna av och trivas på dagis. Innan grät hon alltid vid lämningarna och hämtningarna, hon ville inte va där. Men nya fröken föll Saga i smaken eftersom hon var en mysfröken.

    Januari - byte av förskola, till en tätt intill den gamla ( dit bytr man när man blivit 3år. ). En av Sagas fröknar flyttade med upp och jobbar idag på Sagas avdelning.
    Hon jobbar 75% bara så är sällan där vid hämtning/lämning.

    Första 3månaderna nu på nya dagiset har vart lite jobbiga då Saga inte haft någon fröken som hon trivts med, så jag har sett henne stå å gråta i fönstret såååå många ggr på dagis.. Nu har hon hittat fröknar hon litar på, som jobbar i samma block. ( 2 avdelningar jobbar ihop och de e fröknarna från den andra avdelningen i hennes block som hon föredrar att bl lämnad till på morgonen ).

    Idag fick jag veta att den fröken som ser Saga bäst på hennes avdelning byter ner till andra förskolan i höst ( där josef går ) och likaså en av de som ser saga bäst från den andra avdelning ska flyttas ner dit.

    Så det kommer nya personal. Plus att det blir en annan avdelning som kommer jobba i block med Sagas avdelning i höst ( det blir en avdelning som oxå har barn i samma ålder som Saga ), Alla på Sagas avdelning är idag jämngamla medans de som tillhör blocket idag är 5år.

    Visst det är en fördel att det blir ett block som har jämngamla barn, men varför gjorde inte detta från början isf??

    Sen i Okt nu i höst så flyttar hela Sagas förskola ut i baracker för att spendera 1½ - 2år medans heidenstamsskolan ska renoveras.

    Alltså, ge mig er ärliga uppfattning.

    Är jag och Sagas pappa för mesiga när vi tycker att det är alldeles för mkt förändringar som sker hela tiden??

    EN del föräldrar verkar bara tycka de e bra med förändringar. Men för mig med en försiktig dotter så tyckr jag att det är värdelöst.

    Det är först nu sista månaden som hon inte gråter vid lämningarna längre å då har hon ändå gått på dagis i 14månader nu.

    Sista veckan vill hon verkligen inte gå dit ens, hon nästan gråter på morgonen då vi ska gå till dagis. Hon vill inte leka med nån, bara va med fröknarna.
    HOn har kompisar på dagis, men nej. HOn vill inte leka med någon.

    Är jag för mesig?

    JAg bara känner att "JÄVLA DAGIS", de har vart nått hela tiden sen hon började där..


    *Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
  • solstraalen

    Ska prata med dom idag vid hämtningen.
    För jag tycker ju som dig att dagis är ingen förvaring. Dom har hand om barnen till störst del under barnåren. Hemma sover dom ju mest bara. Så dagis MÅSTE funka bra. Man måste se till barnen.

    Och ja alla dessa förändringar hela tiden, dom måste ju ha en tanke hur de ska göra med de barnen som inte fixar alla förändringar bra.

    Även om Saga bara har en "period" nu som hon inte gillar dagis på, så är det fortfarande inte bra. Och kommer aldrig bli bra vad gäller Saga+dagis så länge de förändras hela tiden.

    Jag vill inte behöva byta dagis bara för att Saga ska få känna sig trygg å säker å för att trivas på dagis.

    Men nu lämnar jag henne verkligen mot sin vilja..

    Å idag var det hemskt, jag höll på å bryta ihop själv vid lämningen..

    Saga ville inte gå in till dagis, men jag fick med henne till slut utan några problem.

    Vi hälsade på fröknarna å gick å kissa sen ( vi brukar göra så ), sen satt vi på "torget" ( en central plats inne på dagis ) och prata lite å de va precis som om de gick ut vibbar i luften från Saga, hon visade inget direkt, men 3 av hennes för mig bästa fröknar kom utsugandes som magneter från de rummen dom var i å för att börja försöka leka med Saga.
    Vi sa hejdå och Saga bröt ihop totalt, så en fröken bar Saga som man bär bebisar i famnen å hon grät galet :(

    Så jag gick ut å hör sen ett bankande på rutan bakom mig.. Fröken knacka jättehårt å breve sig stod en helt förstörd Saga
    Har aldrig sett henne så (förlåt mig ) jävla ledsen på dagis förut

    Igår morse hade hon vart ledsen på dagis oxå å gråtit efter mig tydligen.. ( fast hon grät inte efter mig vid lämningen iaf ).

    Nu sista veckan känns det verkligen som att jag lämnar Saga till dagis helt mot hennes vilja.. Varenda dag säger hon "jag vill inte gå till dagis" "jag ska inte leka med nån idag, inte ens fröknarna" å svarar sällan när någon hejar på henne då vi kommer dit på mornarna... urjobbigt


    *Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
  • solstraalen

    Det är skitjobbigt verkligen

    Går ju inte att bara byta dagis heller, man vet inte hur dagiset är innan man har gått där ett tag.

    Kan va 40 familjer som säger att dagiset är jättebra, men det kanske visar sig sen att för oss var de inge bra..

    Så jag vet inte alls hur vi ska göra.  Men nått måste göras iaf. Iaf som det känns nu.


