• purskis

    Barn med ITP

    Min knappt 2-åriga son har ITP, och jag skulle gärna vilja komma i kontakt med föräldrar som antingen har det själva eller vars barn har/haft det.

  • Svar på tråden Barn med ITP
  • purskis
    Majsan70 skrev 2009-03-25 17:05:24 följande:
    Min brorsdotter har haft det. Hon var väl i ungefär samma ålder ,tror jag, som ditt barn.
    Okej, ja det är väl vanligast mellan 2-5års ålder. Men hennes ITP blev alltså inte kronisk?
  • Majsan70
    purskis skrev 2009-03-26 08:09:26 följande:
    Okej, ja det är väl vanligast mellan 2-5års ålder. Men hennes ITP blev alltså inte kronisk?
    Nej, den gick bort som tur var. Fast då i vart fall visste de inte om det var för alltid så att säga. Nu i höstas fick hon körtelfeber o då sjönk värdena katastrofalt igen o de trodde hon skulle insjukna på nytt 10,5 år gammal. Nu går värdena sakta tillbaka upp igen som tur är men det tar lång tid.

    När hon blev sjuk som iten var hon sjuk i säkert 1-2 år innan det rättade till sig igen.

    Däremot var det en annan bekant vars dotter fick ITP när hon var runt en 11-12 år, men inte heller hon blev kroniskt sjuk som tur var.

    Hurdant ligger värdena för ditt barn o vilken typ av behandling får han?
  • purskis

    Ojdå! Till mig har de sagt att det går över på några månader om det inte blir kroniskt..

    När vi upptäckte det låg värdet på 2, nu i onsdags låg han på 104. Det är prover två gånger i veckan som gäller.

  • Majsan70
    purskis skrev 2009-03-29 16:39:34 följande:
    Ojdå! Till mig har de sagt att det går över på några månader om det inte blir kroniskt.. När vi upptäckte det låg värdet på 2, nu i onsdags låg han på 104. Det är prover två gånger i veckan som gäller.
    Jadu just den biten vet jag inte vad det beror på. Men det är ju bra att värdena går upp så snabbt. Min brorsdotter hade mycket svårt att få upp sina värden. Ett tag var det tal om kortisonbehandling, men jag kommer inte ihåg om de satte in det eller ej.

    Men det finns ju goda prognoser att bli helt frisk igen som tur är!
  • purskis

    Ja, tyvärr beror troligen uppgången på droppet med trombocyter som han fick när han blev inlagd, men det är ju skönt att han slipper hjälm ett tag iaf. Vi ska ta nya prover imorgon, det blir spännande.

  • Majsan70
    purskis skrev 2009-03-29 17:21:22 följande:
    Ja, tyvärr beror troligen uppgången på droppet med trombocyter som han fick när han blev inlagd, men det är ju skönt att han slipper hjälm ett tag iaf. Vi ska ta nya prover imorgon, det blir spännande.
    Håller tummar o tår för er. det är inte lätt för dem att gå igenom detta. Min brorsdotter tyckte det var jättejobbigt med alla prover som var tvugna att tas.
  • filöifjonkan

    Vi fick i onsdags reda på att vår 4-åriga dotter har ITP. Hon hade då tromb.värdet på 9. I fredags och lördags fick hon dropp (gammaglub.) och i dag vid provtagning hade värdet stigit till 225! Ny provtagning blir det på fredag. Vilka symptom hade er son?

  • purskis

    Sonen har inte sagt ett pip på några av provtagningarna hittills. Vi var där igår och värdet hade gått upp igen till 193! Men man får ju vara inställd på att det kommer sjunka igen snart.

    filöifjonkan: Blåmärken har han ju alltid haft rätt mycket av, men just denna dagen var han mer blåsvart än hudfärgad på benen, dessutom uppkom flera blåmärken som vi inte fattade var de kom ifrån. Men sista droppen var när han fick knappnålsstora lila prickar på bröstet. Då ringde vi sjukvårdsupplysningen som sa åt oss att komma in genast, det blev nästan mitt i natten! Men då hade han två i värde också..

  • filöifjonkan

    Vår dotter hade också blåmärken som gjorde att vi blev oroliga. Dessutom hade hon varit blek och trött de sista veckorna. När de efter provtagningarna ringde och sa att vi genast skall in till akuten trodde vi att det var leukemi så ITP diagnosen känns som en lättnad.

Svar på tråden Barn med ITP