• Zsarah

    Recept på god fruktsmoothie utan yoghurt.

    Ge mej goda recept eller innehåll på fruktsmoothie men det får inte innehålla yoghurt:)

  • Svar på tråden Recept på god fruktsmoothie utan yoghurt.
  • Hädvigg

    Blanda 1 dl RisKvikk och
    1 dl fruktsoppa. Mixa mjuk och
    skummig. Garnera gärna med lite
    finhackat äpple och rivet citronskal.

    Från Lilljeppes recept på Matklubben

    (har inte provat, så jag vet inte hur det smakar)

  • Zsarah

    Jag tänkte prova till dottern som inte gillar frukt om hon skulle gilla det bättre, men tror ni det blir gott eller om det ens går att använda havredryck istället för mjölk? (dottern är allergisk mot mjölkprotein)
    Sen så lagar jag "vanliga" till sambon och mej.

    Men vi har olika bär, apelsinjuice, mjölk och havredryck här hemma. Ska försöka knåpa ihop fruktsmootie av tipsen ni gav:)

  • Tant Elin

    funkar jättebra med havremjölk Är hon dessutom van att dricka havremjölk så gillar hon ju havresmaken

    Själv gör jag på sojamjölk, men det kanske ni inte får ge till dottern ännu?

  • Firefairy

    jag göra bara på frukter!
    1 apelsin, 1 banan och en näve frysta hallon + lite vatten

  • Zsarah

    Tant Elin skrev 2009-04-01 15:03:12 följande:


    funkar jättebra med havremjölk Är hon dessutom van att dricka havremjölk så gillar hon ju havresmaken Själv gör jag på sojamjölk, men det kanske ni inte får ge till dottern ännu?
    Det gick tydligen hem med havremjölk. Jo hon älskar havredryck.
    Vi har inte börjat med sojamjölk, när kan man börja med det?
  • Zsarah
    Firefairy skrev 2009-04-01 15:11:55 följande:
    jag göra bara på frukter! 1 apelsin, 1 banan och en näve frysta hallon + lite vatten
    Aah, men blir det inte tjockt då? Måste prova nästa gång:)
  • Firefairy

    nej, jag spär med vatten. och ta bara en ½ banan - det är bananen som gör det tjockt. öka med mer apelsin

  • seppo

    mixa bär (halvtinade) och späd med vatten eller juice. vi brukar iofs inte späda alls utan gillar det tjockt.
    hallon, blåbär, banan allt funkar...

  • Zkippy

    Jag gör olika varje gång jag ska göra en.
    Tar det som jag har hemma....

    Vill man inte ha glass koncestensen så tina frysta bär i micron.
    Blanda gärna ned kiwi, äpple, banan... eller vad du/ni gillar för något.
    Det mesta blir super gott.

    Till mig själv har jag även i lite linfrön.

    Ska jag lyxa till det har jag i yoghurt med vaniljsmak annars inget, bären har mycket saft i sig själva.

    Lycka till...

  • Rothmos

    Mango-banan-apelsinjuice

    Jordgubb-banan-ProViva mango

    Blåbär-banan-Brämhults Hallondryck

  • gagge

    4 glas:

    Mixa FRYSTA hallon ca: 250g, 1 avacado, späd med tranbärsjuice till lagom konsistens.

    Innehåller inga mjölkprodukter men blir krämig mjuk och guuuudomligt god tack vare avacadon som inte ger någon direkt smak bara konsistens. Perfect om man som jag inte gillar banansmak i dricka!

    Denna kan man även ha på sommaren som en drink med lite rom i MMmmmm.... nu längtar man allt till sommaren


    Mina älskade två prinsessor!
  • Tant Elin
    Zsarah skrev 2009-04-01 16:57:37 följande:
    Tant Elin skrev 2009-04-01 15:03:12 följande:
    Det gick tydligen hem med havremjölk. Jo hon älskar havredryck.Vi har inte börjat med sojamjölk, när kan man börja med det?
    beror lite på vad eran läkare/dietist anser. Sojaprotein liknar mjölkproein och ger man för mkt soja när barnen är små (främst under 12 mån) kan dom få sojaallergi. Inte alltid, men det ger en förhöjd risk eller vad nu läkaren sa till oss.

    Vår tös är 2,5 år och kan/får äta soja. Kolla med läkaren först för säkerhet skull
  • mimi03
    Zsarah skrev 2009-04-01 15:00:02 följande:
    Jag tänkte prova till dottern som inte gillar frukt om hon skulle gilla det bättre, men tror ni det blir gott eller om det ens går att använda havredryck istället för mjölk? (dottern är allergisk mot mjölkprotein)Sen så lagar jag "vanliga" till sambon och mej.Men vi har olika bär, apelsinjuice, mjölk och havredryck här hemma. Ska försöka knåpa ihop fruktsmootie av tipsen ni gav:)
    min son är allergisk mot det mesta men vi brukar köra havre/ris -dryck ca 3dl till en liten förpackning frysta hallon/blåbär

    smaskens
  • Zsarah

    Tack för alla svar och tips:)
    Dottern älskar det, har köpt muggar med sugrör och hon tycker det är så kul att dricka med sugrör:)
    Har inte testat receptet med avocado men ska köpa hem det nästa gång jag är och handlar.

    Tant elin: okej, jag får ta och kolla med läkaren då om hon får börja med soja. Vill ju inte riskera att hon blir allergisk mot soja också.

Svar på tråden Recept på god fruktsmoothie utan yoghurt.