    *Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
  • solstraalen
    Tvåbarnsmamma75 skrev 2009-06-04 13:22:47 följande:
    Solstraalen: har du sommarlov snart? Eller ska du jobba då? *söker andra som är hemma m barn och vill leka m mig Arvid o Nora*
    Jag pluggar juridik tills freda nästa vecka, sen har jag bara lite rester å göra. Men i de stora hela är jag ledig 13/6- å två veckor frammåt.
    Sen äre jobb v27-32, eventuellt 33. Sen plugg igen.

    MEn bara å hojta, vi kan ses när som, bara jag vet de innan så får barnen va hemma den dagen, ja menar de gör ju ingen skada om Saga slipper dagis en dag =)
    *Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
  • solstraalen

    Dom hade inte riktigt tid igår, men pratade bara lite.
    Men vi får se hur det går.

    Vi har lite funderingar vi ska pröva.

    Bjuda hem hennes kompisar från dagis på något sorts sommarfika. Typ de barnen som hon står närmast på avdelningen. Så kanske man hittar någon av föräldrarna som oxå nappar på att börja ses utanför dagis.

    Saga börjar ju bli så pass stor nu att hon verkligen leker mina sina vänner, en av hennes kompisar på gården kommer hit å frågar efter henne ibland osv.

    Så kanske hon får en "Nära" vän på dagis som gör att det blir mer lockande att vara på dagis.

    Sen skulle iaf några av fröknarna försöka klura på vad det kan vara nu sista veckorna som gör att Saga inte vill vara på dagis..


    *Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
  • solstraalen
    HEL skrev 2009-06-11 06:58:18 följande:
    Grattis Iske!! Fattade inte att Ava var din när jag såg bilden som Sofia lagt upp. Skönt att allt är bra trots att hon hade bråttom.Här är det ju ett års kalas nästa söndag. Tyckte han föddes alldeles nyss?!
    Oj redan 1år, ja tiden går fort. Josef fyller 2år på söndag!!

    Han föddes ju nyss liksom.
    *Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
  • solstraalen
    Tvåbarnsmamma75 skrev 2009-06-11 10:29:39 följande:
    Någon av er där er minsta börjar bli stor som planerar en 3:a? (4:a i solstraalens fall) Syskonförsök?Vi ska inte ha en till har vi bestämt oss för. Känns rätt lagom med två små, åtminstone just nu!
    Jag skulle gärna skaffa flera barn, men det är SÅ mkt som talar emot att det ska bli flera barn, ja de e så mkt att de väger över de positiva.

    * Psykiskt fixar jag inte en graviditet till
    * Kroppsligt sätt, tycker läkarna inte att jag ska ha fler barn (bäckenet, knän osv)
    * Jag vågar inte föda barn vaginalt igen, trots att jag gärna skulle  vilja. Förlossningen med Josef var så fruktansvärd å tog lång tid, jämfört med Anton å Saga.
    * Man vet aldrig innan vad man får för barn, alla är vi ju olika individer. Det finns INGET som kan säga att nästa barn blir lugnt, galet, tjockt eller smalt. Men jag VET till 700% att jag INTE skulle orka med ett till barn som var som Josef va de första 1-1½åren. Det går bara inte. Jag vill inte för alla pengar i världen uppleva hans första år igen. Det har satt otroliga spår i mig.

    Men ni ska veta, idag är Josef en helt annan människa, folk som känner honom väl å som inte träffat honom på ett tag, ja dom känner knappt igen honom. Idag är han en helt annan människa än vad han var förut. 
    Det är riktigt läskigt, men så är sanningen.

    Från att ha skrikit non stop å haft stora problem med mat i över 1år, så har han gått till att vara världens lilla charmör. Det ska vara ordning och reda och allt på sin plats. Oerhört hjälpsam å kärleksfull, men kan bli riktigt arg fortfarande
    Har aldrig bråkat/vart arg på dagis tydligen. Han är bara sååååååååååååååå duktig numera, sen att han har lite svårt  att lyssna på mig, det är en helt annan sak

    Sen känner jag oxå, fler barn än 3, nä. Då skulle iaf inte jag räcka till, till alla. Då skulle jag MAX jobba 50%. Det är alldeles lagom med 3, så vi stannar där
    *Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
  • solstraalen

    Jag håller med Carro, jag vill ut i arbetslivet och få leka lite äkta vuxenliv!

    Om 2 veckor ska jag iaf jobba 6 eller 7 veckor ( trist dock är övriga familjen lediga just under dom veckorna )

    Och jag har inte lyckats tappa 1gram sista månaden.

    Men när jag börjar jobba, då ska jag börja. Haha


    *Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
  • solstraalen
    Tvåbarnsmamma75 skrev 2009-06-12 20:43:04 följande:
    solstraalen: hur gick provet idag? har hållt tummarna...
    Haha, juridiken ligger låååångt bak på nått ställe i hjärnan nu som jag inte minns vart det var..

    Det blir omtenta förmodligen. HURRA         not

    Klart du fixar 5kg tills 27e! Du måste ju se skillnad på vågen redan nu efter några dgr med pulver =)
    *Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
Svar på tråden Da Mamas, planerar 3 årskalas och fikar i vårsolen :-)