• lilla sannaw

    stort huvud??!

    va på BVC i förrgår, min lilla tjej som blir 3 månader 1/4 mättes till 58,5
    och vägde 5400. huvudomf var 40cm, bvc sköterskan sa at hon har stort huvud.. iförhållande till längt och vikt.
    sen sa hon inge mer och jag kom mej inte för att fråga nåt för dottern skrek..
    vad hade era för huvudmått? har hon stort huvud?..
    konstig fråga, men satt o titta på henne tidigare och plötsligt tyckte jag hon hade ett jätte huvud!! hoppas det är innbillning!
    bvc sa även att hon har små fötter, herregud, måste dom påpeka allt om det inte är nån fara lixom? man blir ju bara nojjig om att nåt ska vara fel?!

  • Svar på tråden stort huvud??!
  • TUA

    men det var väl inget onormalt stort huvud heller??? och att hon på pekade om hennes små fötter var nog en fin vink bara,inget fel för det.

  • lilla sannaw
    TUA skrev 2009-03-24 23:12:30 följande:
    men det var väl inget onormalt stort huvud heller??? och att hon på pekade om hennes små fötter var nog en fin vink bara,inget fel för det.
    nä jag tycker inte heller att det är stort..
    men bvc har alltid rätt!!! eller hur?!!
  • TUA

    hihi,bvc har inte alltid rätt och man ska nog ta endel som dom säger med en nypa salt ändå,sunt förnuft funkar bäst.
    Jag blev tvungen att kolla min sons bvc kort för att se hur stor han var då han var tre månader: vikt.5730g-nyfödd 4065g.  Längd:60cm-nyfödd:52cm. Huvud:39,5-nyfödd:34cm.

  • tessan27

    Vår dotter hade stort huvud som bebis men har nu växt i det. Hon är 3 år och har ett huvudomfång på 49,5 cm nu.
    Vår BVC sköterska var orolig för Maja när hon hade lite stort huvud men inte barnläkaren, man fick ha lite stort huvud som bebis.

  • Ronjah

    Lät inte alls stort!
    Min dotter hade 40,5 vid 2,5 månad. 36,8 vid födseln.
    Sonen hade 42 vid 3 mån tio dagar. 34 vid födseln.

  • TUA
    tessan27:Tänk så det kan ändra sig,har er dotter verkligen bara 49,5cm i omkretsen nu!?
    Min son är 13 månader nu och hans omkrets är redan 46cm.
  • Granada
    TUA skrev 2009-03-25 00:08:23 följande:
    tessan27:Tänk så det kan ändra sig,har er dotter verkligen bara 49,5cm i omkretsen nu!?Min son är 13 månader nu och hans omkrets är redan 46cm.
    Inte sâ konstigt. Jag har 52cm i "hattstorlek" och är 34 âr. Huvudet blir ju "mindre och mindre" i förhâllande till koppen ju äldre man blir.
  • hallooj

    Glöm inte bort att det finns lika många bm som det finns oroliga föräldrar med deras olika barn och alla har vi olika råd och funderingar vad som är normalt eller inte. =)

    Så länge bebisen ser frisk och kry ut är det väl inget problem.? =)

  • Heahog

    Min son var 3 månader (1månad) när han vägde
    5110 gr, 56 cm & hade homf 39,4cm. Jag tycker han har stort huvud.. Hittade en Pippi Långstrumpmössa som min mamma stickade & satte flätor på till min då 3 åriga dotter. Den var precis lagom på henne, men nu när sonen fick prova den var den lite liten & han blir 24 månader (22 månader) nu i april...

    Jag själv har ett litet huvud, eller långsmalt rättare sagt :)

  • TUA
    Granada  puh! då kan jag pusta ut då,tyckte plötsligt min son fick ett enormt huvud,fast jag upplever den inte stor ändå.
Svar på tråden stort huvud??!